Gå til innhold

Hekk som blir høy, er vintergrønn og lettstelt. Finnes det?


jordbærsjokolade

Anbefalte innlegg

Vi bor nede i en dump på en måte og naboen som bor ovenfor oss er så nysgjerrig. Lusker rundt med katten i bånd sniktitter ned til oss.

Nå vil vi ha en hekk, men aner ikke hva vi skal kjøpe. Må helst være litt billig også:)

Har forstått såpass at thuja ikke er noe å satse på. Hva med barlind?

 

Vil gjerne også ha noe som suger til seg masse vann fra bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thuja er jo super, så det ville jeg valgt. Bærene på barlind er giftig, så det ville jeg aldri valgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thuja brabant er alt du vil ha, bare synd at hekken er brukt av ALLE! Derfor kommer den aldri inn i min hage. Men ellers finnes det mange alternativ.. se feks på plantasjen sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, giftig altså. da dropper vi det. Takk for tipset:)

Men sånn i forhold til Thuja så grøsser jo alle når jeg nevner det. For meg er et tre et tre, men ikke for noen andre virker det som:)

 

Hvilken thuja vil du anbefale da, og hvorfor er den super?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi skal bare ha den opp mot naboen. Tenkte på svartsurbær eller søtmispel rundt resten.

Uff, det blir kanskje litt for åpenbart at vi har et tett hekk mot den ene naboen men ikke mot den andre..men de er skikkelig nosey altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe glad i thuja, men det er fordi en ustelt, svær, gul thuja er stygt. Hvis dere velger riktig busker og steller den og klipper den kan det sikkert være greit å ha det mot en nabo. Jeg vet jeg leste noe for ikke så lenge siden om hvilken thuja man bør velge, men husker selvfølgelig ikke hvor, men googlet og fant denne:

http://www.hageland.no/Default.aspx?ID=1346

I artikkelen jeg leste for litt siden, mener jeg de anbefalte at man ikke går for den billigste fordi den mye lettere blir gul og stygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hercule Poirot

Tuja er helt grei, men du må sørge for å få tak i Tuja Smaragd.

 

Her skal det også plantes tujahekk mot naboen, forbaska gærningen... :-( Krysser fingre for meget rasktvoksende hekk! Må bare vente til f.eks. Plantasjen kommer med knalltilbud...

 

http://www.dagbladet.no/2011/05/03/tema/bolig/hage/klikk/16399699/

 

http://www.hageland.no/Default.aspx?ID=1346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brabant, den billigste, og den holder seg kjempefint. Den trenger bare å klippes av og til, og så ser den fin ut hele tiden. Den blir helt tett, og du velger selv høyden. Jeg synes det er den fineste hekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har flere venner som har thuja smaragd, og plantene blir fort brune, og ser ikke bra ut, så den trenger ikke nødvendigvis være bedre bare fordi den er dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtmispelen blir ganske tett fordi om den ikke er vintergrønn, og den er pen. Jeg ville heller gått for den enn tuja. Tuja er stygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lurer litt på søtmispel. Er det ikke slik at den feller løvet på senvinteren da? Og bærene er gode og søte?

 

 

Jeg skjønner ikke helt at thuja er så stygt jeg da, det er jo et grønt fint tre! Men jeg vil uansett ikke ha noe i hagen min som "alle andre" hater, selv om jeg syntes de ser helt ok ut:) Så svak er jeg liksom

 

Ellers så tenker jeg på svartsurbær, men de blir vel ikke like høye som søtmispel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thuja er stygg og blir fort gul/brun. Vi har einer og den er utrolig flott, vokser fort, gir en veldig tett hekk også er grønnfargen utrolig fin:) Den koster 100 mer pr busk enn thuja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tujahekk er kjempefint OM MAN STELLER DEN!

Og det er det nesten ingen som gjør:( Den skal klippes 1 gang pr år og gjødsles 2. Da holder den seg kjempefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har vinterlugister... vet ikke helt hvordan den staves...

 

Den blir 4 m høy, og er stort sett grønn hele året... selv om den tynnes godt i de harde vinterne vi har hatt de siste årene :)

 

Den er fin og mørkegrønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste om samme tema her om dagen, og da var det en gartner som anbefalte bøk som hekk, fordi den ikke feller de døde bladene før til våren. Derfor er den like tett hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd, bare å komme med flere tips de som har :) Vi skal og plante hekk, og det finnes så utrolig mange stygge hekker i nabolaget, vil unngå å gjøre samme feil som de :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...