Gå til innhold

hvordan lære barna å svømme?


Hufsla

Anbefalte innlegg

I fjor rakk vi det ikke, der var jo nesten ikke badetemperatur. Men rent praktisk, hvordan lærer man det bort? Armtakene er en ting, men beintakene er vanskelig. Jeg er faktisk dårlig på dem selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har valgt å la sønnen gå på svømmekurs - så på den måten lærer han å svømme. Men ble faktisk overrasket, for da jeg lærte å svømme så lærte vi først bryst så rygg. Men nå lærer dem først crawl, når dem mestre det sånn ok lærer dem rygg. Også etter ei lang stund lærer dem bryst.

 

Ser dem tørr trener en god del på "land", nå har ikke han kommet så langt at han har lært bryst. Og ikke fotarbeidet til det, kun beina opp og ned.

 

Litt tungt svar kanskje, og ikke helt det du lurte på da. Men men. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten vår lærte å svømme da han var 4 år. Sist sommer blev han 5 år og svømte 25 meter. Han har gått på babysvømmin og småbarnssvømming fra han var 3 mnd til han var 3 år.

Han lærte seg i grunn med å hoppa ut i basseng gang på gang der han ikke nådde bunn. Plutselig svømte han inn til kanten. Vi var da 14 dager i Spania og for hver dag blev han flinkere og flinkere.

Jeg har ikke "lært" ham eller "øvd" med ham men det er jo det de gjør på småbarnssvømming vil jeg tro.

Har tenkt at han skal gå på svømmekurs likevel for å få rett teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også hatt våre barn på svømmekurs. Begge to har vært i bassenget omtrent en gang i uka siden de var bare babyer.

Har akkurat kommet hjem nå, faktisk :)

 

Det viktigste er at ungene klarer å holde seg flytende, og at de er trygge på vann, noe som etter min erfaring kommer helt av seg selv hvis de får leke seg i vann og utfordre seg selv i eget tempo.

 

Når dette er unnagjort, er svømmetakene bare piece of cake! Dessuten skal ungene ha svømming på skolen, og der lærer de svømmetakene. Men som lærer må jeg si at dere foreldre gjør jobben ganske vanskelig for oss, dersom ungene deres ikke er trygge i vann når de kommer til svømminga ;)

 

Men svømmekurs er absolut å anbefale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svømmekurs! Eller ta dem ofte med i svømmehallen=)

 

Viktigste er at de er trygge i vannet først, så kan de lære å flyte osv etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til...

 

Hvis vi skulle ha lært ungene våre å svømme i sjøen, hadde de nok aldri blitt svømmedyktige, gitt.

Vi bor på kysten ganske langt nord, og badetemperaturer her defineres som alt over 8 grader i sjøen ;) Da er det ikke lett å konsentrere seg om noe som helst ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jøss, takk for god respons dere!

Eldstemann går i 1.klasse nå, og de bader annenhver uke. Men foreløpig har de tilsynelatende bare fokus på å være trygge i vannet for dem, mens de eldre (1.-4. bader sammen) har mer opplæring. Og det er jo viktig med trygghet i vannet, for all del, men min har alltid vært det.

Svømmehallen blir tømt for vann fra 17.mai til høstferien, så det er kun vinterhalvåret vi kan bruke det, men vi bor på sørlandet og badesesongen her pleier å være lang. Han er veldig ivrig på å leke og herje med vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler svømmekurs jeg også.

Her begynte eldste å svømme på ryggen da han var 4 1/2 år,men han er en type som, "kan jeg det,så trenger jeg ikke å øve noe mere".

han svømmer suvernt på ryggen,og har nå begynt å komme seg framover på brystet!

Tok svømmemerke på 200 m da han var 4 år.

 

begge mine begynte på svømmekurs før de ble 3 år,og de er trygge og glade i vannet.

 

Minste har ikke kommet så lang enda,men han har akkurat fylt 4 år også da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt er det til nærmeste åpne badehall da?

Det lokalet bassenget her er stengt for offentlig bading, så vi kjører til neste;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skolen har et basseng som er åpent for forskjellige brukergrupper på kveldstid, hver til sin tid. Dit er det ca 2 mil. Andre vet jeg faktisk ikke om, men der er sannsynligvis i nærmeste by, den er ca 5 mil til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 4 åring går på svømming to dager i uken (30 min pr gang). Hun lærte å svømme veldig raskt og kan nå lett svømme hele bassenglengden. Svømmetreneren har jobbet mye med bla at hun skal klare å holde seg flytende på rygg.

 

Jeg synes god svømmeteknikk er en livsviktig ting å lære seg så for oss har det vært viktig at hun får opplæring av noen som vet hva de driver med. Samtidig er det jo flott trening for hele kroppen og heldigvis elsker jenta vår å svømme.

 

Selv lærte jeg det av pappa, men var 6 år før jeg lærte å svømme. Tror ikke jeg er noe spesielt flink til å svømme heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, så nå at svømmetilbudet ikke er så godt der dere bor. Da tror jeg at jeg ville kikket litt på nettet/ biblioteket og sett etter noen gode svømmeinstruksbøker. Det finnes sikkert masse sånt og følger du de instruksene er du sikkert like flink som en svømmelærer ville vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...