Gå til innhold

Jeg har født (laaaang :-P)


Lullunutu

Anbefalte innlegg

Natt til onsdag, 16.03, startet riene. Var 5 min. mellom og varte vell 1.min. Etter 6 timer, rundt klokken 6 om morgenen, ringte jeg føden. Siden det er over en time til fødestedet og jeg var andregangs, sa de at vi bare skulle komme.

Ringte min mor som skulle passe storebror, så da hun kom dro vi avgårde. Var på sykehuset rundt klokken 07.30, men da jeg så sykehuset var det akkurat som at riene dabbet helt av. Ble ca 10. min mellom de :-(

Ble sjekket og det var 2-3 cm åpning, så vi dro til ett vennepar som bor 10 min. unna sykehuset. Der var vi hele onsdagen, hadde rier som det var både 5, 10, 20 og 30 min mellom.

Begynte å gå litt i trappene, og var skikkelig fortvilt da venneparet (våre beste venner) og samboer la seg for å sove. Satt i sofaen og merket at jeg roet meg og riene begynte å ta seg opp. Rundt klokken 12 natt til torsdag,17.03, var det 10. min mellom riene, og de varte i 2 min. Ringte sykehuset klokken 02.30, de sa at jeg bare skulle komme. Begynte å bli ganske sliten etter lite søvn og mye vondt.

Så da dro vi og de undersøkte meg, da var det 4 cm åpning og vi fikk fødestue :-)

Samboer la seg i en lenestol å slappet av mens jeg satte meg på en ball og "bompet" opp og ned for å få babyen lengre ned. Gjorde det i ca 1 time, før jeg var så trøtt at jeg holdte på å svime av. Så da la jeg meg, og var så trøtt at jeg sovnet med en gang, våknet ikke av riene en gang, men kjente de godt, var helt i halvsvima da jeg ringte på til jordmor å sa at jeg hadde rier hele tiden. Noe jeg såklart ikke hadde, var 5. min mellom de. Så da sa jeg at "nå må den babyen ut så jeg får sove" :-P

Satt meg på ballen igjen og der ble jeg sittende i nærmere 2 timer før jeg tilslutt måtte spørre etter lystgass, da var klokken 06.00 ca.

Det hjalp masse på, og jeg klarte å puste bedre :-)

Klokken 7 begynte jeg å kjenne at det presset litt på, og fikk beskjed om å gjøre det kroppen ville. Åpningen ble sjekket og det var 8 cm.

Klokken 8 fikk jeg en ny jordmor, hun var bare helt perfekt å ha der på slutten, følte meg godt ivaretatt :-) La meg i sengen og fikk slappet litt av mellom riene, presset litt innimellom og jobbet med kroppen.

Rundt klokken 09. spurte de om jeg kunne snu meg så jeg kunne sitte på knærne å støtte meg til ryggen for at babyen skulle komme lengre ned, da klarte jeg ikke å styre med lystgassen i tillegg, så den ga jeg opp. Pressriene kom ofte og var sykt vonde, fra klokken 09.30 ca var hode kommet godt ned og hver gang jeg presset var jeg sikker på at babyen var så godt som ute. Samboer skulle ha meg til å drikke juice og vann, men da nektet jeg. Med en gang jordmora sa at jeg måtte drikke for å ha energi til å få babyen ut, så gjorde jeg det, fordi da visste jeg at det var ett skritt nærmere å se baby.

En av de siste gangene jeg presset å kjente hodet i åpningen så hørte jeg de holdte på med noen instrumenter, så da tok de tilslutt vannet. De hadde ventet med det fordi de trodde babyen skulle klare å presse igjennom selv på vei ut, neste gang hodet sto i åpningen så holdt jordmora hånden framfor hodet slik at babyen ikke kom ut da heller, men neste gang jeg presset så kom hodet, men da hadde hodet vært på tur ut så mange ganger at jeg visste ikke at hodet var kommet. Sa til de at nå orker jeg ikke mer, å fikk da beskjed om å presse en gang til for nå var hodet ute :-D Jeg presset på med en gang og kjente den lille babyen skli ut :-D

Hørte babyen skrike bak meg og de la ham mellom føttene mine å jeg fikk ta babyen opp selv, snudde meg og studerte det lille vidunderet, var blitt mamma til enda en liten gutt <3

Tok puppen 2 min. etter fødsel og jeg måtte bare sy to pyntesting :-) Revnet ganske mye sist så tiden etter fødsel har vært helt fantastisk denne gangen! De brukte finskegrepet og det skal de få gjøre igjen hvis det blir flere barn, for selv om det var jævli der og da, så setter jeg stor pris på det nå!

Lille gutten vår skal hete Johan, oppkalt etter morfar Steinar Johan :-) Han veide 3480g og var 49 cm <3 Vi er så forelsket og storebror på 2 år og 5 mnd er så flink at alt er en fryd! Nå nyter vi dagene hjemme og blir kjent med lillebror som idag er 7 dager gammel, ammingen går strålende og livet er hærlig dere :-D

 

Sender masse fødestøv til de som ønsker :-D

 

Klem =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Endelig et nytt innlegg på denne siden=) For her er det stille, ikke mye action=) Gratulerer masse....jeg vil også ha babyen vår ut nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...