Gå til innhold

jeg skylder NAV penger..har fått igjen på skatten vil NAV trekke dem da eller??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Som jeg skrev i en annen tråd:

 

Om du ikke har inngått en betalingsavtale / avdragsordning med Statens Innkrevingssentral / NAV så vil de ta skattepengene.

Har du inngått en avtale om avdrag så vil de ikke ta skattepengene.

 

Jeg har selv en sak hos Statens Innkrevingssentral ang. mislighold av studielån. Jeg får igjen 40 000,- på skatten og ringte dem i dag for å høre om de tok pengene direkte. Fikk til svar at siden jeg har avdragsordning så tar de ikke skattepengene.

 

(men jeg skal bruke dem til å betale gjelda, altså;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nedbetalingsordning hos NAV INKREVNINGSSENTRAL JA.

men litt usikker på om de allikevel kan ta skattepengene mine

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør bruke dem til å betale tilbake gjeld uansett om de krever eller ei. Ferie og andre goder bør du avstå fra i år..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du jeg vil ikke forklare meg om hvorvidt jeg skal eller ikke skal betale mine skattepenger til nav.

jeg har mye gjeld og litt vil gå til nav men jeg må dessvere prioritere annet også.har unge så han trenger sommerklær osv...

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk til svar hos S.I. at så lenge man frivillig har gått med på en nedbetalingsavtale så tar de ikke skattepengene.

 

21:43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen tilfeller vil de ta disse skattepengene, i andre ikke og min opplevelse er at det er pøhompøh om det hender.

Jeg har skyldt mindre beløp både til kemneren og SI og fått igjen hver gang likevel, uten at noen har "tatt" noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke "pøh om pøh", det er ulike hjemler hos ulike instanser. NAV innkreving tar alt, hvis det er bidragsgjeld. Dersom det er bidragsgjeld kan du derfor vinke farvel til skattepengene. Er det innkreving av for mye utbetalt feks, vil du nok få beholde skattepengene.

 

Her er fra nettsiden:

Hvorfor blir jeg skattemotregnet?

Hvorfor blir jeg motregnet i til gode skatt, når jeg har en avtale om nedbetaling på gjeld?

 

Svar: NAV Innkreving sender ut varsel om skattemotregning til alle som har bidragsgjeld. NAV Innkreving har hjemmel til å motregne i tilgodehavende skatt dersom den skattepliktige har bidragsgjeld. Det blir foretatt skattemotregning selv om det foreligger en nedbetalingsplan. Dette fordi bidragsinnkrevingsloven gir oss hjemmel til å innkreve ekstra midler som den bidragspliktige får.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skyldte nav penger i fjor, og hadde tilgode på skatten.

pengene kan du nok se langt etter, nav tar de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt dette problemet. Ingen som tok mine penger.. Så det er nok litt forskjellig praksis ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som hun her oppe sier:

 

Har man avtale om nedbetaling så tar de ikke skattepengene

 

Har man ikke avtale om nedbetaling så tar de skattepengene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber i skatteetaten og vet det faktisk. Når du får overskytende, altså tilgodeskatt blir dette krav sjekket mot mulige utenstående krav staten har mot det, om det er skyldig barnebidrag, kommunale avgifter eller som i ditt tilfelle gjeld til NAV.

 

Med mindre skatteetaten gjør en feil får du altså pengene ikke utbetalt, men gjelder til NAV blir redusert, det er jo bra det også.

 

NB. Dette gjelder da selvfølgelig når du ikke har f.eks gjeldsordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...