Gå til innhold

Frustrert !!! (atopisk eksem)


catyn

Anbefalte innlegg

Herregud har vært hos barne lege og hudlege, men føler ikke at noen kan gi meg noen svar på hva jeg skal gjøre med lillegutt som har atopisk eksem.

Han ble satt på en 5-ukers kur, men nå er vi ferdige på den og han har oppbluss igjen.

Man ser det bobler under huden hans og han gnir seg der han kan.

Han sover med votter da han klorte seg så opp.

Stakkar han fikk dette da han var 2 mnd og er nå 5 mnd.

Vet ikke min arme råd.han våkner flere ganger hver natt og klør og klør.

Savner å kunne få ett behandlings opplegg der vi får vite hva vi skal gjøre også etter kuren er ferdig.

det eneste de sier er smør med kortison når det blir verre, men kan jo ikke smøre med det når vi akkurat hat avsluttet en kur. Hva gjør vi da ?

 

huff er ikke lett dette her. noen andre son sitter inne med samme følelsen, eller noen son har noen gode råd ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei!

Jeg måtte bare skrive til deg! Det du beskriver er akkurat det vi opplevde for 1 år siden med vår gutt. Jeg var så frustrert og deppa! Jeg leste alle mulige nettsider om atopisk eksem, alle råd, spesielt om forskjellige kremer, som var nevt, ble prøvd ut. Jeg fikk etterhvert en hel lager med kremene! Vi var hos barnelege og spesialist på barne allergier etc. Vi prøvde hømeopati og akkupunktur. Alt med variert resultat. Han fortsatt klødde og det boblet under huden. Du skriver ikke hva slags kur dere fikk av hudelegen. Men her er oppleget som vi fikk av vår barnelege og som til slutt (etter at jeg endelig slapp å bekymre meg for kortisonbruk) har fungert for oss. Først, fikk vi undersøkt om han har noe allergier - og det viste seg å være melk/egg intolleranse (ikke store verdier, men allikevel) - så, jeg kuttet ut melkeprodukter mens jeg ammet. Vi brukte kortison krem (Elocon)med masse fet krem etter at de røde boblende stedene var vasket med kaliumpermanganat. Den aller første gangen fikk vi et kortisonkrem med antibiotika, fordi eksemen var infisert. Ellers var vår smøreplan følgende- når eksemen var på det verste, smurte vi med Elocon 3 dager på rad en gang om dagen, etter det 1 uke annen hver dag, etter det 1 uke med smøring 2 ganger i uka og etter det 1 gang i uken, hvis vi kom så langt. Men hvis eksemen blusset opp (og det gjorde den) i midten av smøreplanen, så måtte vi begynne på nytt med 3 dager på rad. I begynnelsen føltes det som om vi smurte nesten annen hver dag, fordi eksemen blusset og blusset bare opp. Men når jeg ser i mine smørenotater, ser det ikke så verst ut - vi hadde en del opphold mellom de intensive 3 dagers perioder. Og nå er gutten 1,5 år, og vi har begynt å introdusere så vidt kumelk produkter. Vi trenger kortison ganske sjelden og eksemen blir borte etter 1 dags smøring.

Jeg ønsker dere å finne en løsning som fungerer for dere ! Vi fant det til slutt etter mye prøving og feiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Masse frustrasjon over udyktige leger som har ikke peiling på problemet bare kortison resept.... Lurte på når dere har tatt allergi test på mini? Her nekter lege å ta slik test pga lite effektiv?? Hva krem brukte dere? Leste masse at ansikt har veldig føllsom hud derfor det er ikke anbefalt bruk av kortison i ansiktet i hele tatt.?? Men vi plager med oppblossing av eksemet spesielt i ansiktet. Hva gjør vi da?? Hjelp meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til anonym

vi tok blodprøven da han var 3 måneder, men da viste den nesten ingenting, men da vi tok rundt 8-9 måneder, viste blodprøven og prikktest veldig tydelig kumelk og egg.

Jeg også hadde lest om kortison i ansiktet - men etter mange åpne samtaler med barnelegen som har lang erfaring med eksembehandling hos barn og etter flere måneders søvnløse netter og en hel apotek på badet med kremer/behandlingsmidler som ikke hjalp, bestemte jeg at nok var nok - nå er hverdagen helt annerledes, og vi har brukt veldig lite kortison og masse Locobase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Man kjenner seg så forferdelig alene med alt når man sitter oppe i natte timene alene, med ett lite barn som bare klør å man ikke får gjort noe for å ta det vekk :(

Vi har nå begynt med tubifast da han har fått sår som væsker som igjen setter deg fast i pysjen hans.

Han tok prikktest på sykehuset ca. 3 mnd alder. Stort utslag på egg allergi.

Ikke så gøy at sykepleieren kommer ser på armen hans, sier oi og går igjen :)

Smører med mildison i ansiktet og lokoid på kroppen. ellers sauser jeg han inn i krem og har tubifast over.

hvitvask på kroppen hvis det klør (noe det gjør ) .

Skal på eksemskolen den 29 mars så er store forventninger til det da :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Oppdatering :)

Lillemann er i dag 15 mnd. og eksemen er i dag under kontroll :)

Han har fortsatt eksem,men den plager han ikke lenger. Vi har perioder vi smører med kortison, men har lange mellomrom. han kan også ha perioder helt uten eksem.

Vi har også roet oss ned ift eksemen, og den er i dag ikke noe "hinder" i hverdagen :)

Så for dere som sliter så kan det bli bedre etter litt tid, og man venner seg til hverdagen med eksemet og alt det fører med seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her fikk vesla atopisk eksem fra hun var 6uker gammel :/ det var skikkelig ille, hele kroppen var dekket fra topp til tå, inkludert hele asiktet og hodebunn. Ble mange urolige/ søvnløse netter.

Jeg har heldigvis hatt en positiv opplevelse i forhold til legehjelp og oppfølging. Vi fikk beskjed om å kutte ut melk og egg i mitt kosthold - dette hjalp betraktelig. Vi smurte med Elocon og Apolar ved utbrudd, og med fuktighetskrem (Aderma Exomega og Decubal intensive cream). Når hun ikke har utslett smører vi med kremer som inneholder karbamid, da dette er med p¨å å hjelpe huden med å holde på fuktigheten bedre (karbamid svir når man har eksemutbrudd og åpne sår i huden, så da bruker vi det ikke).

 

Vesla er nå 1år gammel, og huden er KEJMPE FIN :) Man kan se hentydninger til utslett innimellom, men det bryter ikke skikkelig ut, og vi slipper å bruke kortisonkremer. Vi holder henne på et kosthold uten egg, melk og nøtter - dette fungerer kjempefint. Får hu ved et uhell i seg noe som inneholder egg eller melk, så blir hun dårlig i magen og får utslett + elveblest med blemmer. Vi tok blodprøver når hun var ca 5mnd og 9mnd, begge viste store utslag på egg, melk, hvete og nøtter.

 

I tillegg så måtte vi omplassere begge hundene våre, da hun har barneatsma i tillegg - men hun ble merkbart MYE bedre i pusten, og vi bruker mindre medisiner etter dette.

 

Det virker så uvirkelig når jeg ser tilbake på bilder og ser hvor ille eksemen virkelig var - og når jeg ser hvor fin hun er i huden nå :) Så det blir bedre - du må bare finne ut hva som trigger dette utslettet. Har du prøvd melk og eggfri kost ? Vi må i tillegg holde henne unna marell i tomat, da hun reagerer veldig på dette. Vi finner stadig matvarer som skal være "trygge" men som det viser seg at hun reagerer på. Så da fører vi bare det opp på lista over ting som ikke er ok.

 

Håper du finner en lege som hjelper dere til å finne ut av dette - men mye kan dere som foreldre gjøre selv også. Fjern ulike matvarer osv. (må legge til at vesla mi først ble helt fin i huden når jeg sluttet å amme, og vi gikk over på Neocate melkefri hypoallergen morsmelkerstatning.

 

MASSE LYKKE TIL !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Oppdatering :)

Lillemann er i dag 15 mnd. og eksemen er i dag under kontroll :)

Han har fortsatt eksem,men den plager han ikke lenger. Vi har perioder vi smører med kortison, men har lange mellomrom. han kan også ha perioder helt uten eksem.

Vi har også roet oss ned ift eksemen, og den er i dag ikke noe "hinder" i hverdagen :)

Så for dere som sliter så kan det bli bedre etter litt tid, og man venner seg til hverdagen med eksemet og alt det fører med seg :)

Hei, så godt å høre at det har stabilisert seg og dere har fått kontroll! Vi har veldig mye av den samme erfaringen som dere - lillegutt her er også 15 måneder og har slitt med atopisk eksem (og allergier) siden han var rundt 2 måneder. Vi kjører fortsatt et behandlingsopplegg hvor vi bader i medisinsk grønnsåpe 2 ganger i uken og etterpå smører med kortison på utsatte steder. Dette holder stort sett eksemet i sjakk, med unntak av noen få 3-dagers intensive kortisonperioder innimellom. Huden hans er myk og fin og det er jo en utrolig forskjell fra før vi fikk behandlingsopplegg! Likevel ville det vært fint å slippe å smøre med kortison så ofte som vi gjør. Jeg lurer derfor på hvor lange opphold dere har uten kortison? Har dere noen "vedlikeholdssmøringer" innimellom for å forebygge, eller smører dere kun når det er utbrudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Eksemet til gutten min ble bedre etter jeg begynnte å gi han en olje man får kjøpt på helsekostbutikk, den heter eye-q. Flytende er lettest å gi(til min iallefall) 1ts pr. dag rett i munnen. I startfasen måtte jeg gi trippel dose(dvs 3 ts, ca 3 flasker pr. mnd i ca 3 måneder) En flaske koster ca.239 kr. hvilket jeg synes er dyrt, men det fungerer jo på min lille iallefall, så da er det verdt å kjøpe det for hannes del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei. Håper exemen holder seg under kontroll og minsker ettersom barna blir eldre! Tenkte bare jeg skulle foreslå Weleda´s antroposofiske salve Dermatodoron som ikke inneholder kortison i det hele tatt og ellers ingen skummle kjemiske stoffer. Den er ikke like hurtigvirkende kortisonprodukter (her kjenner jeg best til elcon), men den har vist gode resultater etter 1 1/2-2 uker, og er langt mindre "avhengihetsskapende" enn produkter med kortison, mener jeg ihvertfall. Den fås på apotek/kan bestilles inn av apotek. Koster en del men er verdt det for å unngå kortison.

 

Smører salve der det trengs en gang til dagen ved oppbrudd og bruker ellers rikelig med fuktighetskrem (Fuktighetskremer som inneholder vann kan ofte gjøre huden fortere tørr og at den klør).

 

Vasking med Kalimpregnat har også hatt posetiv effekt ved de verste utbruddene.

 

Dere får muligvis informasjon hos lege om dette, men dersom exemen vedvarer når bara blir eldre så kan man få solbehandlig ved hudavdeling på en god del sykehus, og dette er den behandlingen som for min egen del var den som virkelig hjalp på og ble så godt som kvitt exemen i mange år.

Bading i sjøvann og syden sol har også en veldig posetiv effekt på barn.

 

å sove med hansker fungerer bra for spedbarn og de minste, men når barna blir eldre kan disse i noen tilfeller virke mot sin effekt og ende med at man må prelle hanskene som sitter fast av om morgenen, i disse tilfeller mulig en klødempende salve og rikelig med fuktighet, ingen hansker.

 

Om lege ikke vil ta test så kan dere kutte ut de fleste "allegri" matvarer for så og introdusere dem igjen en og en med 1-2 ukers mellomrom og notere dere om noe gir utslag.

 

Vet ikke om dette er til hjelp for noen, men kommer fra en familie der vi har både store og små med exem så har samlet opp en del erfaringer opp igjennom årene. Den erfaringen vi sitter best igjen med er at bruk av kortisonkurer over lang tid kan skape en "avhengihet" der exemen blusser opp så fort man slutter, i andre tilfeller kan man bli kvitt det verste med kortison og så holde exemen borte med fet fuktighet i lang tid, men her holder vi oss borte fra det. Hydrokortison er bannlyst hos både oss og søskenbarna!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Minstemann her og fekk atopisk eksmen når han var nokre månader gamal. Var til lege med han, og der brukte vi kun ein feit krem som virka. I tillegg kutta eg ut skyllemiddel i kleda. Og det hjalp. Det beste som helsesøstera så var kvite bomullsbodyer som var godt vaska fleire ganger. Og sidan minstemann nesten kun brukte arvegods, så forsvant eksemen etterkvart og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Akupunktur er en veldig god behandling mot forskjellige typer eksem. Generelt reagerer barn veldig godt på akupunktur for en rekke plager. Behandlingen er enklere og varer ikke så lenge som hos voksne.

Jeg er akupunktur og driver klinikk på Majorstua.

Ta gjerne kontakt via min facebookside hvis du har noen spørsmål eller ønsker å prøve akupunkturbehandling på barnet ditt.

 

facebook.com/oisteinakupunktur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Et tips er å kjøpe canoderm 5% å smøre for de som har atopisk eksem. Anbefalt av hudleger og den er kløstillanes etter utsagt fra en som bruker den kremen

parfymefri skyllemiddel, minimalt med bading, evt bruke Aderma sitt badeprodukt i badevannet. Bruk bomull i stedet for ull inn til kroppen. Og ikke ha det for varmt på soverommet. Det var det jeg har lest meg frem til når det kommer til Atopisk eksem

 

Håper at dette kan være litt til hjelp for andre som er litt usikker på atopisk eksem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Annonse

  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...