Gå til innhold

Har dere noen eksempler på gjerrige venner og bekjente? Her er mine verste:


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fantastisk morsom tråd:) Første gang jeg har giddet å lese gjennom en tråd med så mange svar, men det var virkelig verdt det! Ler godt her.

 

Jeg har også en gjerrig svigerfar. En dag han hadde vært innom på kaffi, gikk han i kjelleren og tok med seg alle tomflaskene. De hadde jo ligget der så lenge, så han trodde ikke vi skulle pante dem. Så fra da av, låste vi kjelleren når han kom innom, pluss at vi faktisk følger med på alt han foretar seg.

 

Samme mannen skulle reise bort i en helg. Da gikk han i kjøleskapet og hentet alt som han hadde betalt for, dvs en ost. Han ville ikke risikere at stedatteren forsynte seg av osten mens han var borte.

 

Vi var på tur på danskebåten sammen. Da gikk han rundt inne på båten og drakk fra tilfeldige glass som stod rundt omkring. Selv om det bare var bittelitt igjen på bunnen. Han ville ikke betale for sin egen alkohol når han kunne få det gratis. Det gjør han forresten andre steder også, forsyner seg av forlatt mat og drikke. Når vi har vært hos dem på middag, pleier han å gå i søpla etterpå for å skrape potet av innsiden av potetskrellet, og å slikke ren bena for kjøtt hvis vi har hatt noe slikt. Ingenting skal gå til spille. Han samler på kaffigrut og bruker det om igjen. Når svigermor lager kaffi og han ser det, vanner han ut kaffien fordi hun sløser for mye...

 

Han er den mest gjerrige jeg kjenner, ingen kommer i nærheten.

 

Men svigerbesteforeldrene (ikke hans foreldre), er også gjerrige. De gir alltid gaver fra loppemarked eller fretex, evt noe de har fått gratis av noen som skulle kaste det. Føler ofte at det hadde vært greiere om de lot være å gi gaver.

 

Og en av naboene våre kjører to mil til neste ferjekai for å betale fire kroner mindre for ferjebilletten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ei venninne som alltid tar med seg tompanten hjem igjen, men ikke bare sin egen men også andre sin;)

 

Husker spesiellt en gang da hun skulle feire sin egen bursdag; Hun forlangte spleiselag. Alle fikk en sms der vi skulle ta med forskjellig noen brus, noen snop, noen pizza osv.. Selv stillte hun ikke med noenting for i følge henne selv stillte hun med strøm og dopapir.. Og selvsagt forlangte hun gave...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vi ber folk om å bruke lite papir på hytten, men det er fordi vi har en litt for liten snurredass, IKKE for å spare penger! Du verden, så rike vi blir om vi ber folk om å bruke mindre papir hjemme også, he he :-)

 

Morsom tråd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, han er gidt, på sitt tredje ekteskap nå (ikke mned "ekte" svigermor) Kjerringa er også gjerrig, men ikke i nærheten av svigerfar. Jeg vet at hun kjøper ting i butikken og sier at hun har kjøpt det på loppemarked, fått den i gave eller at hun fant den i søpla til naboen for å unngå krangel. Dersom hun vil ha en sjokolade så kjøper hun den og spiser den når han ikke ser det.

 

Jeg var med i bursdagen til mamman til svigerfar og da skulle jeg og kjerringa hans kjøpe blomster til henne, og da var svigerfar sur på kjerringa si hele helga fordi hun brukte 89 kr på en blomsterkvast. Jeg ville kjøpe en bukett til 300 kr, men turte ikke, så jeg kjøpte en til 150 kr. i tillegg brukte jeg vel 20 kr på et kort, og det var bare tull for han hadde skriveblokk gjemme som jeg kunne lånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes hun er mer søt og omtenksom jeg, enn gjerrig... Unger har jo så mye av alt..

 

Hehe. Hadde blitt glad for plankene jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En veninne av meg fikk en lysestake i 30-års gave fra sin mor, problemet var bare at denne lysestaken hadde min veninne laget på barneskolen og gitt til sin mor i gave 20 år tidligere..... Resirkuleringer er jo fint, men denne er litt drøy synes jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Jeg syns "svigerfar" litt over her har vunnet tråden, men jeg syns synd på familien.... Skjønner godt at de har slutta å le av dette, for det er jo sykelig.

 

Men han skal ha for kreativiteten. Det beste var jo forslaget om å samle hårstrå til en parykkmaker: La meg se, hvert menneske mister ca 100 hår daglig. På hodet har man ca 100.000 hårstrå, så vi får anta at parykkmakeren behøver like mange for å lage en heldekkende parykk. Det vil ta 1000 dager hvis du greier å samle inn ALLE du mister, men siden det er umulig, la oss si du samler 50 pr dag, vil parykkprosjektet ta 5 og et halvt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ei som alltid har med seg en stor veske, evnt ryggsekk om vi skal på cafe sammens, hun drar gjerne på toalett og stjeler store ruller med toalettpapir, tørkepapir ++ Har vel også opplevd at hun ved et tilfelle stjal en stor dusjsåpe som hang i dusjen på hotellrommet.

 

Ellers tar hun gjerne med seg små poser salt/pepper, tannpirkere, servietter, ketchup/sennep hjem slik at hun slipper og handle disse tingene i butikken!

 

Ellers er hun ofte innom apotek og parfymerier og spør etter gratisprøver for de vanlige hudkremene er jo altfor dyre!

 

Denne dama er ekstremt gjerrig og lar aldri mat være igjen på tallerken som jeg har opplevd. Kan gjerne få dekorerte toalettrullnisser i julepresang, evnt brettet melkekartongpengebok som jeg fikk til jul av henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi har en egen sparebøsse der man f.eks må betale 5 kroner for og låne hennes mobil i 2 minutter, dersom det er innenriks samtale! Hun har også revet opp toalettpapir slik at dersom man skal benytte hennes toalett mens man er der på besøk må man betale 3 kroner for papir og såpe!

 

Tok for noen år siden en dusj i hennes leilighet, fikk beskjed om at jeg måtte betale 15 kroner for det inkl rent håndkle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min er ekstemt gjerrig, eller har bare helt gale prioriteringer når det kommer til økonomi.

Hun handler stort sett på rema 1000, men drar på rimi for å handle egg som er 2 kr billigere der.

Hun elsker å ha hele familien samlet til middag, men vet å påpeke det når hun synes folk forsyner seg for mye(ifølge henne). Det er visst bedre å forsyne seg fire runder, enn å forsyne seg to og risikere å la det bli litt potetrester igjen når man er ferdig og mett.

 

Nå skal det sies at min mor er helt nazi når det kommer til utgifter på mat, strøm og personlig pleie som f.eks sjampo, dusjsåpe, toalettpapir osv, men å kjøpe en hund til 12000 er null problem.

Hun er "bipolar", har slitt med dette i alle år men allikevel stilt opp for en noe trøblete tenåringsjente. Til tross for den merkelige gjerrigheten til moren min så ser jeg jo at hun sliter, og velger å overse dette for å kunne være tilstede i de gode periodene hennes:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanta mi er i 50-åra, har full jobb og helt nedbetalt bolig; og en million på sparekontoen sin. Ungene er voksne, og hun liker å ta en tur til utlandet med en venninne et par ganger i året. Men når de skal ut og reise, kan de aldri dra om sommeren, de drar i november o.l. når det er lavsesong, for hun er helt rå på å finne billige billetter. De besøker vanligvis den ene venninnas hus i Nice fordi det ikke koster noe å bo der. Flybillettene klarer hun alltid å få nedi noen hundrelapper, hun er på nett og leiter opp ukurante tider og flyselskaper.

 

Vi bor på en helt annen kant av landet, i Nord-Norge, mens hun bor i Oslo. Jeg er innom henne hvert år, og det er aldri noe gnaging om penger el lign da, så da hygger vi oss. Men hvis hun skal dra nordover og treffe oss, f eks i en konfirmasjon el lign, må hun ta ut ekstra feriedager for å finne de billigste billettene, for fredager og søndager koster det jo mer...

 

Jeg skal bli 40 snart, men har ikke enda sendt ut innbydelser. Jeg nevnte til henne at jeg kom til å be henne, og ikke lenge etter ringte hun for å vite om selskapet ble helga før eller helga etter bursdagen, for dersom hun kunnefå greie på det fort, ville billettene være så innmari billige! Bare 350 kroner eller hva det var!

 

Til jul og bursdager får ungene mine som regel bøker av henne. Hyggelig, bevares, fordi de er glade i bøker, men jeg som er voksen kan se at det er bøkene fra hennes egne barn fordi de er vokst fra dem...De har også fått et brukt brettspill til bursdag fordi sønnen var blitt for gammel til å spille slanger og stiger

 

Da jeg skulle ha nr 1 var hennes barn bare 10-12 år, så hun hadde fortsatt litt babytøy. Jeg var veldig glad for å få, men det var en vanskelig stund da vi tok fram tøyet og så på det før jeg skulle pakke det i reisegodset mitt. For det var mange av plaggene hun absolutt ville "ha tilbake" når barnet var ferdig med dem! (Hun var da 42 år og enke, så det var ikke fordi hun håpte på flere....) Jeg var selvsagt så vrøvlete i ammetåka at jeg klarte aldri å huske hvilke sparkebukser det var om å gjøre å sende tilbake. Jeg sendte hele esken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er så gjerrig å lete etter rimelige flybilletter jeg da... og sommeren synes jeg er fin i Norge, jeg ville ikke dratt på utenlandsferie mitt på sommeren dersom jeg hadde mulighet til å gjøre det når vinteren er trist og grå her i norge. å gi brukte gaver til jul og bursdag er gjerrig, men å ønske å få tilbake babytøy kan jeg få. Nostalgi kalles det. men dersom det er en sparkebukse fra H&M er det jo litt rart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke om dette passer inn her egentlig, men skriver likevel:

 

Jeg skulle på hytta med søstra mi, samboeren hennes og to kamerater. Men jeg kunne ikke komme før lørdag ettermiddag da jeg jobba(de kom opp fredag ettermiddag). Likevel måtte jeg betale 1/5 av alt som var handla inn selv om de hadde spist og drukket godt før jeg kom(bl.a masse spekemat som tross alt ikke er spesielt billig). Ble ganske overraska og skuffa da ja, betalte jo 100-200kr for ting de hadde kost seg med. Men følte meg gjerrig som ikke ville betale så sa ikke noe men betalte det jeg fikk beskjed om. Veit hvordan søstra mi ville reagert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også det er lurt å sjekke for billige flybilletter, bevares, men det styrer ikke ferievanene mine! Når du blir nødt til å lage "langhelg" fra onsdag til lørdag i stedet for fredag til søndag, kan det jo bli enda dyrere, for hun må bruke av feriedagene sine.

 

Jeg reagerte egentlig mest på at da jeg inviterte henne, gjorde hun et stort nummer av å få de aller billigste billettene oppover. Jeg blir 40, for faen, det er da litt unntakssituasjon, hun trenger ikke komme hit igjen på ti år!

 

Mamma hadde en episode som beskriver henne veldig godt. De satt og så på menyen på libanesisk restaurant, og diskuterte alt mulig de kunne velge. Det endte med at kelneren anbefalte smårettene, et "tapas"-lignende koldtbord, så mamma sa ja takk, til to.

 

Da regningen kom på bordet delte de den, tante syntes det var dyrt, men klaget ikke. Ikke før det var gått 3-4-5 år, da trakk hun fram episoden og sa at hun jo egentlig ikke hadde planlagt å bruke riktig så mye penger den gangen på restauranten. Jeg tror det dreide seg om 200 kroner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...