Gå til innhold

hvor mye i sosialstønad


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I utgangspunktet ingenting. Kommer helt an på hva du har i inntekt, utgifter og hvor mye din kommune gir i sosialstønad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men om du har gått på OS i 3 år uten å komme deg i jobb er du ganske selvskyldig i det.. men.. sosialen kommer nok til å hjelpe deg en kort periode om du absolutt ikke har noenting, men de kommer også til å stille beinharde krav til deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt ulike satser fra kommune til kommune. I vår kommune hadde vi veiledende satser. Om du googler det kan det hende du finner de som er helt oppdaterte. Da jeg gikk ut i mammaperm i sommer var satsene 5000,- i lovsopphold og et par tusen pr barn tror jeg. Lurer på om alder på barnet også har noe å si.

 

Og så får du dekt husleie og strøm.

 

Ikke så mye, men vi er heldige som bor i et land hvor vi har et sikkerhetsnett uansett. Og så er dette jo bare midlertidig for de aller fleste.

 

Be om en samtale med nav, så kan de hjelpe deg med jobb etc. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor jobber du ikke? Barna dine er jo fire og ni år....

Jeg må bare spørre, er mye bedre for både deg og din familie om du selv tjener til livets opphold. Er ganske dyrt å ha barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var vikar i barnehage i fjor men fikk aldri noe fast.no er d ikke behov for meg lenger. har søkt men ikke fått noe annet. plages og med ryggen. har en skive som har glidd ut som til tider er veldig smertefult

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg og snakke med Nav angående arbeid, de fleste klarer å jobbe et par dager i uken. Og det gir deg referanser som du kan bruke senere, jeg sier ikke dette for å være frekk. Men fordi det er vanskelig å kom tilbake i jobb igjen hvis man faller helt ut!

 

Har ikke Nav arbeidsmarkedstiltak? Barnehage er kanskje ikke lurt med tanke på ryggen din, men fins jo andre arbeidsplasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har medisinske problemer som gjør at du ikke kan jobbe bør du snakke med legen ang å evt søke aap... Sosialstønad kan du ikke basere deg på da det er en "siste utvei" stønad for de som absolutt ikke har noe annet alternativ. Om legen mener at du er frisk nok til å jobbe må du gjøre alt for å komme deg ut i jobb.. Men sløvt av deg å ikke gjøre noe med dette lenge før os går ut, sosialstønad tar tid å søke på, samme med aap... Snakk med lege og nav og se hva de sier, husk også at kommunene selv bestemmer sosialstønadssatsene derfor kan du ikke ta tallene folk oppgir her inne som "god fisk"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

driver undersøker på en matbutikk. håper kunne få vært der noen dager i uka. men må ha noe mens venter på at dette skal bli i orden. regner de med barnetrygd inni de satsene man får av sosialen eller får man denne på en måte utenom d?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått erklæring av legen på ryggen. har også søkt på arbeidsavklaringspenger,men vet ikke om dette er noe jeg har krav på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har satt deg i en temmelig rævva situasjon, men jeg skal likevel være grei.

Søk deg jobb, aller helst 100%. Hold ut der en stund før du sykemelder deg (siden du sier ryggen din er så fæl). Så søker du aap, med jobbinntekten som grunnlag for beregning av aap.

 

Men sier som de andre, du er jammen sløv som ikke har fått finger'n ut enda. Du har barn, menneske! TA VARE PÅ DEM! Og unger trenger mer enn kjærlighet, de trenger klær på kroppen, mat på bordet og tak over hodet. Klarer du virkelig å dekke alle behovene deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja de mangler ingenting. tror de har mere klær og ting enn enkelte andre har. så de har det bra ja:) ikke bestandig like enkelt få jobb. begrenser seg også når er alenemor og ikke kan jobbe kvelder osv da jeg ikke har noen som kan passe barna. må være en 9-halv 4 jobb liksom hver dag. skjønner det er enkelt for dere som har fast jobb og hadd det i flere år å sitte å si slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 - halv4 jobb?? barnehagene er da oppe fra 7 til 17, samme er SFO men 9-åringen går kanskje ikke der uansett. jeg er alene og har alltid vært det, og uten famile som kan hjelpe, har ikke vært en dag på OS eller sosial eller noe.. JOBBE er tingen.. å gå på alskens offentlige stønader er det dummeste du gjør..klar deg sjøl menneske å spar pensjonspoeng osv. er like viktig som å ha en egen inntekt selv nå.

 

Jeg er på jobb ca halv8 hver dag, og hvorfor skal ikke du klare å være på jobb føre 9 bare for at du er alene????

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alle barnehager som har åpent så lenge. Her er barnehagen (og det er bare en barnehage i 6 mils omkrets9 åpent fra 08:00-16:00. SFO stenger også kl.16:00

 

Til HI: Du har hatt 3 år på deg til å finne jobb, begynne på skole eller finne andre løsninger. Du har hatt mer enn nok av tid og jeg kan ikke fatte at du ikke har klart å gjøre noe på de 3 årene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utg.punkter er ikke sos.stønad noe du har krav på, men ern kort hjelp man kan trenge i en vanskelig periode.. om du har gått flere år på OS uten å få til noe er det fryktelig sløvt.. men til spm. ditt..

 

Det kommer ann på hva du har i annen inntekt. Du har sikkert barnetrygd for 3 altså nærmere 3000 kr der, hvor mye bidrag?? Også har du nok allerede stønad tl barnetilsyn siden du er eneforsørger.

 

Så kommer det ann på om du eier eller leier, har du bil, hytte e.l.??

 

Formue av noe slag??

 

Bostøtte??

 

Mulighet for et kortsiktig lån i banken?

 

 

Sos.støtte skal være siste utvei, for de som ikke har andre muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du allerede ca 5500 i inntekt, og dette vil bli trukket fra i evt. sos.støtte. Med 2 barn er vel normen rund 8000 i livsopphold..

 

Hvorfor har du ikke bo-støtte? Det må du søke på, får ikke sos. om du har krav på andre ting..

 

Hvor mye er leiekostnad?? Sos. har satser på hvor stor og dyr leilighet de godtar, så kan være du må flytte til noe mindre og billigere om du har uforholdsmessig dyr leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her e folk like frekke som alltid ser jeg.

 

Er ikke så lett å få jobb, det er vel en grunn til hun ikke har det. Hun spurte om hvor mye sosialsatsene var på og dere svarer at hun må få seg en jobb?? tror hun vet det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, man kan ikke basere seg på å leve på sosialstønad. Det er en "siste utvei" for de som ikke har noen andre muligheter. Hun har hatt 3 år på seg til å planlegge veien videre og har ikke gjort noe særlig for å sikre seg inntekt når os går ut.. Da virker det veldig "lettvint" å skulle basere seg på sosialstønad.... Hun skriver ingenting i hovedinnlegget om at hun har prøvd å få seg jobb eller ikke, hun spør kun om sosialstønadene og det vitner om at hun ser det som sin "utvei" når det faktisk er "siste utvei" og noe man ikke får før ALT annet er prøvd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...