Gå til innhold

Spörsmål ang. morsmelkserstatning


Carro og Oscar

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en prematur gutt som ble födt i November, i uke 30+6. Han veide 1475 gram. Ammingen kom aldri igang så han får mme. Han har frem til nå fått en reseptbelagt mat som helter Enfalac, men han har hele tiden slitt veldig med magen sin. Han sliten veldig med å få maten ut igjen for å si det sånn.. og det virker som han har vondt i magen. Vi gir malt i melken, det har blitt gjort siden han var på sykehuset. Vi har derfor gått over til Nan nå for å se om det hjelper og det ser lovende ut. Mitt spörsmål er; er Nan den beste mme for prematur barn - var kun denne som ble nevnt på sykehuset. Og når bytter dere fra Nan 1 til 2 etc. fölger man korrigert alder eller födselsalder? Vi har akkurat begynt med Nan så jeg kjöpte en fra apoteket - hypoallergen typen. Er det best med denne? Er det flere med prematurbarn med magetröbbel, hva gjör dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg har også prematurbaby som ble født i uke 30. Han veide 1500 g. Han hadde litt trøbbel med magen til å begynne med, men det gikk fort over. Husker ikke eksakt hvor lenge det varte. Vi brukte også hypoallergen typen. Etter en liten stund byttet vi til NAN1 og det gikk veldig greit. Når han var 4 måneder, ukorrigert, byttet vi til NAN2. Vi har aldri korrigert alderen hans, det har rett og slett ikke vært behov for det. Han startet med grøt og fast føde når han var fire måneder og det gikk veldig fint.Vi brukte malt i melken til han var ca 6 måneder, da begynte han å nekte å ta flaske. Med engang vi kuttet ut malten tok han flaske igjen.

Håper det var til noe hjelp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei:) Er litt sent ute her, men vi fikk anbefalt collet til dama vår i starten, fordi den er det litt mere proteiner i enn de andre sa de. Vi brukte collet en stund, (var også det hun fikk på kuvøseposten) men gikk over til NAN fordi hun etterhvert la VELDIG fort på seg- men også fordi NAN er lettere å få tak i her omkring- og når man er borte på reise osv. Måtte kjøpe NAN etpar ganger- fordi vi ikke fikk tak i collet, så da bare byttet vi.

 

Mageproblemer hadde /har ikke hun da, men vil tro det er som for barn født til termin, at noen tåler noen merker dårligere enn andre merker, må vel bare prøve seg fram her slik jeg forstår det...

 

Mht. NAN 2 så er det vel for babyer som har begynt å spise vanlig mat men som får i seg litt lite mat-mener det bl.a. har med økt behov for jern- at det er mere jern (bl.a) i NAN 2? Vi gikk aldri over til NAN 2, fordi begge våre små har spist godt og dermed fått nok jern og annet de trenger gjennom fast føde. (Er vel når de er rundt 6 mnd dette kreves) Om man skal korrigere alder mht dette forstod jeg det slik på kuvøseposten at man ikke skulle korrigere mht mat. Dvs. bruke fødselsdato når man beregnet omtrent når man burde begynne med fast føde osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei.

Har du prøvd Nan prematur?

Vi fikk også resept på enfalac, siden apoteket var tom for nan. Hun har begynt å gulpe mye, så vi ønsker å gå tilbake til nan prematur. Ringte sykehus apoteket og fikk de til å bestille. Får hentet det ut på enfalac resepten.

Så er den ferdig blandet, veldig kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei :)

Mitt barn,ble født i uke 28+6 og var 900g og fikk også enflac i begynnelsen etter bankmelk.Live sleit veldig med magen å måtte ha flere runder med klyster pga den mme uansett om hun fikk malt i,så sykehuset byttet til collett og da ble hun fin.

Tror man skal følge korrigert alder når det kommer til mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...