Gå til innhold

stesolid, vival, valium, sobril


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen av dere som har brukt disse?

 

Jeg har alltid slitt med anfall av angst, men den siste tiden så har angsten på en måte flatet ut og blitt konstant i meg fremfor å komme som anfall. Det begynner for alvor å gå ut over livet mitt. Jeg er på tredje dagen på egenmelding borte fra jobb, og jeg vet ikke hvordan jeg skal klare morgendagen på jobb.

 

Hvordan virket disse medikamentene overfor på deg? jeg har lest litt om dem, og tenker at det kunne vært greit å prøve. Lurer på å ringe legen i dag å spørre. Er det vanskelig å få skrevet ut dette her? (jeg har ingen historie med rusbruk, har ei heller gått på noen medisiner før)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen erfaring med medikamentene du nevner, men jeg synes uansett du skal ta en telefon til legen din og fortelle hvordan du har det. Legen vil vel gjøre en vurdering på hva som evt vil være aktuell behandling for deg. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tablettene demper jo bare angsten ikke årsaken til den. Og har du en oppegående lege så håper jeg han krever at du også starter i samtaleterapi sammen med medisinene.

 

Medisinene virker beroligende, og vil legge en demper på angsten, men dem vil aldrig gjøre noe med dem, samt at angsten vil oppleves som større når medisinene går ut av kroppen. Og det igjen vil gjerne føre til at man henger seg fast på medisinene og det KAN fort bli en vond sirkel.

 

Jeg er ikke motstander av den type medisiner, fordi de kan være nødvendige for en periode. Men jeg er motstander av medikamentell behandling ALENE i slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste tilfeller vil de nok forsøke medisiner som ikke er vanedannende først. Disse vil kun dempe angsten, ikke fjerne den. For mange kan daglig bruk på under 2 uker være nok til at man blir avhengig.

 

Dessuten regner jeg med at du er relativt ung, siden du er inne på disse sidene. Da ville jeg nok heller, som andre sier, satse på å finne årsaken til angsten. Få henvisning til psykolog som kan hjelpe med å endre tankemønsteret som fører til angst.

 

Leger pleier uansett å være nokså restriktive når det kommer til å skrive ut disse medikamentene.

 

Uansett gjør du lurt i å snakke med legen. Det er første steg i riktig retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg går i samtaleterapi hos psykolog jevnlig, det burde jeg kanskje ha nevnt i hovedinnlegget.

 

Denne angsttilstanden jeg er inne i nå har vart i fem dager, og jeg har ikke vært hos psykolog i løpet av disse dagene. Skal til henne om noen uker.

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13:02 - vet du noen eksempel på ikke-vanedannende medisiner som kan hjelpe? (slik at jeg kan lese om dem). Vil jo helst ha noe jeg ikke blir avhengig av.

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja... Er jo mange som på et vis hjelper mot angst, men det må jo legen vurdere. Jeg er nok ingen ekspert på området.

 

Jeg vet at enkelte går på Nozinan, Atarax og Vallergan (hvis søvnproblemer pga. angst).

Andre får Fluanxol, Efexor eller Seroxat. Ytterligere andre såkalte antidepressiva kan ha positiv innvirkning på angst (Escitalopram/Cipralex osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten bra å se at du går til behandling, men kanskje det hadde vært mulighet for litt hyppigere samtaler? Kanskje det finnes et utvidet tilbud du kan få. Uansett bor du jo snakke med legen din.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dette er en type medisiner du ikke får "begynne på".

Dette er vanedannende medisiner som kun skal tas ved behov.

 

Har endel erfaring på området kan du si, og det jeg opplever med särlig vival er at det ikke er så lurt å kombinere med jobb.

Har alltid i det lengste forsökt unngå å ta slike medisiner når jeg er på/skal på jobb. Kun om kvelden eller om jeg har fri og behöver det.

 

Jeg ville heller sett litt på ikke-vanedannende medisiner som Atarax, Lergigan, Vallergan og enkelte andre. Noen her nevnte Nozinan, og den vil jeg absolutt fraråde deg. Lenge siden jeg har tatt det (fikk det ofte tidligere da jeg var innlagt) og jeg skal love deg at du er helt bort-vekk dagen etterpå. Du blir helt dopa, og det er ikke morsomt.

 

Du skulle ikke heller pratet med legen om å starte på en eller annen type antidepressive da? De hjelper deg ikke her og nå, men etter noen uker. De kan du også gå på lenge.

Det finnes mange typer som virker på litt forskjellige måter. Og dette kan legen din hjelpe deg å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du noen form for antidepressiva?

Jeg har hatt mye angst de siste 10 årene og fluoxetin hjalp meg ganske bra, den kan dempe angsten:) jeg synd absolutt du skal ringe legen i morgen tidlig og få deg en time samme dag.

 

Ellers har jeg i 2-3 perioder på mange måneder brukt sobril daglig. Da har jeg tatt gjennomsnitt en tablett om dagen og det var den mildeste styrken. Jeg var for 10-13 år siden i en partydop- periode og var veldig klar over faren for avhengighet ved å ta sobril og det var helt uaktuelt å bli avhengig. Derfor var jeg nøye med å ikke ta flere og flere, en om dagen hjalp med faktisk mye, noen dager måtte jeg ta to, men det var også dager da jeg klarte å ikke ta de...

Det var heller ikke vanskelig å slutte når behovet ble mindre.

 

Så med meg gikk det greit, men det er en stor fare for at man blir avhengig!

 

Føler veldig med deg, det er helt forferdelig å ha så mye angst at det går ut over livet man lever og hverdagslige ting. Håper du får kommet deg til legen i morgen, det er viktig at du tar tak selv!

 

Klem fra en som vet hvordan du har det!

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil sjekke det opp heter Lergigan - Phenergan i Norge.

 

Ad Nozinan... Ikke alle føler at de er borte vekk dagen derpå. Hvis legen din anbefaler nettopp den, kan det være en grunn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke ha noen form for antiderpisiva, vil ikke ha bivirkningene.

 

Vi ha noe som virker her og nå, sånn at jeg kan dra på jobb i morgen. Håper det skal være nok å bruke dem en dag eller tre, for å komme over dette jeg opplever akkurat nå.

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...