Gå til innhold

Noen som har fått små fosterbarn her?


Nedjem

Anbefalte innlegg

Vi fikk en liten gutt på 5 1/5 mnd i juli, nå er junior snart 1år:)

Det har vært noen herlige,men vanskelige mnd.

 

BV går for tvangsadopsjon av lillegutt, og vi har faktisk vunnet første rettsaken. Men nå er det bare å vente på anken......

Det er så godt å vite at vi har vunnet, men vi klarer ikke helt å slippe løs jubelen siden vi forventer en anke.

 

Og i tillegg er nå bio-mor gravid i 5 mnd og i har fått forespørsel om denne lille babyen. Vi vet ikke helt hvordan vi skal reagere, fra å være barnløse til å bli to barnsmor/far på under ett år er en stor forandring i hverdagen:)

 

Men nå skal vi nyte dagene med lillegutt og satse på at alt går bra:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så mye :-) Så bra at det ser ut som at barnet vil få en stabil og god oppvekst hos dere.

 

Vi fikk et fosterbarn på 8 mnd hvor barnevernet vurderte om de kanskje kom til å gå for adopsjon. Det endte ikke med adopsjon, vi er fosterforeldre fortsatt 4 år senere for gutten. Han har samvær 6 ganger i året med biologisk mor.

 

Vi fikk også tilbud om å bli fosterforeldre for lillebroren hans som ble født for 1 år siden. Vi måtte desverre takke nei til det da vi har flere barn fra før og ikke hadde nok soverom eller overskudd til enda et barn.

 

Så fantastisk å få et så lite barn når dere var barnløse, da har dere fått med dere babytiden også ;-) Hva tenker dere om barn nummer 2? Regner med dere vil overta det barnet fra fødselen av også siden ett barn allerede er tatt fra moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Vi var litt usikre på om vi fikk adoptere vi også, men siden det har kommet slik "åpen adopsjon" som gjør at vi kan møte foreldrene hvis vi synes det går bra, fikk barnevernet medhold:)

 

Har tenkt lenge på lille nr 2 nå, men vi har kommet frem til at vi må jo bare si ja:)

Hadde vel håpet på at det skulle gå litt lenger tid mellom barna, men det går jo ikke alltid slik man tenker. Og bortsett fra kort tid mellom så er det jo bare possetivt. De kommer jo til å få så mye glede av hverandre.

Hvis alt går bra er kommer nok dette barnet til oss rett etter fødselen ja. Vårt lille barn har en storebror i tillegg, som bor i fosterhjem. Vi har ikke møtt han enda, men håper vi skal få til det snart.

Regner med at vi må gjennom noen rettssaker igjen, men nå har vi jo prøvd det en gang.

 

Barnevernet har ikke vurdert deres sak igjenn da?

Åpen adopsjon gjør jo at han/hun kan møte foreldrene, men at fremtiden er litt mer sikker.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil nok aldri bli aktuelt med adopsjon av fosterbarnet vårt. Så lenge samvær ikke er skadelig for barnet vil de ikke kjøre ny sak.

 

Er du sikker på at det er åpnet for "åpen adopsjon" i Norge? Trodde ikke det var lov jeg. Det er forskjell på å si i en rettsak at barna får treffe biologisk mor uten noe spesiell bestemmelse eller skriflig avtale, og på det å være forpliktet til å levere barnet tilsamvær med biologisk mor. Hva skjer om dere flytter? Er det avklart?

 

Ikke misforstå meg, jeg synes det er helt fantastisk hvis det blir åpnet for slike adopsjoner. Er nyskjerrig på hva slags avtale dere inngår og hvem som har ansvar for hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulighet for åpen adopsjon ja, etter som jeg har forstått på "vårt" barnevern er det ikke mange som har blitt adoptert bort på denne måten.

I starten var de nesten litt usikre på hva det innebar selv, men etter hvert fikk vi vite at det er vi som adopsjonsforeldre som bestemmer alt (Om det er gunstig for barnet å møte de osv.)

Så det er vi som får ansvar for alt, men barnevernet kan hjelpe oss med samvær i starten hvis vi ønsker det.

 

Det står litt om det her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/pressesenter/pressemeldinger/2009/apner-for-apen-adopsjon.html?id=579386

 

 

Det virker jo som dere har en veldig sikker plassering da, og det er jo det viktigste.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med biologisk mor sin rett til å treffe barnet? Forsvinner den helt? Slik at dere kan nekte henne å treffe barnet?

 

Altså eneste forskjell på åpen og lukket adopsjon er at biologiske foreldre vet hvem adopsjonsforeldrene er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De vet hvem vi er ja, og hvor vi bor.

 

Når man har åpen adopsjon er det adopsjonsforeldrene som bestemmer hva som er best for barnet. Så hvis det ikke er gunstig for barnet kan adopsjonsforeldrene bestemme at det ikke blir noen møter.

Møtene skal jo være "behagelig" for barnet, og slik at barnet skal vite hvor de kommer fra.

 

Men nå har jo ikke vi kommet så langt at vi har fått adoptere enda, så hvordan det blir vet jeg ikke. Men ut i fra de samværene vi har hatt tror jeg ikke det er gunstig å ha mange møter med de (i starten i allefall) Kanskje når han blir eldre.

 

Barnevernet vant rettsaken, men vi venter på anke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vet hvem vi er ja, og hvor vi bor.

 

Når man har åpen adopsjon er det adopsjonsforeldrene som bestemmer hva som er best for barnet. Så hvis det ikke er gunstig for barnet kan adopsjonsforeldrene bestemme at det ikke blir noen møter.

Møtene skal jo være "behagelig" for barnet, og slik at barnet skal vite hvor de kommer fra.

 

Men nå har jo ikke vi kommet så langt at vi har fått adoptere enda, så hvordan det blir vet jeg ikke. Men ut i fra de samværene vi har hatt tror jeg ikke det er gunstig å ha mange møter med de (i starten i allefall) Kanskje når han blir eldre.

 

Barnevernet vant rettsaken, men vi venter på anke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, så med åpen adopsjon mister biologiske foreldre alle rettigheter og dere bestemmer alt. Så når dere mener at barnet ikke har godt av samvær så kutter dere det. Hva om det hadde vært behov for tilsyn under samvær? Hvordan ordnes det? Er du da tilsyn selv eller får dere tilsynsfører gjennom kommunen?

 

Det var mange spørsmål på en gang, men jeg er så nysgjerrig på hvordan dette fungerer. Vi vurderer fortløpende å bli fosterforeldre for et til barn og da kan det vøre greit å vite alternativene som finnes.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten sa BV at vi var på egenhånd (noe vi mente var rart siden vi har hatt veldig vanskelige samvær), men etter en samtale med advokaten fant hun en paragraf hvor det sto at BV er pliktig til å tilrettelegge for samvær hvis det er nødvendig.

 

Vi er veldig spente på hvordan det egentlig blir!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt grusomt. Hvordan kan dere sitte å glede dere over å ha fått adoptere et barn, når barnets biologiske foreldre bor i landet og lever??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem det..

Alle kan forandre seg.

En adopsjon fjerner muligheten for foreldrene å noen sinne kunne oppsøke sine barn igjen.

 

Eller muligheten til å evt søke om samvær om dem noen gang forandrer seg.

 

Jeg kunne støttet adopsjon om f.eks barnet var i fare for å bli drept.

Men aldri ellers. Å det er svinnende liten prosent av de barna her i landet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes en del tilfeller der biologiske foreldre samtykker til adopsjon og ønsker det selv, det er deres ønske at barnet skal ha en stabil oppvekst under trygge omgivelser. De klarer rett og slett se det selv

 

Det finnes veldig mange grunner til at barn blir tvangsadoptert, men det skal veldig mye til. Ja, et av kriteriene er at barnet tar skade av samvær/kontakt med biologiske foreldre. Ikke alle har forbedringspotensial ser du, noen er f.eks psykisk utviklingshemmede og vil aldri være i stand til å ta vare på barnet og forstår kanskje ikke hva som er best for barnet.

 

 

Jeg vil anbefale deg å se filmen "Englene", en norsk film som handler om nettopp dette temaet. En veldig bra film som viser historien til en mor som ikke er i stand til å ta vare på barnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er glade for å (kanskje) få adoptert dette barnet slik at vi vet at barnet får en trygg oppvekst og ikke blir en kasteball i systemet.

 

Jeg kan ikke legg ut om saken vår her, men i tilfellet hans er det en lang historie som går flere år tilbake med flere barn.

Vi har kontakt med søsken så han skal vite hvor han kommer fra, og hvis vi får det til i årene fremover kommer vi til å ha kontakt med foreldre.

 

Barn blir ikke adoptert bort på denne måten hvis det er noen mulighet for tilbakeføring.

 

Jeg har skjønner at du har din mening om dette, men dessverre så er det ikke alltid mulig for forbedring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi fikk en liten gutt på 5 uker, nå er han straks 17 mnd:)

Fordeler med at de er så små, de har litt mindre baggasje:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars biologiske foreldre og (barn) som må stå i retten å kjempe om å få være sammen når det samtidig er noen fremmede som vil adoptere-jeg er rystet!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at fosterforeldrene ikke skal være glade i barnet og at de ikke skal ønske en stabil og trygg oppvekst for barnet?

 

Fosterforeldre har ingenting med avgjørelser om omsorgsovertakelsen. Det er barnevernet som kjører sak og fylkesnemda med fagfolk som tar avgjørelser for barnets beste.

 

Når saken er slik at fagfolk mener at barnets beste er å vokse opp i et annet hjem enn det biologiske så er det viktig at fosterforeldre har evnen til å elske barnet som sitt eget og ønske barnet alt godt for fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Anonym kl 1545

 

Ja det er en fordel når de er så små.

Har dere mye kontakt med bio-foreldre?

Vårt fosterbarn hadde mye å slite med alt (i en alder av ca 5 mnd), men det har vært så gøy å se utviklingen!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk et barn som var 8 mnd når han kom til oss. Han hadde også veldig mye "bagasje" selv om han var så liten. Det går sakte fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvangsadopsjon til en gutt som bare er litt over 5 måneder. Dere burde skamme dere. Ja faktisk, skamme dere. Denne gutten har rett på å kjenne sitt opphav og få sin rettmessige arv både kulturelt og økonomisk. Her virker det virkelig som om mor og far ikke har fått sjans til å prøve seg som foreldre. JEG HÅPER DERE TAPER SÅ DET SYNGER. Det at dere har blitt lovet et barn som ikke er født enda er UHØRT. Sameti, du og de med deg som står på barikadene for å fra røve små barn sitt biologiske opphav er mennesker som gjør at norge har dommer mot seg i EMD. Rett og slett egoistisk ondskap. PS. Jeg har full omsorg for midt barn og er ikke involvert i BV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Gratulerer :-)

Har selv fått en nyfødt. Føler det er mye usikkerhet enda. At barnet skal til biomor er uaktuellt, men noen i familien har gjort krav på barnet. Håper selvsagt det går i vår favør.

Hvordan var det med dere? Noen i slekt som ønsket omsorgen?

Lykke til fremover :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...