Gå til innhold

Bikkjer som slikker baby i ansiktet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Filifjonka

Jeg lar ikke hverken min eller andres hunder slikke meg i ansiktet, og jeg hadde ikke godtatt det fra andre hunder heller.

 

Det handler om hygiene, men ikke bare om det. Det handler om sikkerhet ifht at ungen kan finne på noe mot hunden, eller hunden kan bite. Det handler også om at du, HI, har egne grenser for hva som er akseptabelt og ikke, og denne hundeeieren insisterer på å overtre grensene og kjøre på med sine regler.

 

Jeg syns du skal si fra på en tydelig måte, ikke vær så redd for å såre at du blir utydelig. Tenkt gjennom hva du skal si, formuler deg pent men som sagt tydelig, og si det.

 

Blir hun fornærmet så blir hun det. Nekter hun å respektere dine grenser så lar du være å dra på besøk. Kommer hun på besøk, så gjør det klart for henne at hun må ta ansvar for hunden eller la den være igjen hjemme.

 

Du lar henne selvsagt ikke være barnevakt så lenge hun ikke respekterer dine grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har flere hunder selv, og synes ikke noe om å bli slikket i ansiktet, heldigvis pleier de ikke å gjøre det heller. Men jeg kan se for meg at de vil gjøre det på barnet når vi får barn, og da må vi bare ta tak i det. Jeg har stor tro på at de vil respektere det.

 

Jeg er heldigvis ikke redd for å si i fra til andres hunder, eller eiere om hunden gjør noe som jeg ikke synes noe om, og min tolleransegrense er veldig stor også, så det skulle bare mangle.

 

Jeg synes ikke man har rett til å kreve at hunden taes vekk fra rommet som babyen/barnet er i når man besøker folk, det er jo tross alt hunden som bor der. Men hvis eier ikke vil respektere at man ikke vil ha ungen sin nedslikket så må man nesten bare droppe å gå på besøk der.

 

Uansett ville jeg sagt hva jeg synes om det til venninnen min, men på en pen måte. Intens slikking kan jo gi eksem i ansiktet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt vil en hund gå unna en plagsom unge, derfor er det viktig at hunden alltid har sitt friområde. Men dersom ungen gjentatte ganger får følge etter hunden alle plasser den løper unna, så skal man ikke se bort i fra at det kan ende med et bitt på sikt.

 

Med andre ord må både hunden og ungen oppdras til å ha respekt for hverandre. Det er ikke greit at hunden maser for mye på ungen, men det er heller ikke greit at ungen plager hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her...

takk for svar.

 

Jeg skjønner ikke at man skal ta hensyn til HUNDEN når man er på besøk med en baby...

men det er fordi dette er min nærmeste SLEKT da!

jeg kan aldri velge IKKE å besøke dem...

 

men jeg mener at hunden bør stå under babyen på rangstigen, uansett flokk, slikking osv...det virker bare litt LOGISK at mennesker er FØR hunder for meg!

jeg elsker dyr, men jeg DRITER i rang og betydning av slikking når det kommer til min baby.

Kan ikke hundeeiere bare FATTE det?????

arg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du skriver først at det er en nær bekjent, og nå er det din nærmeste slekt...

Selvfølgelig kan du velge å ikke besøke dem, om det er så til de grader forferdelig for deg at hunden slikker på babyen din.

 

Jeg synes godt vedkommende kunne ha respekt og snakket til hunden, eller fjernet den fra situasjoen. Men ærlig talt kan du ikke bestemme at en besøkende baby kommer før hunden i huset.

 

Hvis folk ikke liker hunder f.eks så er de faktisk ikke velkommen hjem til meg. Her er det hundene som bor fast, og ikke besøkende.

Men klart vi har venner som er allergiske og prøver å ta hensyn, samt vil sperre av så ikke hundene kommer bort til en baby som ligger/krabber på gulvet vårt.

 

Men jeg synes IKKE man kan kreve at folk fjerner hunden for besøkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet at "nær" og bekjent egentlig ikke kan skrives i samme setning, men det gjelder altså svigermor...

hvem ellers? hehe

 

Og ja, de må vi besøke uansett...

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er rart at en svigermor er såpass trangsynt. Skjønner hun ikke kan ta bort hunden om dere renner ned huset hver dag altså, men når man kommer på besøk innimellom bør hun ta litt hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du sagt i fra enda at du synes det er ekkelt, og at du ikke vil at ditt barn skal bli nedslikket?

Kanskje det da løser seg på en enkel måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har nevnt det hver ENESTE gang vi har vært der + at hun TYDELIG ser jeg blir stresset og vasker babys ansikt + hender...

det dummeste er at JEG må kommandere hunden "på plass", si "ligg" osv....for hun sier bare " nå er det nok", men hunden gir seg ikke....så går det flere minutter med mer slikking, og det TAKLER JEG IKKE!!!!!!

skal si ifra neste gang, det er planen!

men bare så usikker på hvordan jeg skal legge det frem.....

egentlig syns jeg dette er så opplagt at hun bare burde være enig, men hun ser det ikke på samme måte som meg kan du si...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange i nær familie har hund, og de har slikket på ungen vår da hun var bittelitenbaby.( 2-3 mnd) Syns ikke det gjør noe. De har visst renere munn enn oss mennesker.

 

Det første ordet hun lærte seg var vovvov, og hun og hundene har lekt godt sammen. Hun er litt over ett år nå, og er ikke redd for hundene i det hele tatt. Hun har blitt godt vant.

 

Men føler man at det er ekkelt og ubehagelig, så er det ikke prippent. Og joda, det er jo litt ekkelt, men det er neppe farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg har også en hund som slikker... Han har ALDRI fått lov, men han er intens og hver gang han får tilgang til bar hud prøver han seg. Om noen har tips på hvordan jeg får han til å stoppe tar jeg GJERNE i mot. Tror ikke det er spes. helseskadelig, men jeg (mannen og 2åringen og) synes det er ekkelt.

 

- Har ei venninne som helt tydelig er irritert på dette, og kjefter unødig mye på bikkja. MEN hvorfor i allverden putter hun babyen sin på gulvet?????

 

Synes det er unødig at bikkja hele tiden må ligge i ro når hun er på besøk. Om det bare er noen timer ligger bikkja stort sett i bur, men er hun her i tre dager må hunden også få "leve"! Kan hun ikke f.eks. la ungen leke i leikegrinda (som er satt opp for å beskytte ungene mot bikkja) eller sette vippestolen oppå det gigantiske spisebordet vi har isteden for på gulvet ved siden av????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en kjempesnill hund som ELSKER minstemann her hjemme. De leker sammen hele tiden og det blir ofte ett slik og to, men jeg prøver ås toppe det, og gjør det hver gang jeg ser at hun er på vei til å gjøre det. hemmeligheten med hunder er å korrigere dem i sekundet de har tenkt til å gjøre noe, ikke etterpå ;)

 

Men vet du hva? siden det er din nærmeste familie, så kan du faktisk si st hvis ikke dere tar kontroll på den hunden, så får den gå ut når vi er her! Du skal da få lov å komme uten at du må styre med den hunden! Det er derea ansvar, ikke ditt! Men mulig de ikke orker fordi du tar ansvar likevel?

 

Kan jeg spørre hvilken rase dette er? høres ut som en krevende rase som får for altfor lite trim, slik som du beskriver den! den virker vledig understimulert, og hadde nok ikke vært så stressende hvis den fikk det den trengte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...