Gå til innhold

Bikkjer som slikker baby i ansiktet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva syns dere om det?

Jeg kan ikke tenke meg noe eklere!!!!!

 

En nær bekjent har hund og hver gang vi kommer skal selvfølgelig denne bikkja "hilse" på babyen min.

I starten var jeg KJEMPENØYE på at det ikke skjedde, og denne bekjente hadde respekt for det.

Men nå er det liksom ikke så nøye lenger som babyen min er eldre (9mnd)!

 

Jeg må konstant følge med, for den er stadig bortpå.

Slikker på henda også, som baby selvfølgelig stapper i munnen.

Det dummeste er at JEG føler meg prippen!

så jeg lar det skje!

vil ikke virke hysterisk, men det er da virkelig EKKELT!

 

Jeg elsker dyr og vil at barnet mitt også skal det, men kanskje til sin tid?

Alt blir bedre når den blir litt større og kan skyve bort hunden selv, men enn så lenge så må jeg vel få lov å passe på babyen min?

 

Syns dere jeg burde si ifra på en pen måte?

Hun har absolutt skjønt at jeg misliker det, men som sagt så tar hun inget ansvar selv som hundeeier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har opplevd det samme, og i likhet med deg så vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Synes ikke du er prippen, vi vet jo alle hvor hunden kan ha slikka seg rett før den slikker babyen i ansiktet/hendene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har selv hund, og jeg synest ikke noe om at hunden slikker barnet mitt i ansiktet, så jeg forstår deg veldig godt.

 

Ville sagt det til henne på en pen måte og tatt det derfra:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hund selv, som elsker ungen- og ungen elsker hunden. De styrer ofte sammen, jenta koser med hunden og hunden koser med henne. Da blir det noen snus og slikk her og der, og jeg prøver å ikke være for hysterisk.

MEN, hunden får ikke lov å slikke jenta vår i ansiktet, da sier jeg nei, og fjerner ham (hunden) fra situasjonen. Jeg liker jo ikke å bli slikket i ansiktet selv, så da skal iallefall ungen få slippe. Og en fremmed hund er på en måte enda eklere, siden man ikke kjenner dem og vet hva de har vært bortpå.

 

Har vi folk med små barn på besøk, griper jeg inn uansett dersom hunden blir for nærgående, siden de jo ikke er vant til hunden, kan bli skremt, og kanskje ikke liker at han snuser og hilser i det hele tatt.

 

Jeg synes det er rart at ikke venninnen din stopper hunden, iallefall når den slikker ungene i ansiktet, og jeg ville sagt ifra om at jeg ikke vil det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ike blitt hysterisk om en hund hadde slikket mitt barn i ansiktet. Herlighet, unger tisser og bæsjer og gulper i hytt og pine; en hundetunge er ikke stort mer uhygenisk enn mye en baby fint klarer å utsette seg selv for i ny og ne.

 

Det er derimot ikke slik at jeg ville godtatt at en hvilken som helst hund hadde slikket mitt barn i ansiktet. Hunder er dyr, og man kan aldri stole hundre prosent på dem. Oppfatter de en situasjon som truende er de fint troandes til å glefse, uansett hvor snille de er.

 

Dette eksemplet blir mer et sikkerhets-issue enn et hygiene-issue for min del. Jeg vil ikke ha en tikkende bombe med skarpe tenner i nærheten av ansiktet til mitt barn, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er hundeeier og baby-mamma.

 

Mange hunder spiser avføring. På tur snuser de borti andres hunder tiss og avføring. Hunder slikker seg selv på kroppen og kjønnsorgang. Hunder spiser mye rart de finner på gata. De er borte i mye rart.

 

Selvfølgelig er det IKKE ok at hunder av den grunn slikker baby i ansiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du ser poenget mitt. Ja, det er småekkelt og uhygenisk, men litt bakterier i ansiktet er peanuts i forhold til konsekvensene av et bitt. Om ungen din skulle slumpe til å gå på trynet i en hundebæsj er det ikke verre enn å vaske ansiktet, og ungen dør neppe av dette. Om ungen din blir bitt i ansiktet av en hund er det ikke bare å vaske ansiktet gitt ... Ergo er sikkerheten en ca femten ganger viktigere grunn til å ikke la en hund være i nærheten av ansiktet på en baby enn hygienen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkerheten er også viktig. En 9 mnd gammel baby kan lett finne på å stikke en finger i øynene på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er ekkelt, spesielt med tanke på at bikkja kan ha slikket seg et visst sted først. Det er veldig lett for babyen å bli smittet med innvollsorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår, skjønner og respekterer begge sider av denne saken. Men siden hundene tydeligvis er slemmingene her, så skal jeg forsvare dem litt her..

1. En hvilken som helst hundemunn har mindre bakterier enn en menneskemunn!

2. Slikking i fjeset er direkte underkastelse fra hundens side.

3. Siden rompa ikke er tiljengelig er fjeset "neste på listen" ove slikkeplasser for hilsing, fra hundens side...

 

Og når dette er sagt, så er jeg tildels enige med dere som ikke vil ha slikking i fjeset. Mine hunder har aldri fått lov å slikke noen i fjeset, med mindre de får lov av personen der og da i den gitte situasjon.

I en slik situasjon, er faktisk barna de skumle i en hilse/lekesituasjon mellom barn og hund, da de er uberegnelige, og for hunden, umulige å lese... I nesten alle tilfeller hvor en hund har "forsvart" seg mot et barn, er det hunden som får kjeft og blir fjernet (forståelig da man selvfølgelig blir redd for barna), og dette avler igjen hunder som blir sinte eller redde for barn.

Si fra når du drar på besøk til en hundeeier, hvordan du vil hunden skal oppføre seg overfor barnet. Enhver seriøs hundeeier vil forstå, og heller fjerne hunden om h*n ikke kan kontrollere den. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En hvilken som helst hundemunn har mindre bakterier enn en menneskemunn..."

 

Huh?? Dette var helt nytt for meg. Er det bevist?

 

Kjæresten har en hund som Knøttet vårt kommer til å vokse opp sammen med og vi har diskutert litt rundt dette, hvordan det vil gå. Også med tanke på hygiene. Bikkja til kjæresten er verdens snilleste, men kommer garantert til å prøve å rundvaske Knøttet i ansiktet så fort hun får muligheten. Blir et pes å følge med på, 24/7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, d er et faktum. :) Høres helt utrolig ut, men hundens munn tar seg av mye av bakteriene selv, siden hundene ikke pusser tenner.. Hadde vi mennesker sluttet å pusse tenner hadde munnen vår råtnet.. :/

Så slik er det bare. :)

Lær hunden å ikke slikke i fjeset. Det er ikke så vanskelig. Og de fleste hunder "adopterer" babyer som flytter inn i samme hus som dem. Det går seg nok helt sikkert til på et vis. Bare vær konsekvent fra første minutt angående hvilken oppførsel dere ikke tillater, samtidig som dere viser hunden at den ikke blir ekskludert. Hunden var der faktisk først, og sjalusi er veldig forståelig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hund og fra vi kom hjem fra sykehuset med poden, har vi latt hunden snuse i ansiktet. Og det har da sikkert blitt noen slikk både på hender og i ansiktet på de 16 mnd. de har levd sammen. men jeg har bare vasket han så fort jeg har sett det. gidder ikke være hysterisk med vår egen hund. MEN jeg lar ikke fremmede hunder oppi ansiktet til sønnen min. Men jeg er gla for at jeg ikke har vært hysterisk, for gutten vår og hunden er beste venner. de ligger samen på gulvet å slapper av, leker sammen. sønnen min kan til å med ta maten ut av munnen på hunden uten at den bryr seg. Så vi lot hunden være delaktig i sønnen vår sitt liv fra starten slik at sønnen skulle bli en del av flokken. men som jeg nevnte tidligere jeg ville ikke latt en fremmed hund på sønnen min på samme måte. av hygiene og sikkerhets grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også lurt på: vil hunden fjerne seg eller angripe i en sånn situasjon 17.07?

det er jo det vi ikke vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her.

 

Jeg misliker ikke hunder altså, men jeg misliker som sagt at de er oppe i fjeset til babyen min.

Og som du sier: enhver seriøs hundeeier kunne sikkert lært hunden sin dette, nettopp at det ikke er lov.

MEN: denne hundeeieren gjør ikke det som du sikkert skjønner...

Hopper og spretter på oss hver gang vi kommer, spiser på sko og vanter + kan ikke være hjemme alene...

Den er ca 3-4 år, og vi har hele tiden prøvd å hinte om kurs etc.

Jeg nekter å passe den lenger, fordi den har tygd og ødelagt masse hjemme hos oss....

 

Derfor er hundeieren litt blind kan du si.....

Tror hun vil høre på meg, om mulig bli fornermet, men det skal jeg prøve å drite i, for jeg mener mennesker går forran hunder, særlig små babyer.

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff, stakkars hund... Om den tygger på alt og hopper på folk, tyder det på at den kjeder seg og er usikker. Da ville jeg i alle fall holdt den unna babyen. Om ikke hundeeieren tar deg på alvor må du heller la være å besøke h*n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har det ikke vondt på noen måte, men den er lite dressert.

Den er kanskje blitt litt "baby" for eieren...

Og sier vi noe, blir eieren småsnurt, noe jeg sikkert også hadde blitt hadde jeg vært hundeelsker og hatt en hund.

 

Jeg vil at de skal bli venner osv, men eieren må skjønne at det kommer ETTERHVERT, ikke akkurat ennå...

 

Det er JEG som må be hunden legge seg på plassen sin, si "sitt" osv hele tida mens jeg er der med babyen min, og det syns jeg er slitsomt og ugreit så lenge det ikke er min hund.

Har nok å passe på med ungen min.

Syns det er ansvarsløst av hundeeier, og hva skjer når denne personen skal passe ungen min etterhvert?

For det kommer til å skje, for dette er familie.

jaja...

 

jeg skal si ifra neste gang, på en rolig og ordentlig måte. vil jo bare at hun skal skjønne at jeg mener alvor, er så lei av dette...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for alle svar, nå skal jeg mane/manne(?) meg opp til å ta en prat med vedkommende.

Noen som har tips om hvordan jeg skal legge det frem?

redd for å såre følelser fordi jeg vet hvor mye hunden betyr osv...

 

konfliktsky...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heter visst å MANE seg opp etter et Googlesøk, da lærte vi noe i dag også!

Jeg har alltid sagt å manne seg opp, også har mor ettertrykkelig sagt å KVINNE seg opp...

Det blir moro neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det lenge siden jeg har hatt hund, så jeg er IKKE oppdatert på hundeoppdragelse ;o)

 

Men mange av våre venner har hunder. Koselige dyr :o) Jeg tolerer ikke at hundene slikker verken meg eller ungene mine i ansiktet, fordi jeg kobler den atferden til underkastelse - lederen vasker de under seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er direkte feil, Squaw. Hunder av lavere rang slikker de over seg i munnvikene som et tegn på underkastelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det flere signaler enn slikking som sendes ut når en hund underkaster seg da. Her i huset brukte hunden slikking som mottiltak da Lille Terrorist krabbet seg bort til sengen hans og dro han i pelsen. Nå fjerner jeg barnet når han blir for plagsom for hunden. Stakkars dyr. Er altfor snill og tilgivende!

Ellers ber jeg bare hunden gå vekk om han slikker barn i ansiktet. Han gjør det bare for å hilse på. Tror forøvrig at hunden, katten og barnet (og vi viksne) deler bakterieflora. Vi bor i samme hus, så enkelt er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er likevel et dempende signal, og brukes som "smisk" og for å roe ned en situasjon. Ergo er det ikke noe "negativt" i seg selv, tvert imot. Det er forsåvidt et godt tegn at en hund gjør dette.

 

Dog er det etter min mening ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...