Gå til innhold

Hve er best for babyen? KS eller setefødsel?


Snellamedto

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid trodd vaginal fødsel var best for babyen, men nå hører jeg flere snakke om komplikasjoner også ved setefødsel, f.eks at han kan virke litt livløs, vann på lungene og nakkeproblemer. Tenker også på at han kan bli stresset hvis fødselen tar lang tid og det blir mye pressing uten resultater.

 

Noen som vet?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om ikke annet kan man holde begge mulighetene åpne helt fram til tiden er inne, ved å bestemme seg for keisersnitt. Det er nemlig slik at det er MYE lettere å si fra seg et keisersnitt i siste liten, enn det ville være å få tilbake et keisersnitt som man allerede har sagt fra seg. Det har vel noe å gjøre med at et keisersnitt er en operasjon, og operasjoner er som hovedregel frivillige.

 

I tillegg er det verdt å vite at det er en del tilfeller hvor den som skal føde, må forsvare et keisersnitt som allerede er innvilget - dessverre! Derfor ville jeg, hvis jeg skulle føde i dag, ha ønsket å ha med meg brevet med datoen, bare for å understreke at keisersnittet ER innvilget - dersom jeg fortsatt ønsket keisersnittet. Gjerne i 2 eksemplarer (fordi papirer kan havne forskjellige steder på et sykehus, selv med den beste velviljen).

 

Vel, nå har jeg ikke egentlig svar på spørsmålet ditt - grunnene for og imot ks ved seteleie. (Det får vel andre gjøre.) Men noen opplever det som deilig å vite at man kan få kjøpt mer tid og holde begge muligheter åpne, ved å ønske seg keisersnitt. Alt dette som jeg sier nå, visste jeg ikke for 20 år siden, da jeg skulle føde. Det ville ha gjort tingene enklere for meg, den gang. En del ting er forandret i løpet av de årene som har gått, mens andre ting ikke er forandret i det hele tatt.

 

Lykke til, hva du enn velger tilslutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et innlegg som inneholder noen linker. Noen av dem tyder på at setefødsel er LIKE trygg som keisersnitt, og noen tyder på at setefødsel er MINDRE trygg. (Men ingen av dem ser ut til å tyde på at setefødsel er TRYGGERE, så vidt jeg kan se!)

 

http://www.barnimagen.com/forum/thread/142624798

 

Jeg blir en del engasjert, for en gang i tiden var det en lege som ønsket å tvinge MEG til å føde i seteleie. Det fikk han ikke lov til, og i tillegg vedvarte ikke seteleie.

 

I tillegg finnes det følgende artikkel. Her kommer setefødsler mindre gunstig ut.

 

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2009/11/27/cp-risiko-ved-vaginal-sete/index.xml

 

Ved samtale® om keisersnitt er det viktig å vise at man har satt seg inn i begge sidene av saken, og det har du vel gjort. (Bl.a. at - ja, barn som er født vaginalt har en litt lavere risiko for å utvikle allergi, og ved fødselen får de presset væske ut av lungene, hvilket er gunstig.) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Når det gjelder de alvorlige komplikasjonene for barnet er keisersnitt utvilsomt det sikreste. Det er ikke så ofte det skjer dødsfall pga vanskelig forløsning av vaginal setefødsel, men det skjer. Søk feks opp "baby døde av bruddskader" så ser du en vaginal setefødsel som gikk fryktelig galt fordi legen ikke klarte å få tak i kroppen på en skikkelig måte samt at navlesnoren kom i klem. Helt forferdelig. En sintef rapport fra 2003 sier at rundt 4 dødsfall i perioden det ble undersøkt for var direkte relatert til en vanskelig vaginal forløsning. Et lite antall kanskje, men vil du ta den rissikoen? En vanlig fødsel kan selvsagt også gå galt men det er ikke det det er snakk om her. Her er det snakk om det tryggeste av vaginal setefødsel og ks. For barnet er ks utvilsomt det sikreste når det gjelder de virkelig alvorlige komplikasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg var mesteparten av svangerskapet mitt i Belgia,men flyttet til Tyskland 6 uker før termin. På min siste kontroll i Belgia fikk jeg beskjed om at jeg måtte regne med KS så lenge det var seteleie. Spurte om vending og setefødsel. Da lo legen av meg og sa at slik tull drev de ikke på med. Det var mye større risiko i forbindelse med det enn KS. Kom så til Tyskland og fikk samme beskjed der. Setefødsel kom ikke på tale. Fikk KS to og en halv uke før termin for de ville være sikre på at fødselen ikke startet. Skulle jeg få seteleie igjen er det ingen som får meg til å prøve hverken vending eller setefødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, jeg har 14 dg til termin i dag, og var på sen ul på sykehuset i dag pga seteleie. Til min store glede hadde babyen endelig snudd seg, så nå blir det heldigvis helt normal fødsel, er trolig letta!!

 

Men, spurte overlegen som jeg var hos idag ad setefødsel, og hun sa at i mitt tilfelle hadde hun helt klart anbefalt ks. Dette pga at jeg har smalt bekken, og hadde en lang og hard fødsel med nr 1 (21 t tot, de 4 siste timene med pressrier).

Dette har selvfølgelig også litt å gjøre med størrelse på baby. Min var idag ca 3,2 kg, men som hun sa, og 2 uker kan han være nær 4 kg, og da er setefødsel ikke bra for deg. Tror kanskje at kvinnelig lege er litt mer tilbøyelig til ks enn mannlig lege?

 

Første mann lå i sete til 4 dg før termin, og da ble jeg nektet ks, kun normalfødsel som kom på tale sa da mannlig overlege. Var skikkelig bekymret for den fødselen i over en mnd, spess siden jeg fikk beskjed om at jenta nok veide +5,5 kg!!!

Men, ut kom en stjernekikker på 3,7, snakk om bom-estimat på vekt a gitt!

 

lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

KS sies å være bedre for barnet enn å bli født i seteleie... Min ligger i seteleie fortsatt, men er bare i uke 32, så jeg håper den ombestemmer seg snart. Har to barn fra før som alltid lå med hodet ned og ble født vaginalt. ønsker at denne siste minsten også skal få komme ut samme vei, men vi får se.... Vendig og setefødsle blir for meg mer og mer uaktulet ettersom tiden går kjenner jeg. Jeg tar ikke sjansen på noen av delen. For å si det sånn - gjennomføring av både vendig og setefødsel innebærer for meg for mange risikoer til at jeg kan forsvare det ovenfor meg selv.

 

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillebror ligger i sete og har ligget slik siden uke 23. Jeg ville gjerne ha keisersnitt men ble mer eller mindre nektet dette. De mente at de var så dyktige på vaginale setefødsler og at jeg "passet" til dette.

 

Jeg måtte krangle meg til keisersnitt og det føler jeg er helt unødvendig. Det er jo ingen tvil synes jeg om hva som er best for babyen og siden nesten 50% av alle setefødsler ender i akutt keisersnitt så burde det fjerne enhver tvil egentlig.

 

Så jeg skal inn til snitt på førstkommende onsdag og er lettet over endelig å få bestemmelsesrett selv :)

 

Lykke til mamma.no :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, Laila!! Stå på!! å i det hele tatt prøve å nekte en gravid kvinne KS og nærmest tvinge henne til å føde i sete - ja, nei.....jeg har ikke ord. Om min lille ikke vil snu seg, så håper jeg at veien til KS går smertefritt. Nåde de som evnt måtte prøve å tvinge meg til å prøve vending eller setefødsle......da smeller det!!!

 

Som sagt - jeg kan lese og det jeg leser om vending og setefødsler innebærer for mange risikoer til at jeg i det hele tatt vurderer sjansen. Kunne ikke falle meg inn rett og slett.

 

Lykke til på onsdag!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Er uke 37+3 og min ligger fortsatt i nesten sete, litt på skrå. Var på Riksen i går og ble satt opp til KS 9. Okt. De ønsket å vende, men turte ikke selv. De prøvde så smått og overtale, men mine tårer, redsrl og frustrasjon talte vel for seg selv. Ser ikke på KS som en lett vei ut, jeg at valgt mellom to onder, men selv om jeg gruer meg noe helt sykt så føler jeg at det er det tryggeste for barnet. Nå håper jeg bare han snur seg riktig vei snart alikevel. Det hadde vært det beste :). Dette er Nr 3 og han ligger an til å bli ca 4,5 kg. De to andre er født vaginalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg bor i Storbritannia og her er det ikke snakk om å føde vaginalt når det er seteleie. De prøver vending tror jeg (etter samtykke), men dersom det ikke nytter så blir det automatisk KS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Vaginal fødsel ved seteleie i Norge er trygt. Det betyr ikke at det ikke kan skje komplikasjoner, noe som også kan skje ved hodeleie og ved keisersnitt. Grunnen til at keisersnittraten ved seteleie er større enn ved hodeleie, ligger i at overvåkingen av fødselens progresjon og barnets tilstand er så god og ingen sjanser tas. Jeg har stor forståelse for engstelsen til de som har barn i seteleie, men jeg ville gjort et forsøk. Se hvordan åpningstiden går, stole på at jordmødrene og legene kan jobben sin. Hvis barnet gir tegn på at det ikke har det bra, er det ingen som nekter deg ks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Min datter kom i sete for 2 år siden, og jeg har INGEN ønsker om å gjenta dette!!

 

 

Jeg var urolig i svangerskapet av frykt for svangerskapsforgiftning (som mine søstre har hatt), og fikk derfor ekstra oppfølging. Med 1 1/2 måned igjen til termin ble det oppdaget at babyen lå i sete. Jeg sa klart ifra om at dette bekymret meg, og jeg ble henvist til sykehuset for vendingsforsøk. Dette fungerte ikke, i tillegg til at det gjorde DRITVONDT!! De overtalte meg til å gjennomføre vaginalfødsel mens tårene trillet, og jeg prøvde å si ifra om at smalt bekken lå til familien. Enden på visa er at jeg lå med pressrier i en time, jenta satt fast over skambenet, og jeg var sekunder unna akutt keisersnitt. Det som løste hele konflikten var at en lege måte bruke hendene og utvide manuelt, en lege la seg oppå magen, mens jeg brukte mine siste krefter på å få henne ut. Jenta lagde nesten ikke lyd (dette viste vi om at var vanlig), og hun ble tatt ut til barnelegen for å sjekke lungene pga en ulyd. 

 

Alt stod bra til med henne, men hun fikk ett stort sår på rumpa fordi hun hadde gnikket på skambenet under fødselen (hun har fortsatt arr).

 

Jeg fikk ikke ha henne på brystet like etter fødselen, slik jeg hadde drømt om, og som alle sa at jeg skulle få oppleve. 

 

Nå har jeg gitt setefødsel en sjanse, og jeg skal ikke gjenta de. Skulle valget komme opp, blir det keisersnitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg fødte vaginal setefødsel i februar i fjor,og jeg gjentar heller det enn ks! Det tok litt tid (14t) fra første igangsatte rie til full åpning, men når vannet gikk gikk det hele fort. Halvannen time fra vannet gikk ved seks cm til full åpning , deretter var det knappe ti min med pressrier og så var han ute. Full score med en gang, og ingen skader verken på ungen eller meg.

 

Han har ingen problemer fysisk nå 13mnd etter, krabbet og gikk tidlig og er en sterk, sunn gutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Jeg hadde verdens beste setefødsel for 11 dager siden etter mislykket vending. Tok 10 timer, lite smerte og revnet ikke. Gleder meg til neste fødsel, og fantastisk glad for at jeg slapp KS:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fødet vaginalt i seteleie. Vi visste ikke at han lå i sete før vannet gikk og jordmor sjekket åpningen. Da ble det full undersøkelse med utvendig og innvendig ul. Sjekket alt. Og vi snakket om hva jeg tenkte og ville. Om fødsel nr 1 osv. Jeg kunne bestemme selv. Men de sa at pga størrelse på barnet og en fin fødsel tidligere. Så ville det gå bra. De forbredt meg godt. Hadde 10 personer inne hos meg når pressriene startet.

 

Risikoen med seteleie er hodet. Det må komme i samme vridning som hodeleie. Og da må de hjelpe til og vri.

Men så er det alltid en risiko med å føde. Har hørt verre skrekkhistorier om hodeleie fødsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...