Gå til innhold

Hvor mye bruker dere på en utederss til barna?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av "Hva tenker dere om barn som går kledd i vinterdresser fra Wearhouse eller sparkjøp og sko fra coop friends???" Innlegget...

 

Jeg har ikke peiling på hverken pris eller hvor ting er kjøpt når jeg ser andre unger, jeg ser i lommeboken hva vi har råd til...

 

Gutten vår begynner i bhg på mandag og vi har kjøpt:

- dress til ca 600 av merket fix på lindex.

- Viking sherox husker ikke hva de kostet

- Regntøy fra relex.

 

Ellers kjøper jeg klær på lindex, cubus, kappahl og h&m

Av ullklær kjøper vi janus eller ulrik ull

 

Er vi kipe da eller hva?

 

Syns det var en rar ting å henge seg opp i, hva andre kler ungene i så lenge de er varm og tørr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøper reflex regnklær og dress til barnehagen (ca 500 + 500) så kjøper vi europris regnklær og dress til å ha hjemme/reservedress (ca 300 + 300)

 

sherox og 2 støvlesett til hver + vintersko

 

Ull kjøper jeg på sparkjøp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Max 600 kr.

Men har dresser som jeg har kjøpt på 200kr på salg som er veldig gode også:)

Cherrox, Viking vintersko og Sorel sko. (viking skoene var gave, kjøper aldri så dyre sko til barna selv..de koster rundt 900kr)

 

Mine barn har aldri vært kalde eller våte. Det handler om å kle barnet riktig under dressen!

Og vi har regntøy så det er ikke så farlig om ikke dressen tåler allverdens vann!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21.22 her igjen

Ull kjøper vi på Sparkjøp, har hatt mye forsjellig men sparkjøp har noe av den beste kvalitetet!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det viktigste at klærne fungerer til sitt formål, har god passform og har god kvalitet (og god kvalitet har ikke alltid sammenheng med dyr pris).

 

Jeg kjøpte brukt utedress av en hyggelig dame her inne på dib. Betalte 450,- og er strålende fornøyd! Dressen var hel, fin og holder godt.

 

Dere er ikke kjipe. Spiller ingen trille hvilket merke klærne er og/eller hva de koster så lenge de fungerer til det de skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte vinterdress på en fabrikk som produserer og har utsalg, og betalte 600 for den.

Kjøpte gode vintersko på coop obs til 200.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, ytterklær bruker jeg endel penger på. Men så går ungene våre i naturbarnehage og de MÅ ha klær som holde de tørre og varme over lang tid, og klærne må også være lette og myke.

 

Vi bruker troll dress med avtagbart for. Den koster vel rundt 1400, men jeg kjøper den alltid på salg på slutten av sessongen:)

Bruker reima lue med ull, Hestra votter med ull, og Kamik vintersko.

 

Inneklær kjøper jeg billig på HM, Lindex osv. Ull kjøper vi på sparkjøp (TT Ull og Janus)

 

Vi har over flere år forsøkt utallige kles- og skomerker, og har funnet ut at Troll, Reima, Hestra og Kamik er det som fungerer for våre barn. Men så er de ute gjerne 8 timer om dagen også, Det er stor forkjell på det kontra mange "vanlige" barnehager som aknskje er ute 1-2 timer pr dag. Eldstemann gikk i ordinær barnehage sine førte år, og da holdt reflex-dressen helt fin:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat ytterklær bruker vi mye penger på. Det er veldig viktig at barnas ytterklær er vanntette da spesielt det ene barnet er en "apekatt" som bader i vanndammer, klatrer i alle snøhauger og aker ned alt mulig, samt krabber i grøfta etc. Vi har iblant prøvd "billigmerker", men for vår bruk holder dessverre ikke de.

 

Det barna bruker idag er:

Isbjörn dress (1300 kr) og Legojakke (350 kr) + Europris utebukse (200 kr)

ReimaTecdress (900 kr) + Legojakke (350 kr) og Legobukse (120 kr)

Begge har Ecco og Viking gore-tex.

 

Akkurat nå har vi derimot sinnsykt mange dresser, jakker og utebukser, så vi har egentlig i alle prisklasser. Didrikson, Åhlens, ReimaTec, Lego, Isbjörn, Reflex, Color Kids, Europris.. På tide å selge noe tror jeg ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som 21:27. Her er det også utebhg og kjempeviktig med klær og sko som er gode og holder dem tørre. Viktig at dressene ikke tar inn vann slik at de blir bløte. Barna kan ikke ha regnklær utenpå dressen hele vinteren, da kjøper jeg heller dyrere dress;)

 

Vi har prøvd troll, mikk-line, helly hansen og nå har vi reima. Og vinterdress blir jeg fortsette kjøpe reima tec+ og parkdress blir nok helly hansen. I tillegg har vi ekstra klær hjemme.

 

Barnet mitt er atopiker så kjøper kun helly hansen sitt superundertøy. Noe av det har ull på utsiden.

Av sko har vi denne vinteren nesna lobber, viking vintersko, og kavat vinterstøvler. Votter kjøper jeg hos en dame som strikker og tover dem, skikkelige ullvotter. Ellers har han noen reima votter. Av votter er jeg veldig fornøyd med reima sine, alt fra vintervotter til regnvotter. Luer brukes også reima, og en del fra cubus.

 

Klær ellers kjøper jeg på hm, cubus, lindex og name-it. Kan også kjøpe merkeklær om jeg finner noe veldig fint:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye penger på vinterklærne til barna. Snupp har alltid hatt reimatec dress, en gang reimatec+, og den kostet vel 15-1600 kroner. Skoene kostet 700,-. Her er vinteren lang, kald og snørik, så dette er noe vi prioriterer. Både jeg og mannen har bergans vinterjakker til 3000,- pr stk, + at jeg har en bergans allværsjakke til 3500,-, så da kan vi nesten ikke være kjipe med barna heller. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge har Reima-dresser - stortesett kjøpt på salg på våren.

Koster vel 1300 kr når de ikke er på salg, men på salg får du de til 30-50% lavere pris ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenta mi trengte en ny vinterdress denne sesongen, og jeg har i måneder trålet diverse butikker på jakt etter en god vinterdress. Den trengte overhodet ikke være dyr, aller helst ikke, men god i kvalitet, behagelig og ha på. Det hjelper ikke, valget falt på Reima-tec til syvende og sist. Den fikk ikke best i test på vanntest, men alle de andre dressene som fikk full score var endten for tykke, for stive, for upraktiske. Tro meg, jeg har sett på dem alle, kjent på og deponert på. Vi er superfornøyde med Reimaen. for en herlig dress!! Så med nye fine matchende reima-votter og ny reima head-over... ca 2000 kr betalt. Selv har jeg ikke vært hos frisøren på evigheter... men nå er jeg iallefall trygg på at jentungen er god og varm, lett og ledig. De er jo ute masse i løpet av dagen. Vi brukte 700 kr på vintersko til henne, tørr og varm på beina. Har viking og Sorell. Lillebroren fikk et par viking som var på salg, av tydeligvis dårligere kvalitet, så han er kald på beina. Nå må vi kjøpe nye sko til han også. Nei, det lønner seg og velge kvalitet i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja hva jeg tenker om folk kommer jo litt an på da. Det er jo ikke merkene som er viktig og det finnes ofte gode alternativer som ikke er av det dyreste merket. Men akkurat når det kommer til uteklær og utstyr er jeg veldig kresen når det gjelder ungen min.

Vi er mye ute og jeg jobber i barnehage selv, så jeg ser godt hva som fungerer bra og ikke. Det er kanskje ingen tilfeldighet at den ungen som oftest frøys og ikke koste seg ute i fjor vinter var akkurat den ungen som hadde en dress fra kappahl og vintersko fra økonomisko.

Selv sparer jeg inn alt jeg kan på vanlig bomullstøy, der flotter vi oss ikke i merkeklær. Kjøper det meste på lindex og name it. En joggedress er en joggedress liksom. Men når det gjelder en utedress er bare det beste godt nok!Jeg stiller høye krav til utedressen. Den skal sitte godt på, være lett og god å bevege seg i, ha god pusteevne og tåle ganske mye vann. Sko er også en ting det er viktig å legge ned litt tid og penger på synes jeg.

For meg handler det mye om hva man prioriterer. Jeg synes f.eks at det er bedre å kjøpe 5 sett med skikkelig ulltøy av god kvalitet enn å kjøpe en flott julekjole eller masse fine antrekk til minsten.

Det er også lurt å følge med på når det er salg og handle inn i større størrelser så man har litt liggende.

Jeg ser ikke ned på de som har stram økonomi og ikke kan kjøpe det dyreste av alt til barna. Og jeg ser ikke ned på de som er foreldre for første gang og kanskje gjør noen bomkjøp i jungelen av alle merker og typer. Men jeg må helt ærlig talt innrømme at jeg blir litt tankefull når mor kommer i Bergans dunkåpe, rådyre støvletter, er hos frisøren hver 6. uke osv mens ungen går i en billig, arvet dress med hull på begge knær, slitne arva sko og votter som er 2 nr for store.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har barna våre følgende dresser:

 

De tre minste har fått hver sin reimatec+ dress, ca 1600 kr per stk. (kjøpte de da de hadde et tilbud ta 3 betal for 2).

 

De har også hummeldress fra i fjor, reimadresser ( noen gamle, og en ny (700 på coop), todelt reimasett , hummelsett og hm dress fra tidligere sesong/er. Minstemann har i tillegg fått quicksilverjakke med matcehnde bukse i år (pris ca 1000på tilbud fra Danmark), samt en Katvigdress kjøpt på salg til 600 kr.

 

Eldste har fått ny quicksilverjakke, med matchende bukse (pris ca 3200 i Norge, bestilt fra Danmark til ca halv pris). Han har også en quicksilverjakke med hummel bukse fra i fjor.

 

Tror barna våre er mer enn godt nok rustet til en vinterdag..

 

Av sko har vi nesnalabber (som sjelden brukes), sorelsko, reimasko og viking cherox.

 

Tror jeg er over gjennomsnittet glad i å handle klær til barna.. men synes også at det er ok at man som firebarnsmor ikke blir stemplet "for å ha barn over evne" i følge klesveien.. Tenker at man lett kan bli det om man har over gjenomsnittet med barn, og i tillegg kler dem i arvete, slitte, slitne klær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her

 

Takk for mange svar.

 

Det er som hun barnehage ansatte skriver: jeg føler at jeg går meg litt vill i jungelen av merker og alt dette...

 

Gutten min er 13 mnd så det er vanskelig å prøve noe på i butikken, men prøver jo selvfølgelig når vi kommer hjem om det passer og at han klarer å bevege seg i klærene... Vil jo at han skal kose seg når han leker ute!!

 

Jeg får håpe dressen vår holder ham varm og god, men jeg tror jeg skal be de i barnehagen gi beskjed om de syns han er kald... Vi har vært ute i snøen og lekt, da var han varm og jeg kald da vi kom inn igjen ;o)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri kjøpt en eneste dress. Har fått eller arvet alle.

 

Innimellom har det vært en "bestilling" (si til pappaen eller morfar at det er dress som trengs til julegave), men som regel har det vært hell og flaks. Aner ikke hva andre mener om oss, eller hva slags klesmerker det er jeg har sendt ungene ut i. Coop-dressene er forresten varme i massevis, og er man medlem fins de til en god pris av og til.

 

Jeg har bare hatt fokus på at ungene har det de trenger og er varme og tørre. Andres merkehysteri interesserer meg lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi velger å legge de pengene vi trenger i lekeklærne til ungene. Klærne skal ikke bare holde ungen varm og tørr, de skal også være ok å bevege seg i! Vi er mye ute, og for å si det slik, det er sjelden jeg tar på termodress selv, -den er for tung og stiv til å "leke" i. Lue og votter er også viktig. Anser det å ha skikkelig klær også når ungene er små som viktig, det er NÅ gleden ved å være aktiv ute "skapes".

 

MEN på andre klær bruker vi lite penger på. Det meste er arvet, sommerklær kjøpes gjerne på H&M eller cubus, og mye ullklær nå på vinteren er fra sparkjøp (de er faktisk helt OK!), med et hjemmestrikka (ribbestrikk) mellomlag av ull holder ungene varmen godt selv på kalde dager.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en reimadress til kr 999.- med avtagbart ullinnlegg til kr 499.-

 

Dette etter anbefaling fra barnehagen. Da gradestokken krøp under 10 blå fikk jeg beskjed om at dressen ikke var varm nok og måtte da ut og kjøpe ny.

Kjøpte den fra Name-It til kr 600.- som gjorde det bra i test.

 

Den er super!

 

Men det er jo galskap at det skal koste så mye.

 

Neste år skal jeg se på både smart club og coop, tror nok de har minst like gode dresser!

Til mitt forsvar så er dette mitt første barn, og kunnskapen ift hvilket tøy som er best, hva er grei pris m.m deretter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har boikottet reima sine dresser, da de ikke holder mål på varmen, så her i huset er det skogstad sine dresser med avtagbart ull for til vinteren og vår og høstdressen ellers :) Er vel 1299 for viterdressen og 899 for vårdressen. Reflex regnklær er jeg mest fornøyd med. Har også dresser i helly tec, er fornøyde med de også, og bruker Helly hansen sine overtreksbukser og jakker på våren og høsten :)

 

Tibaland skoene er jeg mest fornøyd med i goretex og vanlige støvler fra viking:)

 

Har tre barn, så bruker for 10 000 tilsammen på uteklær på de tilsammen i året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Max for vinterdress er 2000 kr. I år kjøpte vi Didrikssons til 900 kr og er kjempefornøyd!

 

Max for vintersko er 800 kr. I år kjøpte vi Sorel til 600 kr og er veldig fornøyd!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Jeg var en av de som tidligere skrev flammende innlegg om merkehysteri og absolutt ikke så poenget med å bruke masse penger på å kjøpe troll og reima! Ungen min var mer enn varm son i Reflex-dressen til 400 kr!!!

 

SÅ rundet han 3 år og begynte i ny barnehage - en barnehage som fokuserte på uteaktiviteter året rundt. Og skal si jeg fikk en aha-opplevelse når det gjaldt klær!! Jeg skjønte fort at vi måtte forandre fokus rundt spesielt ytterklær, sko og votter. Det er ikke merke i seg selv som er viktig, men kvaliteten på tøyet. Når ungene er ute så mange timer pr dag, så MÅ de ha klær som er lette å bevege seg i, som er vind-og vantette og ikke minst som puster godt! Tidligere kunne vi trekke en regnbukse over dressen dersom det var vått ute. Det kan vi faktisk ikke gjøre når de er ute 6 timer i strekk!!

 

Skoene må også være gode. De må ha god såle som både demper støt og som har god gripeevne. Skoene må selvfølgelig være varme, ikke trekke vann og de må også puste godt. Cherrox fungerer ikke å ha på seg en hel da da de puster svært lite og det resulterer i klamme føtter!

 

Vi sverger nå til Troll-dress fordi denne er slitesterk og den puster bra. Samtidig er den superlett og myk å bevege seg i. Ullforet holder ungene varme og tørre på en helt annen måte enn vanlig vattert for i ordinære dresser. Dressen puster også veldig godt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...