Gå til innhold

Dersom jeg nå setter inn maks beløp på bsu kontoen min, men bruker hele rett over jul..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vil jeg da få skattelette, eller må pengene stå på konto lenger?

Kontoen skal brukes, men om jeg sparer 4000kr på å drøye den en mnd gjør jeg selvsagt det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å få skattefradragene må de stå til over nyttår.

Men da kan du heller ikke ta dem ut igjen med mindre det er ved å avslutte kontoen for å nedbetale lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?? Pengene skal brukes på bolig og da må man vel ikke betale for å bruke dem?

 

Jeg lurer bare på om det vil lønne seg for meg å sette over 20000kr på bsu kontoen min nå, for så å bruke hele kontoen over nyttår og dermed få 4000kr i skattelette (slik man vanligvis får). Eller om jeg ikke taper noe på å bruke alle pengene nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så jeg får skattefradrag selv om de da bare blir stående en liten mnd? Skal bruke hele kontoen, har masse boliglån å nedbetale nemlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp. Kan sett de inn 31. og føre de over til lånet den 2. januar om du så vil.

Men fører du over pengene avslutter du kontoen og får ikke opprettet en ny senere. BSU får en bare startet en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar :)

'

Vet at jeg kun får en bsu konto, men den er tilnærmet full og vi har nettopp kjøpt oss nytt hus. Er derfor mest fornuftig å bruke den, slik vi ser det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det best er å vente til den er full.

Det nest beste er å bruke den.

 

Skattefordelene er mye høyre enn det dere må betale ekstra i renter på lånet ved å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kanskje vi skal vente litt da...

Har veldig god rente på mesteparten av lånet, men ca. 200 000kr har vi noe høyere rente på. Ønsker derfor å nedbetale disse så raskt som mulig. Får ta en prat med banken og høre hva som vil lønne seg for oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hvordan du tenker HI, men det går ikke ann.

Står pengene over nyttår blir "pengene låst" på en måte. Tar du de ut da må kontoen avlsuttes og brukes på bolig (lån).

 

Hadde du satt inn pengene i januar, kunne du ha tatt ut og inn de pengene som IKKE er låst (årets sum) frem til 31.12.

 

Skjønte du dette? ikke lett å forklare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, sløve meg. Klarer ikke lese alle innleggene vet du :)

 

Selvfølgelig kan du gjøre som du beskriver. Men det har du fått svar på allerede.

 

Jeg skal gjøre det samme faktisk. BSU'en full og skal innløse den i januar.

 

Årsoppgaven min vil jo vise hva som sto på konto 31.12, ergo får jeg skattefradraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg skjønner hva du mener, men tror ikke du skjønner meg. Har ikke planer om kun å ta ut beløpet jeg setter inn. Skal noe tas ut er det hele beløpet, kontoen skal avsluttes og pengene skal brukes på boliglån :)

 

Lurte bare på om jeg fikk skattelette om jeg satt inn 20 000kr nå og lot det stå til over nyttår for så å bruke hele beløpet, men det fikk jeg svar på under her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, helt iorden :)

Holdt på å avslutte kontoen idag jeg, helt til jeg fikk ett lyst øyeblikk. Godt man kan høre med kloke dib-damer..:P

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...