Gå til innhold

Overnatting hos besteforeldrene - "får de lov" å drikke alkohol?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 2 måneder senere...

Jeg synes ikke at det er greit, de skal kunne være i stand til å kjøre barna dersom det skulle trengs. Her er det du og far som setter premissene, IKKE dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Vet du hva, i sitt eget hjem kan du ikke gi dem "lov" til noe som helst. Du kan ikke en gang kreve at de skal være kjørbare. Du må bare enten stole på dem at de ikke blir drita og "glemmer" at de er barnevakter, eller ikke stole på dem og holde ungen hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de spør om å få passe mitt barn så er det en selvfølge å ikke drikke alkohol. Jeg om sambo tar aldri noe samtidig når vi er hjemme, for man vet aldri hva som skjer i løpet av natten. Alkohol og barn hører absolutt ikke sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der er det dummeste jeg hører at man skal kunne kjøre barna ett eller annet sted. Hva med oss som ikke har bil eller lappen da? Vi kan jo ikke kjøre noe sted selv om er edru.

 

Og vet du dersom besteforeldrene ønsker å ta seg et glass øl eller vin til maten eller etter at barna har lagt seg så ser jeg ikke noe problem med det. Derimot dersom du vet at de sjeldent klare å stoppe med et glass og vet at de ofte drikker seg full så ville jeg nok ikke latt mitt barn overnatte der uten at jeg selv var til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tar noe"?? er du narkoman eller? Her drikker både jeg og mannen samtidig. Jeg tåler godt å drikke både et og to glass vin uten å bli full. Voksne mennesker gjør det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest ronja røverdatter

De kan gjerne ta seg et glass vi eller to, men jeg ser det som en selvfølge at de sørger for å være like edru som vi ville ha vært om vi hadde vært sammen med barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes en av dem skal være kjørbare dersom det skulle trengs, men vet ikke helt hvordan jeg ville tatt det opp med mannen min sine foreldre.. men med mine hadde jeg sakt det rett ut; vær snill å ikke drikk mens h*n er hos dere, ihvertfall sørg for at en er kjørbar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor MÅ en av dem være kjørbar? I hvilke situasjoner ser du for deg at minst en MÅ kjøre bil når de har ungene?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært noen fare for at mine foreldre skal drikke seg fulle sammen med barnebarna så det har vi aldri forsøkt å regulere.

Har nok skjedd at de har tatt seg et glass vin etter at ungene er i seng ja.

Men det kan vi finne på å gjøre her hjemme også.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har aldri tenkt på det engang. Selvfølgelig kan de ta seg et glass øl til maten eller et glass rødvin om kvelden. Det er vel bare dersom det er alkoholproblemer inne i bildet at slikt må avtales? Her har besteforeldrene et normalt forhold til alkohol og jeg trenger derfor ikke sette noen regler ang dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

normalt oppegående folk vil vel klare å kanskje ikke ta seg et glass den ene dagen vil jeg anta?? dersom de ikke klarer å la være en dag vil vel det gå under kategorien alkoholikere! og alkoholikere er ikke kun folk som drikker seg drita hver kveld som mange tror... man er alkoholiker dersom man MÅ ha et glass mer enn 4-5 dager i uken....det er nå mitt syn på saken!

hadde jeg sittet barnevakt for noen hadde jeg fint klart meg en kveld uten noe alkohol <:)

men det er nå meg da........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok at de tar seg hvert sitt glass med rødvin (f.eks) etter at barnet har lagt seg.

Nå er det egentlig ikke en problemstilling for oss, for her har besteforeldrene aldri drukket når de har ungene. Jeg hadde uansett følt meg trygg på at de holdt seg til et glass eller toppen to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

For meg er det helt ok om de drikker, men jeg vet de ikke drikker mye. Vi er så mye sammen, og når barnebarna er der holder min far seg til to glass vin. Min mor drikker ikke, så skulle det være noe kan hun kjøre. Men har min far ungene helt alene drikker han ikke, som han selv sier så skal han kunne kjøre bil om det skulle skje noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Herregud.

Hvor prektige går det an å bli?

å instruere besteforeldre i hva de får lov og ikke får lov til i sitt eget hjem når man bruker dem som barnevakt, er ikke bare frekt, det er i tillegg dristig. På ett eller annet tidspunkt vil de ikke ha lyst til å passe barn hvis det følger instruksjonsbok og regelverk med! Syns noen av dere spiller lovlig høyt spill.

 

Jeg hadde ikke lappen før min eldste var 6 år, og var dermed aldri "kjørbar" selv om jeg var avholdskvinne. Men jeg var, og er, fint i stand til å ringe en taxi også etter at jeg har drukket vin. Derfor gjør jeg gjerne det når ungene har sovna, selv når jeg er aleine heime og ingen kan kjøre. Det samme tiltror jeg foreldrene mine! Jeg regner med de ikke drikker mens ungene ser på, og jeg veit at de ikke blir så dritings at de blir helt døve. Hvis jeg var i tvil - altså at jeg visste de hadde for vane å bli døddrukne, ville jeg jo aldri bruke dem som barnevakt??

 

Men vanlig, voksen oppførsel som de normalt har hjemme, kan jeg ikke og vil jeg ikke regulere. Jeg syns det er respektløst, og jeg syns noen av dere hallelujamødrene skal passe dere for å ikke ødelegge forholdet mellom barn og besteforeldre bare fordi dere har lest for mange Mamma-blader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

det er noe di må avgjøre selv mener jeg. men man kan altis si fra hva man syns om d. alkohol og barn passe ikke sammen sier så mange. hva menes med det. full fest og barn ja, fulle folk og barn ja det passer ikke sammen. men om foreldre tar et glass vin på kvelden og om barnet sover eller er våkent er ikke en krise sitvasjon. dattern min på snart 6 vet godt hva alkohol er og legger ikke skjul på det. vil ha et åpent forhold til henne om det, desto mindre nyskjerrighet på d blir d når hun blir gammlere. det er min mening i alle fall.

Endret av sofie8888
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det får de lov til! Det er deres hus og de kan gjøre akkurat hva de vil. Så er det opp til meg og min samboer å vurdere om de er skikket til å ha barna på overnatting.

 

Har aldri sett på det som en problemstilling. Men så har besteforeldrene til barna våre aldri hatt noe alkoholproblemer heller da. Om de tar seg et glass rødvin til maten, eller etter ungene har lagt seg så legger jeg meg ikke opp i det. Jeg vet at de ikke hadde drukket seg sanseløs med barn tilstede (ikke uten barn heller for den saks skyld). Om jeg hadde hatt tvil så hadde jeg aldri latt dem få ha barna på overnatting.

 

Skjer det noe så finnes der alltids taxier, sykebiler og naboer. Hva med de som ikke har lappen eller ikke har bil. De burde kanskje ikke få barn de eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

har ikke lest noen av innleggene, men denne tråden fikk meg til å tenke.

svigermor har jeg nettopp begynt å føle meg trygg på med tanke på jenta mi. bleieskift(så bleia sitter bra), påkledning, mating.

men hun er ganske glad i vin...

da jeg så overskriften på innlegget tenkte jeg med en gang NEI.

men dette må jeg nok tenke på igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud.

Hvor prektige går det an å bli?

å instruere besteforeldre i hva de får lov og ikke får lov til i sitt eget hjem når man bruker dem som barnevakt, er ikke bare frekt, det er i tillegg dristig. På ett eller annet tidspunkt vil de ikke ha lyst til å passe barn hvis det følger instruksjonsbok og regelverk med! Syns noen av dere spiller lovlig høyt spill.

 

Jeg hadde ikke lappen før min eldste var 6 år, og var dermed aldri "kjørbar" selv om jeg var avholdskvinne. Men jeg var, og er, fint i stand til å ringe en taxi også etter at jeg har drukket vin. Derfor gjør jeg gjerne det når ungene har sovna, selv når jeg er aleine heime og ingen kan kjøre. Det samme tiltror jeg foreldrene mine! Jeg regner med de ikke drikker mens ungene ser på, og jeg veit at de ikke blir så dritings at de blir helt døve. Hvis jeg var i tvil - altså at jeg visste de hadde for vane å bli døddrukne, ville jeg jo aldri bruke dem som barnevakt??

 

Men vanlig, voksen oppførsel som de normalt har hjemme, kan jeg ikke og vil jeg ikke regulere. Jeg syns det er respektløst, og jeg syns noen av dere hallelujamødrene skal passe dere for å ikke ødelegge forholdet mellom barn og besteforeldre bare fordi dere har lest for mange Mamma-blader.

Det beste svaret jeg har lest på lenge!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vi drikker jo selv mens ungene er hjemme. Hvorfor skal ikke besteforeldre få lov? Er jo ikke snakk om å drikke seg dritings heller, men et par glass vin til maten feks.

Og hvorfor skulle man plutselig måtte kjøre et sted? Skjer det noe alvorlig som haster får man jo selvfølgelig ambulanse. Hvis ungen feks skjærer seg i fingeren og må sy? Ta taxi da vel. Dessuten så drikker man jo gjerne på kvelden etter barna har lagt seg, begrenset med ting som kan skje som krever kjøring da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Vi har ikke bil,så her blir det taxi hvis vesla må på legevakten. Jeg synes uansett det greit å slippe å kjøre hvis barnet mitt er syk. Da kan jeg sitte i baksetet og passe på henne.

Alle som passer barn bør begrense sitt alkoholforbruk. Jeg ser ingen fare ved å ta et glass vin eller en øl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en "svigermor" som glad i å ta seg en dram (eller et par drammer, drikker til hun snøvler"). Hun blir derfor aldri bedt om å sitte barnevakt. Jeg stoler ikke på at hun ikke drikker hvis hun skal være barnevakt, og vet at å be henne om å la være å drikke ikke vil bli særlig godt mottatt. Unngår derfor å bruke henne som barnevakt i det hele tatt - noe som skaper konflikter her hjemme hos oss pga at barnefaren ikke synes det er greit at jeg ikke stoler på moren hans. Han gir meg heller ikke lov til å fortelle moren hans hvordan jeg vil barna skal ha det om hun skal passe dem, så da blir hun aldri bedt om å sitte barnevakt. For meg er sikkerheten til barna er viktigst, betyr det at jeg ikke har barnevakt, så får jeg heller være hjemme med dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...