Gå til innhold

Snakker julibarna mye?


knerten09+ knerteline11

Anbefalte innlegg

Her er det mye snakking, men ikke så mye forståelig. Mest dyrelyder + oi, pys og nei og div andre ord innimellom. Han sier noen ord en stund og så slutter han bare å si de igjen. Så mest uforståelig babbel fremdeles. Og mye peking + uh uh uh lyder.

Så på tråd ang ord på skravle at det var mange som sa ganske mye allerede ved 15 mnd'er.

 

Men han er veldig frustrert for tiden, prøver å uttrykke seg og blir sint når vi ikke skjønner med en gang hva han vil. Så han er nok veldig klar for å prate litt snart ja. Huff må være litt frustrerende. Han skjønner jo det meste av det vi sier, men får ikke sagt noe særlig selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, her er det ikke mye prating.

Ordene som kommer er

- næææi

- neeeei

- dæææær

- pappa

- mamma

- dadda

 

Ellers null og niks. Men hjelpes som han kan gjøre seg forstått ved ¨å peke og lage forskjellige lyder. Så vi ser ikke så mye frustrasjon hos ham. Det er vel mer vi som funderer på om vi skal forsøke å forstå ham eller om vi skal være litt dumme. En eller annen gang må han jo forsøke å si det på en annen måte enn "dææær" og peke. Såeeee, når skal vi egentlig ikke forstå mer.

 

Helsesøster sier man skal ikke bekymre seg så mye. ved to års alder regnes det med at barna skal kunne si ti ord. Så vi har jo god tid på oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å lese dette her!!! Lest en tråd om dette, tror det var småtroll 1-2år. Og de barna kunne jo helt utrolige mengder ord! Inkl elg og kanin så jeg..

 

Jeg sier han

- mamma

- pappa

- se

- der

- opp

- ned

- ma (mat)

- ba (ball)

- nanan (banan, men det har han slutta å si...)

 

Ellers endel frustrasjon ja, og for tida er det helt vannvittig mye sutring og syting. Ikke vet jeg hva det er, men innbiller meg at det er ei tann som ligger der og plager han. Har venta på at den skal komme igjennom i et par uker nå så... Og som du sier hilde255, han skjønner veldig mye av det vi sier. Enten det er "kan du sette ---- i kjøleskapet", eller det er spørsmål om hjelp med klesvask eller oppvaskmaskinen så skjønner han det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mange ord her heller.

Han sier:

-mamma

-pus

-øye

-nanan (banan)

-tato(traktor)

-labebil(lastebil)

-der

-dakk dakk (takk takk)

-gis (gris)

-nitte (nisse, begynte han med på mandag da han fikk en tøynisse av

bestemor

-bil dyrelyder som; vov vov, bæ, mø, kvakk kvakk.

-hei

 

Han sa tidligere; hadet, lys, se og nei. Men disse ordene har blitt borte, men de dukker vel snart opp igjen.

 

Han er flink til å forstå når jeg ber han om ting; f.eks hente en spesielle leke, finne frem skoene sine. Han finner frem balja si når jeg sier vi skal bade (elsker åb ade), men løper å gjemmer seg når jeg sier vi skal skifte bleie. Når han skal legge seg så sier jeg at han må finne smokk og kosebamse å gå på rommet for å sove. Da tusler han avgårde å står ved senga og venter til jeg kommer. Skal sies at han er en engel å legge om kvelden (enn så lenge, bank i bordet)

 

Er så gøy å se hvordan de lærer noe nytt nesten hver dag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si en ting som imponerte bestemora hans da hun var her i helgen; vi hadde vært ute så da vi kom inn tok jeg av han lue og votter og ba han legge det i skuffen sin. Da skjøv han garderobeskapsdøra til side, åpna riktig skuff (han har tre, men bare en det er luer og votter i), og la det i den skuffen. thihi... Skjønningen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snuppa sier ganske så mye...

Helsesøster var veldig imponert faktisk over spåket hennes.

 

Alle er forskjellige, og uvikler seg forskjellig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakker og skravler hele dagen lang men det er ikke mye som er vårt språk for å si det sånn.

 

Mamma, pappa, ira(er kira hunden vår), vov, bø, bæ, takk(nikker med hodet samtidig), neineinei(rister på hodet), den.

 

Ja tror det var det, men han forstår utrolig mye og er veldig flink å vise oss hva han mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...