Gå til innhold

Hvem skal jeg kontakte for å få økomisk hjelp for å betale bhg/sfo? Kommunen eller barnevernet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Klarer ikke det alene, alle penger jeg får inn går like fort ut igjen... :(

 

Er alenemor og mottar overgangsstønad, er student men får ikke lån i lånekassa før til neste år..

 

Problemet er at jeg har gammel gjeld som tar store deler av økonomien min... Jeg henger etter hver mnd, og må utsette og utsette... når jeg i tillegg må ut med 4000 kr i mnd i bhg/sfo-regning så går d ikke opp... Har prøvd lenge, men det går ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet at her i kommunen får de som trenger det, hjelp av barnevernet med barnehage/SFO :) Dette er noe de prioriterer, har jeg fått beskjed om. Så det er bare å kontakte dem :)

 

Sosialhjelp får du ikke som student.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da skal jeg dra til kommunen på mandag, for jeg sliter max med dette...

 

Allerede fått varsel om oppsigelse, men klarte såvidt å rekke fristen med å betale... men nå ligger jo en ny regning klar, og jeg har ikke penger...

 

Vet dere om de bruker lang tid på å behandle saken iallefall?

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så nå at du skrev at det var barnevernet som hjelper til :) hehe...

 

ringer jeg dem bare da?

 

Har bare hørt fæle ting om barnevernet, så litt merkelig å ringe dem frivillig.. hehe, men de tar vel ikke barna fra meg for å spørre om hjelp økonomisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet dekker ikke bhg/sfo med mindre barnet har behov bhg for omsorgsmessige eller atferdsmessige årsaker. Men du skal vel ha stønad til barnetilsyn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, får ca 1200 kr, men summen blir nærmere 4000 kr likevel... :(

 

Så da er det ikke vits å kontakte barnvernet da med andre ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnevernet er ikke skumle å be om hjelp, tvert imot de ser på det som en god egenskap som mor å vite når man trenger hjelp :)

 

Barnet mitt har bhgplass som betales av barnevernet, vi fikk hjelp med en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet er ikke som NAV ;) Ring og få time, og si det haster. Kommunen kan sende regningen direkte til barnevernet, så du slipper å stresse med det, om du får hjelp. Barnevernet har heller ikke det kravet til ditt budsjett som NAV har. Det er forebygging som er stikkordet til barnevernet. Bhg og SFO er forebyggende tiltak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men tror det er to "grunnlag" du kan søke om. Når du er student skal du ha innvilget over 60% Tror jeg. Ville snakket med nav jeg. Det er ikke vanlig at bv dekker økonomisk barnehage uten videre. De må jo starte sak og gjøre undersøkelse osv. Det må foreligge særlige årsaker for at de skal kunne dekke bhg, ikke bare økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, nå ble jeg glad for gode svar.. jeg sliter som pokker økonomisk, og sliter veldig med å komme på plussiden... (en 100lapp i pluss, er likevel pluss ;) )

 

Har ikke råd til noe om dagen, alt går til husleie, strøm, bhg/sfo, skolebøker, og mat.. og maten er ikke allverden å skryte av.. first price for alle penga ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, barnevernet skal starte undersøkelse om de får en melding eller en søknad om hjelpetiltak, og de har krav til budsjett. Det skal foreligge annet en økonomiske årsaker til at man får dekket bhg. Forebygging er det bare om barnet har særlig behov for sosialisering og lek med andre, enten grunnet omsorgssituasjon eller grunnet atferd/ diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke noe med nav, har snakket med dem... de driter i gjeld osv.

Jeg har altså fått varsel om oppsigelse, så saken er ille...

De går ikke på noe fritidsaktiviteter heller, det har vi ikke råd til.

 

Nav kan jeg bare glemme, de har brukt 6 mnd på å gi meg det jeg hadde krav på, som egentlig hadde en behandlingstid på 3 uker...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg bare forvirret... noen her sier de får dekket bhg gjennom barnevernet, og fikk det med en gang.. Men andre sier at det er veldig vanskelig og at det skal spesielle grunner til...

 

Men at jeg er alene, og ikke klarer meg, er ikke det grunn nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville helt klart snakket med NAV og ikke barnevernet. Melder du deg i skranken kan du få svar på om du har søkt rett type barnetilsyn. Sosialtjenesten kan også hjelpe i fht feks. barnehage. Du kan få supplerende sosialhjelp for en periode. Du bør da ha kuttet alle mulige utgifter. Det er enkelt å regne ut. Sostj. regner slik:

 

Inntekter:

Inntekt

+

Barnetrygd

+

Bidrag

+

Barnetilsyn

+

Bostøtte (har du søkt bostøtte?)

 

osv.

 

Godkjente utgifter:

Husleie

+

Strøm

+

Bhg

+

SFO

 

Når du har regnet sammen og trukket ifra og sitter igjen med mindre enn 5000 og 2-3000 pr barn, kan du ha rett på sosialhjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bv ser det som veldig viktig at barnet sosialiseres i barnehagen og at mor (alenemor i ditt tilfelle) avlastes litt. Så jo det kan godt hende BV hjelper når du forklarer situasjonen din.

 

Hilsen jeg som fikk hjelp av BV nesten med en gang.

 

Og det kan heller ikke påstås at det var av spesielle grunner, jeg har ikke noe med BV å gjøre utover at de betaler bhgplassen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du kan få hjelp av kommunen, du søker da om redusert betaling pga lav økonomi, barnehagen trekker da inntil 50%, og barnehagen får igjen fra kommunen. Vis jeg ikke tar helt feil er det dersom inntekten er under kr 226000 (litt usikker, men tror det)

 

Så ta kontakt med kommunen er mitt råd, også mulig (noen steder) å få tilbakebetalt for 1-2 mnd. - så sjekk dette også :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satsene varierer fra kommune til kommune. Ikke alle kommuner har denne ordningen heller. Ellers varierer det med 1/4, 1/2 eller 3/4 friplass, regulert utfra inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar du kontakt med nav for hjelp.

 

barnevernet er hvis det er problemet i forhold til barnet

 

forøvrig er begge deler kommunen (nav er delvis kommunalt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg skulle så gjerne ha stått frem med nick, men tør ikke her inne :)

 

Du kontakter barnevernet på mandag, og forklarer at du er enslig mor med behov for barnepass og avlastning. Dette til barnets beste gjennom at barnet her og nå får nødvendig sosialisering, og det at du da får fullført studier som gir en bedre fremtid for barnet.

 

De som har svart deg så negativt her ang barnevernet, og som sier det er "innviklet" å få hjelp derfra, de har ikke fått eller spurt om hjelpen. De TROR de vet.

 

Det skal ikke mye til for å få hjelp fra barnevernet. Det kan, som i mitt tilfelle, være nok at du ikke orker den kampen med NAV lenger men du trenger barnepasset. Så enkelt. JEg fikk stupide avslag på stønad til barnetilsyn hos nav, klaget og fikk igjen avslag. Da sa barnevernet at de ville betale for meg.

 

Jeg blir rett og slett SUR av å lese slike tragiske svar ang barnevernet. Det er til for BARNAS beste, og BARNAS beste er at forelder med omsorg klarer seg også i fremtiden, likså godt som nå. Og der trenger absolutt ikke være akutte problemer annet enn økonomi for å få den hjelpen. Barnevernet ser på dette som forebygging av fremtidige problemer :)

 

Forstår ikke de som ikke ser at dette kan bli et problem og en vanske for den lille familien om noen år.... Hva skal HI da gjøre??? Lav inntekt, grunnet tvunget avbrudd av studier pga økonomi, og ikke råd til noe som helst. Kanskje ikke engang de faste utgiftene, så kommer behovet for mat..... Barnevernet ser dette, men ser at mange her inne har misforstått hva forebyggende tiltak for barn er......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt kommunen! Vi er samboere men pga sykdom og diverse har vi veldig lav inntekt. Får derfor redusert bhg-regningen med 49%. Det tok vel max noen uker fra vi søkte til vi fikk svar!

Du kan forresten finne skjema på kommunen din sine sider, det gjorde vi, så vi var aldri der nede.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet er til for å hjelpe barn. Økonomiske problemer utløser ikke automatisk rett til hjelp fra barnevernet. Barnevernet er ikke den naturlige veien å gå ved økonomiske problemer, da må det startes undersøkelsessak også må søknad godkjennes (hvis barnevernet i det hele tatt åpner sak på det grunnlaget).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du student og mottar full os skal du kunne søke om stønad til barnetilsyn hos dem, i tillegg til utdanningsstønad.

 

Dette får vertfall jeg. Hva man får i utdanningsstønad varierer tror jeg, min er ikke helt ferdgi behandlet enda sp vet ikke hva jeg kommer til å få der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg - jobber du i barnevernet, nn 20:24? Det høres ikke sånn ut, men kanskje de uten erfaring med barnevernet kan tro det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...