Gå til innhold

Noen som an hjelpe ang blodprøvesvar?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fikk bare svar på blodprøvene, men ikke hva de betyr. Gjelder gutten min på 8 1/2 år. Han skal inn til legen om 2 uker for å få et skikkelig svar.

 

Men var egentlig for å sjekke om han har jernmangel. Ferritin-nivået var på 20. Sist han hadde jernmangel var det på 25, så det er lavere denne gangen. Men blodprosenten (tror jeg det var...) var innenfor normalen denne gangen. Var på 14 nå, mot 7 sist gang.

 

Trompocytter var for høyt, det var det sist også...men fikk ikke noen forklaring på hvorfor. Han har ikke vært syk, så er ikke det som kan gjøre de for høye heller... Neon som vet hva det kan komme av?

 

Og, kan han ha jernmangel selv om blodprosenten var bra, og ferritin var for lavt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, han kan ha jernmangel selv om blodprosenten hans var bra. Ferritin = jernlageret. Lavt jernlager = jernmangel.

 

Høye trombocytter kan skyldes mye rart, men det er nærliggende å tro at de er forhøyede pga jernmangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

 

Men vet du hva det kan komme av at han så ofte har jernmangel?

Hadde det i mars også, i juni var det helt fint for han fikk jerntilskudd. Og nå er det lite igjen... Han reagerer veldig også. Skikkelig trøtt, vond i hodet, mage...

 

Går det an å gå på et tilskudd hele tiden, bare ikke så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke nok om til å svare på, dessverre.

 

Du må nesten få det fulgt opp hos legen deres. Synes du skal påpeke overfor ham/henne at ikke alle har medisinsk utdannelse, slik at det kan være greit å få en forklaring på alle prøvesvar.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cølliaki og laktoseintoleranse kan gi lave jernlagre. Her bør det sjekkes ut at det ikke er noe galt i tarmen som forårsaker dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bare jeg som var innom og spurte om svarene var kommet, så fikk jeg de av sykepleieren (eller hva hun er...)

Regner med han ringer hvis det er noe, det gjorde han i alle fall sist.

 

Ellers trooor jeg ikke det kan være noe med maten, for han ble faktisk bedre etter at han begynte på jern. Bare det varte jo ikke så lenge.

 

Men skal sjekke han skikkelig for å finne ut om det kan være noe annet eller evt hvorfor han får jernmangel så ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...