Gå til innhold

Tips til kolikkforeldre (samme som småtroll 0-1 år)


Mamma's Magic

Anbefalte innlegg

Mannen min og jeg føler at vi begynner å få livet vårt tilbake etter 3 mnd med kolikkhelvete. Det er ikke helt over ennå, men vi ser helt klart at det er på retrett, takk og pris!

 

Vi har vært gjennom hele kolikktips-alfabetet, uten å føle at noe egentlig hjalp, inntil vi fant vår fantastiska kiropraktor på Bekken og Barn på Skøyen i Oslo. Helsestasjon og lege har for oss vært et vits. De har ikke kommet med noen andre tips enn å gi babyen masse sukkervann, noe som i verste fall kan føre til diabetes hos barnet på sikt. Små babyer skal ikke ha sukker!

 

Kolikkforeldre vil antakelig i møte med norsk helsevesen føle seg veldig alene og forlatt. Mulig noen er heldigere enn oss, men vi opplevde at holdningen var: "det går over". Det er ikke et akseptabelt svar! Babyen hadde det skitvondt, og vi som foreldre var i ferd med å gå fra vettet. Skriking hele døgnet er ikke normalt, og det KAN gjøres noe med. Det BØR gjøres noe med. Et voksent menneske hadde aldri blitt overlatt til sin egen smerte i månedsvis, hvorfor skal da ikke babyer få tilsvarende respekt? Det at de ikke kan få smertestillende, eller annet bedøvende dop, gjør at helsevesenet snur ryggen til. Derfor vil jeg gjerne komme med noen tips:

 

* Kolikk er en fellesbetegnelse, men smertene kan sitte både i magen,ryggen, nakken osv.

* Hvis babyen skriker i flere timer sammenhengende hver dag, har den antakeligvis vondt

* Ta umiddelbart kontakt med kiropraktor, men ikke med en hvilken som helst kiropraktor. (Vi var hos to før vi fant en som hadde peiling. Finn en kiropraktor som har efraring med barn, hvis ikke, er det ingen vits.) Kiropraktoren kan evt. utelukke at det er noe med rygg/nakke, eller behandle, dersom det skulle vise seg at dette er problemet.

* Hvis magen er problemet: kiropraktor kan hjelpe, men også manuellterapeut, en spesialisert fysioterapeut (det hjalp ikke så bra for oss,men vet om folk som har fått hjelp), homeopat eller rett og slett Minifom, som hindrer dannelse av luftbobler i magen til babyen, reseptfritt på apoteket. Mange kan se bedring hos baby ved å kutte ut alt av melkeprodukter i en ukes tid, det ville jeg prøvd med en gang uansett.

* Hvis rygg og nakke er problemet: kiropraktor eller manuellterapeut.

 

Husk: ikke gå i ukesvis og lur på om det kan bli bedre, få hjelp med en gang!!! Og dessuten, som sagt, pass på at hjelpen dere anbefaler er kvalifisert. Vi har brukt tusenvis av kroner hos folk som ikke engang har funnet feilen. Nå viser det seg at datteren vår har en låsning i en ryggvirvel, og da en nerve som ligger i klem. Det var faktisk en healer som "så" dette over telefon, og vår 3. kiropraktor oppdaget det med en gang.

 

Håper dette kan være til hjelp for noen. Hold ut, men ikke sitt ov vent i 3 mnd! Det er hjelp å få, og babyer fortjener at deres smerte blir tatt på alvor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Fortsetter under...

  • 2 måneder senere...

Takk for tips! Må bare få si til andre foreldre at det virkelig har hjulpet for meg å kutte ut meieriprodukter. Om jeg drikker melk skriker han ekstremt mye, så har ikke drukket det på 1mnd og har merket stor forskjell. Vi har nå vært hos kiropraktor 2 ganger, og skal tilbake nå til uken, men har ikke merket så veldig stor forskjell ennå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

For små babyer som får mme så kan umodne tarmer være et problem, morsmelkerstatningen i butikken kan være for hard for tarmene deres å fordøye. Morsmelkerstatningen de har på apoteket er mildere for magen. Probiotika kan også være lurt å gi siden det kan gjøre det enda lettere å fordøye maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Flott innlegg med informasjon til fortvilte kolikkforedre, supert !! For flere råd og mer veiledning om spedbarnskolikk, gå inn på www.kolikkhjelpen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Et tips fra meg i tillegg til HI: bæretøy! Vi hadde bare en Baby Bjørn til vår kolikkdatter, men det så ikke ut som hun lå noe godt i den og den var fæl på ryggen og skuldrene mine. Jeg opparbeidet meg kronisk senebetennelse av å gå å bære og holde på henne hele tiden!

 

Da vi fikk yngstemann ville jeg ha noe annet å bære ham i. Prøvde Close Baby Carrier, men det ble alt for varmt! Kjøpte så en Manduca og den er kjempegod. Nå skulle jeg ønske jeg kunne gå tilbake i tiden og gitt megselv rådet om å kjøpe en Manduca til veslejenta vår - det ville lettet tilværelsen noe helt enormt å kunne bære henne i fosterstilling tett på brystet mitt!

 

Og jeg ville også fortalt meg selv at jeg måtte lære meg å amme liggende. Det får jeg nå til med lillegutt og ser at om jeg også hadde fått til dette med jenta vår, ville jeg kunnet duppe av når hun sovnet på puppen istedet for å sitte i sofaen med henne i verkende armer uten å kunne flytte på henne uten at hun våknet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...