Gå til innhold

Fødselspermisjon 80% eller 100%


gt79

Anbefalte innlegg

Jeg skal søke fødselspermisjon, og jeg har blitt fortalt av venner at det lønner seg økonomisk å ta ut 100% permisjon i 10 mnd, så ta de siste to mnd ulønnet, fremfor 12 mnd med 80%.

 

Har noen undersøkt dette?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en del diskusjoner om dette i forum "fødselspenger". Det ser ut som det lønner seg å ta 100% + 2 mnd. ulønnet perm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan gjør man det da når det er far som skal ha de siste 12 ukene?? Det kan vel ikke lønne seg økonomisk å ha de siste 2 mnd ulønnet når det er han som tjenet mest??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok best at du tar den ulønnede permisjonen hvis det er du som tjener minst. Far kan jo ta sine 10 uker når som helst innen barnet fyller 3 år, så han må ikke ha de siste ukene. Altså dere kan gjøre som følger: Du tar først dine 36 uker, deretter tar du 2 måneder ulønnet, også tar far sine 10 uker etter det. Dere må da bare huske på å sende inn utsettelse av far sin permisjon siden den ikke kommer rett etter din. Far kan også ta 10 uker rett etter dine 36 og før din ulønnede permisjon, men da må jo du tilbake til jobb i 10 uker for så å ta 2 måneder permisjon igjen og det er jo lit ugunstig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

 

Jeg regnet ut på navs kalkulator, og ser ut til at vi faktisk får 30 000 mer dersom vi tar 100% i 46 uker. Ikke så vanskelig å velge da:) (selv om kalkulatoren kun er et overslag)

 

gt79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo et poeng at far får mot slutten. Vi begynner permisjonen nøyaktig ved nyttår og jeg tenkte å ta ut 36 uker permisjon da, med avbrekk for ferie i april/mai (mange røde dager..;), og så tar jeg ut ulønnet permisjon i halvannen måned, før far slipper til. Når far får sine ti uker, blir han dermed ferdig nøyktig samtidig som minsten fyller 1 år.

 

Problemet blir vel egentlig bare barnehageplass i slutten av januar.... så mulig vi må utvide permisjonen på et vis uansett.

 

Jeg skal også søke om studiestipend for fire måneder etter nyttår, og vil da få full lønn i tillegg til studiene.

 

Noen som vet om det vil være et problem at jeg da studerer hjemme en liten periode av den tiden far er i permisjon?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Om du velger 100% utbetaling og to måneder ulønnet permisjon må du iallefall huske å legge av penger til din ulønnede periode. Vet endel som har brent seg der:-) Har også hørt noe om at hvis man har ulønnet permisjon så kan man miste noen rettigheter ang sykepenger/sykedager etter at man begynner på jobb igjen. Å det kan jo være greit å ha når knøttet begynner i barnehage å får ALLE basseluskene med seg hjem:-) Vet ikke om det er tilfellet men verd å sjekke før du bestemmer deg vil jeg tro. Kan vel være greit å ha en skikkelig prat med Nav om alternativene før alt skrives i stein. Vi valgte til slutt 56 uke og 80% utbetaling. De første månedene brukes det nok ikke så mye penger på en selv uansett, og så får vi heller bare være mere beviste på økonomien utover det.

Lykke til

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kunne godt tenke meg den varianten som marielle 12 beskriver( først mine uker og så perm uten lønn), men fikk beskjed av en som jobber på NAV at dette ikke er lov. Kjenner du noen som har fått godkjent en slikt opplegg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hei!

 

ede, jo du kan ta denne varianten, det er jo arbeidsplassen som bestemmer om du får ulønnet perm eller ikke. Men du kan IKKE ha ulønnet permisjon samtidig som mannen tar pappaperm. Han må i såfall utsette sin permisjon.

 

Og anonym, de 5 ukene ferie er nok greie, men her snakker vi om 10 uker i tillegg til de 47 ukene + 5 uker ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...