Gå til innhold

Noen som har blitt gravide etter gastric bypass operasjon?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjennomførte en slik operasjon i februar og nå er jeg gravid til tross for prevensjon. Det er anbefalt å ikke bli gravid før det har gått 2 år etter operasjonen fordi ting må "gå seg til".

 

Har snakket med legene, de anbefaler jo ikke abort da barnet kommer til å ta til seg det det trenger. Det er mer meg selv det går utover.

 

Noen med erfaringer rundt dette???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg ble gravid i Juni, men planlagt- Ble operert i Feb 09, Ville vente ett år tenkte vi da,,

Men tror virkelig ikke det er noe problem dette for deg, bra sørg for ekstra bl prøver og oppfølging der. Jeg ble opr privat på ALeris og får en kjempe oppfølging der.

Tar en ekstra multi vit og en ekstra D vit jeg da,,

Bare spør om du lurer på noe mer, kanskje jeg kan hjelpe deg :))

Lykke til og kos deg såå mye.

Jeg er 19 uker på vei nå :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :-) Jeg ble også opereret på Aleris, men i Sverige (sparte masse penger pga den lave kursen). Så det blir ikke så mye oppfølging annet enn telefonsamtaler. Har ikke hatt noen problemer etter operasjonen og kan spise det meste uten å få dumping (men i varierte mengder selvfølgelig hehe)

 

Det jeg er mest bekymret for er om barnet får nok næring i og med at vi spiser så lite som vi gjør. Og hva med vekten min etter fødsel. Vil den fortsette å gå ned eller er alt "forgjeves"? Vet du noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er halvveis inn i mitt 2. svangerskap etter gastric bypass nå :)

 

Første ble jeg gravid med 11 mnd etter opr, han ble født 3700 gram til termin, og alt var bra i hele svangerskapet... Gikk opp 11 kg i svangerskapet, og ned 17 kg i løpet av 6 uker etter fødsel.

 

Er nå 22 uker ut i nytt svangerskap, og har foreløpig gått opp 6 kg..

 

Total vektnedgang fra operasjon i feb 08 er 52 kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at en må passe seg, men det er ikke noe prob med en graviditet etter en GP Oprerasjon, det er ikke forjeves nei..

 

Og ungen får alltids i seg nok næring, den tar den den skal ha, det er værre med deg,. derfor fikk jeg beskjed om å ta ofte bl prøver og Aleris vurderer de fortløpende.

 

Jeg er nå i uke 19 og har ikke gått opp noe enda, kanskje en kg bare..

Hadde 2 svangerskap føre opr og gikk heller ikke opp noe da, men da kastet jeg opp veldig og gikk mye ned i starten, det har jeg ikke gjort nå,, Så vi får se,, Men håper jo selvsagt å ikke gå opp masse,, er ikke moro for noen gravide det,,

 

Jeg har gått ned 40 kg siden min opr,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har også blitt operert sept 09 og er nå 27 uker. Men min kropp har ikke taklet en graviditet særlig bra så tidlig etter OP.... har vert utrolig mye syk og uopplagt. :/

Jeg vil annbefale deg og forlange ekstra oppfølging med UL og hyppige kontroller. Der har jo skjedd at barnet ikke har fått det den trenger da! Er best og være sikker :)

 

Lykke til videre:)

Går sikkert bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble operert juli i pr, og ble gravid allerede i september. Ikke så smart, men legen min mener at det ikke er noen i veien for at dette skal gå bra. Var hos han idag for å få ny sykemelding/friskmelding, men han ga meg ny sykemelding pga dette. Så ser vi igjen hvordan ståa er i desember.

Er ikke mer enn 6 uker på vei, og vet ennå ikke om jeg faktisk skal avslutte svangerskapet pga min operasjon. Jeg er veldig usikker på alt for øyeblikket...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du skal avslutte svangerskapet pga dette. Kroppen vil tilpasse seg graviditeten og barnet kommer til å ta til seg den næringen det trenger. Det er mulig du trenger litt ekstra tilskudd av vitaminer, men det finner fastlegen din ut av etterhvert.

 

Jeg har snakket med legen som opererte meg i februar og han hadde ingenting negativt å si ang at jeg har blitt gravid så kjapt etter operasjonen. Og man vil fortsette å gå ned når barnet er født. Ingenting er forgjeves.

 

Ønsker deg masse lykke til :-)

 

Hilsen HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravide GBP ere burde ta folat. Det fikk jeg beskjed om fordi kroppen ikke tar dette så godt opp i begynnelsen heller.

Bare en opplysniing jeg fikk og de var nøye på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg leser her at mange skriver "barnet tar jo den næringen den trenger uansett..."

 

Jeg ble GBP operert for nesten 3 år siden på Aleris, og da fikk vi gjentatte ganger beskjed om at dette kun er en myte!

 

Vi er underernært ganske lenge etter operasjonen, og det var grunnen til at man burde vente med å bli gravid.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig skjeldent barn ikke tar til seg den næringen det trenger! Har med skjeldenheten å gjøre at barn ikke tar opp næring... men vitaminer MÅ man ha tilskudd på fordi korppen tar opp mindre enn vanlig!

MEN i alle fall jeg får ekstra oppfølging for de regner dette som risikosvangerskap.... har UL hver 4 uke og barnet skal ha en gjevn og fin vekst... har den ikke det får man ennå tettere oppfølging :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei..

Jeg ble operert i Haugesund okt 09. Ble gravid i mars 10 men mistet babyen da for den tok ikke til seg næring for jeg var så dårlige.

 

Er gravid igjen nå og jeg går til ultralyd hver 3 uke for å se til at barnet vokser. Legen sier at det som er problemet etter en slik operasjon og når du blir gravid er at du må ikke gå ned mer i vekt. Dette kan være skadelig for barnet. Jeg har fått en streng diett av ernæringsfysolog eg må følge slik at jeg ikke går ned mer i vekt.(tok av 5 kilo de 6 første ukene).

Så lenge en får tett oppfølging og spiser så mange kalorier en trenger så går det som regel bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

hei :) Jeg ble opperert i sept 10. å er nå 6 uker på vei.

har ikke vert hos legen enda, men skal til legen på fredagen.

har snakket med sykehuset der hvor jeg ble opperert, å de sa at det var viktig at jeg ble henvist til en ernæringsfysiolog, slik at jeg fikk i meg mer næring. Barnet tar den næringen den trenger, men du får ikke så mye. sier de til meg.

 

Fikk også beskjed om at siden jeg var blitt gravid kunn etter 4 mnd etter opprasjon, ville jeg få kjempe godt oppfølging av både de på sykehuset der hvor jeg ble opperert og lokalsykehus + fastlege.

 

Jeg og min samboer har bestemt åss for å prøve å få dette barnet. abort er ikke alternativt en gang. Enten så klarer det 9 mnd i magen, en så klarer den ikke det. Men krysser jo tær å fingrer for at alt skal gå bra.

 

Håper jeg er mer "vis" etter legetimen på fredag.

 

Har du vært hos legen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja jeg har vært hos fastlegen min mange ganger og ulralyd to ganger. Men er ultralyder jeg har betalt privat. Ikke alle sykehus som har gastric bypass pasienter følger de like mye opp så du er heldig.

 

Men nå har jeg endelig fått byttet sykehus. Skal ditt imorgen så jeg håper at alt blir bedre oppfølging nå.

 

hvordan gikk det med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jo det gikk overaskende bra hos legen på fredag. :) hadde rett i at jeg var 7 uker på vei nå, og de støttet meg i mitt valg. Ettersom jeg har gådt ned 42 kg på 4 mnd nå så har jeg forbud på å gå ned mer i vekt, må faktisk gå opp eller balansere vekta mi. helst så balanserer jeg deg.

 

Legene fra sykehuset der hvor jeg ble opperert i Bergen, holde på å mekke sammen en kostholdsplan for meg nå, da jeg har gådt på kostholdsregistrering i 3-4 dager nå.

 

Eneste negative med legetimen jeg hadde var at de nektet å ta blodprøve av meg så tidlig, men jeg sa de måtte der pga av jeg var henvist til gyn pol. men de nektet enda, så fant et annent labratoruim å de tok prøvene uten å nøle. :)

 

Legen jeg var hos henviste meg heldigvis til Gyn UL :) inne 4 uker. gleder meg :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Heisann...ser det er lenge siden denne tråden var aktiv, men jeg lurer på om noen av dere klarte å kaste opp under svangerskapet? Ikke det mest delikate spørsmålet, men jeg har generelt hatt problemer med å spy etter gbp :P

 

Anonymous poster hash: 342ce...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...