Gå til innhold

Fjerning av mandler på barn, noen med erfaring ??


lilletupp & spira

Anbefalte innlegg

Hei

Min datter er 2,5 år og har siden hun ble født slitt med luftveisinfeksjoner, bronkitt og lungebetennelse, har gått på 4 antibiotika kurer frem til nå.

 

Vi ble anbefalt av en barnelege å fjerne mandlene da hun er veldig ofte syk, men jeg synes hun er så lita, samt at jeg er kjempe redd for at noe går galt.

 

Er det noen der ute som har fjernet mandelene på sine små som kan dele sine erfaringer med meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min datter fikk fjerna mandler og polypper da hun var ca 3 år. Vi fikk en ny hverdag etterpå.. Ingen komplikasjoner under eller etter inngrepet, og hun har til dags dato (hun er nå 6 år) ikke vert syk. Kun vanlig forkjølelse i vinterhalvåret.

 

Hun var sterkt plaget med ørebetendelse, stadig tilbakevendende feber, snorking, dårlig søvn og høg crp uten at legene kunne finne andre sykdomstegn. Feks crp på 120 uten at hun hadde ørebetendelse eller var syk på annen måte.

 

Det er diskutert hvorvidt en skal fjerne mandler på små barn eller ikke. Og mange leger er her uenige. Men som en lege sa til meg, så har mandlene en god funksjon for immunforsvaret frem til barna er omtrent 1 år. Etter denne alderen, kan mandlene vere mer til plage enn til nytte.

 

Du kan uansett la fastlegen sende henvisning til en øre, nese, hals poliklinikk, der vil de uansett gjøre en ny vurdering før barnet vert sett opp til time for operasjon. Du akn når som helst i denne prosessen takke nei, dersom du opplever at barnet ditt har blitt friskere.

 

For vår del, vart dette vertfall løsningen til en bedre hverdag. Lykke til, uansett hva dere bestemmer dere for:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår på 3,5 år fjernet mandlene i sommer og vi har fått ei NY jente!

Mye forkjøla tidligere, men ikke de store betennelsene og infeksjonene, men hun sov dårlig, snorka og "kåla" rundt i senga.

Spesialisten sa mandlene var "Monsteriøse" og anbefalte oss å fjerne disse, det ble gjort på sykehuset i Tønsberg og alt gikk STRÅLENDE :)

Selvfølgelig fikk vi en "slækk" kidd som var sår i halsen en god ukes tid, men vi opplevde hele situasjonen som positiv. Vi går vinteren i møte med glede :)

 

Lykke til med valget!

 

og husk.. jo større barnet blir, jo større blir sårflaten når mandlene tas ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper det og fjerne mandlene mot luftveisinfeksjoner etc da ?

 

Høres ut som at datteren din kanskje kan ha astma?

 

Min mellomste fjernet mandlene når han var 10 år men det var pga gjentatte halsbetennelser med ørevondt.

Han hadde 11 halsbetennelser på 13 mnd !

Etter at de ble fjernet har han hatt en halsbetennelse på 8 år.

 

Han har også astma og ble ikke bedre av lunge/ luftveisinfeksjonene selv om han fjernet mandlene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...