Gå til innhold

til alle som jobber i bhg..... angående bytting av vakter...


mai mammaen til to

Anbefalte innlegg

før sommeren var en kollega av meg på møte med utdanningsforbundet. der fikk hun beskjed om at når vi må bytte vakt har vi rett på en kompensasjon. dvs at hvis en assistent må bytte fra tidlig til sein vakt har personen rett på kompensajon for den timen som ble flyttet... en ped leder får gjerne vakten flyttet med 2 timer og har rett for kompensasjon for de to timene...

 

dette er hvis vi ikke får beskjed om vaktskifte to uker i forveien....

 

hvordan fungerer dette hos dere?

 

hos oss er det blitt en stor konflikt mellom ledelsen og oss som jobber på avdelingene. det er ikke lov å bytte vakter seg i mellom osv..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke hørt noe om dette. å jeg har aldrig fått kompensasjon når jeg har måtte byttet vakt. vi må være fleksible for å gjøre d beste fo avd/basen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette sammenliknes med det vi i helsevesenet kaller forskjøvet vakt, tro?

Hos oss fungerer det slik at dersom man blir pålagt/spurt av leder å bytte til en annen vakt enn den man har for dagen, får man kompensasjon for dette. Det blir jo litt flere timer enn for dere som har dagjobb. Altså er det attraktivt å takke ja til forskjøvet vakt.

Dette gjelder imidlertid ikke private bytter.

 

Er du sikker på at dere ikke har misforstått, slik at denne kompensasjonen kun gjelder når dere blir spurt av leder? I så fall kan dere jo foreslå dette som en løsning for ledelsen?

Det fungerer hvertfall veldig bra hos oss:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En har nok krav på det ja. Når leder pålegger bytte.

 

Hos oss blir ingen pålagt, men folk er flinke og fleksible. Hver sin gang å stille opp for hverandre. Er ikke så mye ekstra å begynne en time seinere/tidligere. Av og til får du en vakt du liker bedre og av og til en som ikke passer fullt så godt.

 

Aldri vert tema hos oss. Er selv leder nå. Dersom de ansatte skulle kreve dette ville jeg nok satt en stopper for alle bytter de ansatte imellom.

 

 

Samme som at en har rett til å få vite når en skal avspasere i god tid i forveien. DErsom dette skulle bli ett krav ville resultatet bli at de må avspasere litt hver dag isteden for å få ta nesten hele eller hele dager på kort varsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun når vi blir bedt om å bytte vakter av lederen. men sjefen ble jo ganske sint når dette kom opp da så nå skal alt strammes inn.. er ikke jeg som har brakt det på banen for å si det sånn.... tror kanskje hun ikke hadde fått roet seg helt når vi snakket om det... for da var det ikke aktuelt å få bytte vakter osv.. men men... det går seg nok til etterhvert...

 

vi har alltid vært fleksibel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne regelen skal jeg sjekke opp. Sitter som plasstillitsvalgt i utdanningsforbundet selv.

 

Er ikke noe stort problem hos oss. Ofte er det vi innad på gruppa som bytter vakter når vi trenger det. Hvis jeg som ped.leder bytter bort min tidligvakt med en assistent fordi denne assistenten skal ett eller annet, så jobber jeg likevel det timeantallet som tilsvarer tidligvakta, selv om jeg da skal jobbe senvakt.

 

Feks: Normalt jobber jeg 6 t 30 min på tidligvakt, 6 t 45 min på mellomvakt og 7 t på senvakt.

Hvis jeg bytter bort tidligvakt mot sent begynner jeg 10 i stedet for halv ti.

 

Jeg kan tenke meg at leder tenker at det da blir kompensasjon i form av avspassering, og det skjønner jeg jo at er litt dumt. Kan fort bli mye ekstra fri for mange da, og det er jo egentlig vanskelig å få tatt i en bhg... Og særlig på høsten som pleier å være en utsatt periode for sykdomsfravær. Blir vanskelig å få tatt avspas da...

Derfor har vi valgt å ta det igjen på at hvis vi bytter vakter så går vi det timeantallet vi skulle gjort på opprinnelig vakt.

 

Dette gjelder da ikke for assistentene siden de går likt antall timer om dagen. Men jeg pleier evt å gi dem min neste tidligvakt hvis jeg MÅ ha en tidligvakt pga ett eller annet. Så vi gir og tar, og det er aldri noe problem hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke slik du forklarer det her. har ingenting med time antallet å gjøre. men det har med at man har rett til å vite hvilke vakt man har to uker frem i tid. om en på avdelingen er syk og du får vite dagen før at du må ta en seinvakt, mens du i utgangspunktet hadde tidlig eller mellom vakt så har du rett på en kompensjasjon for den tiden vakten din blir forsjøvet med. så om du må jobbe en halvtime lenger på ettermiddagen skal du ha ekstra betaling for den halvtimen. det er jo ikke så mye det er snakk om tror jeg men det er iallefall sånn reglene er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helsevesenet er det slik:

-ansatte som bytter innbyrdes får selvsagt ikke forskøvet vakt og derav ingen kompensasjon.

-om sjefen ser hun har for få folk på en vakt og for mange på f.eks vakten før eller etter den det gjelder, kan hun spørre deg om du vil forskyves. Forskyves du fra 14 dager-1 døgn før du skal begynne vakten har en krav på langt forskyvningstillegg. Om du blir spurt innen 24 timer før du skal på jobb har du krav på kort forskyvningstillegg.

 

Husk, dette gjelder ikke innbyrdes bytte blant kollegaer, kun når arbeidsplassen har behov for å rokkere om på antall per vakt.

Dette er regler for oss sykepleiere i allefall, aner ikke om eller hvordan det gjelder for barnehageansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn å forstå.

Men det høres da helt sprøtt ut egentlig.... Så da skal barna være alene på ettermiddagen da, fordi vi SKAL vite hva slags vakt vi skal ha to uker i forveien?? Vi også bytter jo sånn hvis senvakta er blitt syk. Og ja, det blir en del ekstra penger i løpet av ett år hvis det er sånn.... Og da kan man banne på at det går utover andre budsjettposter..

 

Er jo ikke bare bare å sette inn vikarer heller da, for da skal man først betale en vikar, og SÅ skal man betale kompensasjon for en ansatt også? Hvilken budsjettpost skal det tas fra da egentlig? Vikarbudsjettet er jo en vits allerede...

 

Jeg er ikke sint altså, jeg bare synes det er helt sprøtt at det skal være så firkanta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytting inbyredes er ikke noe problem her.

eneste komp en får er hvis en må gå over ( ved sykdom eller overtid)

da får vi avsp en annen dag.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er svært merkelig at dere bhgansatte ser ut til å ville godta forskyvinger i arbeidstiden uten tillegg....?

 

Greit nok å være "fleksible", men det er da ingen som takker dere noe for at dere gjorde det uten å få betalt den dagen dere ikke jobber mer? Synest det er fleksibelt nok i massevis å si ja til å flytte vakt MED ekstra betaling jeg!

 

Stå på krava og det dere har rett på! Ikke vær så fordømt snille piker!! Man fortjener faktisk ekstra betalt når man sier ja til å jobbe annerledes enn man er oppsatt - man skal faktisk kunne forutse og planlegge hverdagen utifra hvordan man jobber!

 

Ver litt tøffere i arbeidslivet - så dere kan få den lønna dere fortjener! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

eg er enig med deg april_10 jeg.. men med denne nye ordningen blir det slik at hvis man finner ut at man er syk eller har syke barn dagen dagen før så spør man ikke de som har mellom vakt om de kan bytte til seinvakt.. dvs at det blir ukjente vikarer f.eks på seinvakter og tidligvakter...

 

men nå er det jo veldig i starten så får vi se etterhvert... ledelsen vil jo ikke at vi skal få dette tillegget som vi jo har krav på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg helt enig med april_10!

Vi barnehageansatte er alltid så fordømt fleksible og snille, nettopp fordi vi vet at det går utover våre kollegaer og barna om vi ikke forskyver vaktene våre.

 

For å gjøre det klart:

- det heter forskjøvet arbeidstid og du har krav på kompensasjon for den tiden du forskyver. Si at du har mellom vakt og jobber 8.30-16 neste dag. Så får dere vite at senvakten kommer ikke, lederen spør da om du kan ta senvakt. Da får du forskjøvet arbeidstiden din med en time og skal ha kompensasjon for denne timen.

Dette er jo noe vi gjør ganske ofte når det er sykdom feks. Styrerene er nok ikke glad for dette for det koster penger, men det er faktisk ikke vårt problem, det er noe vi har krav på.

 

Legger til at dette gjelder selvfølgelig ikke om senvakten skal til frisøren og spør om du kan ta hennes vakt, altså private bytter utløser ikke forskjøvet arbeidstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har fått vite at det gjelder 2 uker før.. at om lederen vet at det trengs en seinvakt en dag fordi det er en som skal til legen eller noe så kan de sette det opp. egentlig uten å avklare med deg fordi de gjør det to uker før... det er sånn vi har fått forklart reglene i allefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...