Gå til innhold

Battlefield 16 års grense på 10 åringer?


TTJ3

Anbefalte innlegg

Mye masing her i huset, jeg vet ikke hvordan spillet er sjøl, men hører hele tiden at de fleste i klassen får lov å spille dette?

Er superusikker, hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Filifjonka

Min tiåring hadde ikke fått lov. Jeg har heller ikke prøvd spillet eller vært borti det personlig, men jeg googlet det og her i huset hadde ikke det vært aktuelt.

 

For øvrig: Når unger sier at "alle andre får lov" kan du vanligvis trekke fra mye. Ofte betyr det at to-tre får lov. Eller kanskje ingen egentlig får lov, men at noen sier at de får lov.

 

Jeg syns slike ting er fine å ta opp på et foreldremøte. Legger du det fram som et spørsmål slik du gjør her, er det ingen som kan bli provosert eller sure for det.

 

Men uansett: Du er den voksne, det er din avgjørelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

unger maser og sier 'alle andre får lov' og bruker det som pressmiddel. jeg har spilt det spillet der selv, og kunne ikke falt meg inn å spille det mens nevøen min på 9 så på. veldig bra grafikk og sterk vold. for bonus for å skyte folk i hodet og skjære over strupen og sånt. ser nesten ut som en film når man spiller det. jo grovere vold du gjør mot motstanderne, jo mere poeng. så det egner seg ikke for en 10 åring på noen måte mener ihvertfall jeg, men opp til hver enkelt hva de gjør =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer W29!!! Utrolig voldelig spill... Og selv om "alle" i klassen har det, er det ofte langt fra sannheten.. Sikkert noen som har det, og det er foreldre som ikke er like oppegående som du er :) Flott at du er skeptisk! Er ikke mange av de foreldrene igjen!

 

Har hatt en ekstra jobb i en video/spill butikk for mange år siden og det er så mange foreldre som kommer inn med barna sine og kjøper spill med både 16 og 18 års grense!! Syykt, for noen av barna har vært helt ned i 7 års alder og selv om jeg alltid ga beskjed til foreldrene om aldersgrense og innhold i spillene brydde de seg ikke..

 

Bra det fortsatt finnes foreldre som er skeptisk og ikke alltid sier ja til alle spill og filmer ungene vil se på og spille.. Når de starter på ungdomsskolen kan det kanskje diskuteres om de skal få spille disse formene for spill, men barn som er 9/10 år er fortsatt for små til å spille spill hvor du får poeng for å slå ihjel folk og rane gamle damer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg er så "streng" så jeg følger slike retningslinjer med anbefalte aldersgrenser. Mannen her i huset spiller dette spillet, og det burde helt ærlig vært 18 års grense på det. Det er grusomt voldelig, og et barn på 10 har over hode ingen ting å gjøre med et slikt spill. vold avler vold, og dette spillet burde man være "klar i hodet og forstå at det kun er et spill" for å spille. Jo værre du er jo mer poeng...helt sykt!

At alle andre får lov får være opp til "alle de andre"!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Det er en grunn til at det er aldersgrense på spill.

Jeg hadde i hvert fall ikke latt min 10-åring spille dette. Det er mange spill som det er 16-års grense på, som det burde vært 18.

Og nei, de fleste i klassen får ikke lov til å spille dette, bare spør foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta dette opp på et klassemøte. Spør om hva regler andre har for spill hjemme og om det er noen som faktisk har spillet i huset og lar en 10 åring spille det.

 

Det er helt sykt, man jo også være 16 år for å ha sex, ville virkelig noen av foreldrene til jentene i klassen synes det var greit at deres 10 åringer hadde sex fordi de kom hjem og sa at alle andre gjorde det? Skal love deg det hadde blitt styr da ja.

 

Aldersgrensene på spill er satt for å hjelpe foreldre som ikke kjenner til spillene, men samtidig kan det lønne seg å lære seg de ulike kodene. Her er en side som gir en god oversikt:

http://www.ung.no/spill/2197_Hva_bestemmer_aldersgrenser_p%C3%A5_spill.html

 

Ellers så fant jeg en artig side her som forklarer hvordan man f.eks. på xbox kan sperre for voldspill....hehehe....denne er jo litt sleip...så kan man sitte der og virke helt uskyldig når uønskede spill ikke fungerer.

 

http://www.pegi.info/en/index/id/29/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Jeg er veldig streng på grensene som er satt på tv-spill. Har en sønn på 16 år som også sa at "alle andre" fikk lov når de var 13 år. Han fikk allikevel ikke lov til å spille, inntil han en dag sa at da blir jeg sittende alene hjemme for mange i klassen skulle treffes for å spille. Dette ble vanskelig, men jeg valgte å la han få det istedet for å sitte hjemme alene. Han er en sosial flott gutt, med mange gode venner, men han har innrømmet i ettertid at han ble mye mere kranglete ovenfor oss mens han spilte disse spillene.

Vi har nå en sønn på 13 år som også vil spille slike spill. Vi har en ny runde på det at han ikke får lov pga av aldersgrense. Han ble bedt i bursdag hvor de skulle spille og da ble valget evnt å si nei til bursdag. 13 åringen fikk lov til å spille i bursdagen, mot at vi tok hånd om spillet etterpå. Jeg har erfart at det er veldig vanskelig å nekte dem helt å spille siden det faktisk er mange som får lov, og jeg har også forstått at det faktisk er hos alle oss foreldre at det må til en holdningsendring. Det er vanskeligere å få foreldrene med på dette, enn å snakke med barna om det. Det er veldig mange foreldre som ikke vet hva barna ser på og hva de spiller, og det gjør det vanskelig for oss som er litt strenge. Man kan spørre seg om guttene har de rette vennene, men begge våre gutter har flotte venner som selvfølgelig spiller når foreldrene ikke nekt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Den som deler dette emne kunne beskrivet emnet mer. Jeg forstår ikke hva dette går ut på. Jeg ser bare en overskrift og ingen beskrivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man må se det an på barnet. 1o år er veldig drøyt synes jeg, men om det går fint for de andre barna og man ikke merker noen forskjell i adferd eller sovemønster, så virker det på meg trygt å gi det til din unge og, om han tåler slike ting. Er han litt mer pysete enn gjennomsnittet kan du kanskje holde spillet tilbake for hans eget besste, men er han modigere enn gjennomsnittet mister han mye av å ikke få gjøre det samme som de andre.. Og er du redd for blod og slike ting kan jeg si at jeg har spillt battlefield mye, og kan ikke huske å ha sett en eneste blodflekk.. Man lever seg ikke så mye inn i slike ting og tenker ikke over at det er menn man skyter på. Det kunne vært å skyte bringebær på bananer for den saks skyld om slike spill hadde vært like gjnnomførte og bra å spille.. Tror jeg.. Selv var jeg veldig veldig modig som barn, men taklet ikke den første bossen på donkeykong engang, var liiivredd!! Men uansett får han nok prøvd spillet ut hos andre, og da merker han selv om det er for skummelt eller ikke.. Dessuten er spill bra for barns fantasi, og barn som spiller drømmer mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man må se det an på barnet. 1o år er veldig drøyt synes jeg, men om det går fint for de andre barna og man ikke merker noen forskjell i adferd eller sovemønster, så virker det på meg trygt å gi det til din unge og, om han tåler slike ting. Er han litt mer pysete enn gjennomsnittet kan du kanskje holde spillet tilbake for hans eget besste, men er han modigere enn gjennomsnittet mister han mye av å ikke få gjøre det samme som de andre.. Og er du redd for blod og slike ting kan jeg si at jeg har spillt battlefield mye, og kan ikke huske å ha sett en eneste blodflekk.. Man lever seg ikke så mye inn i slike ting og tenker ikke over at det er menn man skyter på. Det kunne vært å skyte bringebær på bananer for den saks skyld om slike spill hadde vært like gjnnomførte og bra å spille.. Tror jeg.. Selv var jeg veldig veldig modig som barn, men taklet ikke den første bossen på donkeykong engang, var liiivredd!! Men uansett får han nok prøvd spillet ut hos andre, og da merker han selv om det er for skummelt eller ikke.. Dessuten er spill bra for barns fantasi, og barn som spiller drømmer mer :)

 

Det er slike foreldre som deg som øydelegg for oss som ynskjer å fylgje aldersgrenser på spel, og skaper unødige konfliktar om at "alle andre" får lov. å late 10 åringar spele spel med 16 års aldersgrense er heilt bak mål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man må se det an på barnet. 1o år er veldig drøyt synes jeg, men om det går fint for de andre barna og man ikke merker noen forskjell i adferd eller sovemønster, så virker det på meg trygt å gi det til din unge og, om han tåler slike ting. Er han litt mer pysete enn gjennomsnittet kan du kanskje holde spillet tilbake for hans eget besste, men er han modigere enn gjennomsnittet mister han mye av å ikke få gjøre det samme som de andre.. Og er du redd for blod og slike ting kan jeg si at jeg har spillt battlefield mye, og kan ikke huske å ha sett en eneste blodflekk.. Man lever seg ikke så mye inn i slike ting og tenker ikke over at det er menn man skyter på. Det kunne vært å skyte bringebær på bananer for den saks skyld om slike spill hadde vært like gjnnomførte og bra å spille.. Tror jeg.. Selv var jeg veldig veldig modig som barn, men taklet ikke den første bossen på donkeykong engang, var liiivredd!! Men uansett får han nok prøvd spillet ut hos andre, og da merker han selv om det er for skummelt eller ikke.. Dessuten er spill bra for barns fantasi, og barn som spiller drømmer mer :)

 

Det er slike foreldre som deg som øydelegg for oss som ynskjer å fylgje aldersgrenser på spel, og skaper unødige konfliktar om at "alle andre" får lov. å late 10 åringar spele spel med 16 års aldersgrense er heilt bak mål!

 

åh beklager at jeg kom med min mening når det var ei som spurte.. Om 50% synes aldersgrensene er feil, og 50% mener som deg at den er bra som de er, hvem har rett da? Du?

Men for å svare i samme stil: Det er foreldre som deg som oppfostrer en generasjon av pingler som ikke tåler en drit og griner til mamma for ingenting. Ser dere ikke hva som skjer med mennene i vår generasjon? Snart går de i rosa kjoler, og sminke seg har de allerede begynt med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg er helt enig i deg Laluuna! vis jeg hadde hatt en 10 åring. så skulle han kanskje kunnet få prøve, og det kommer jo an på om han er pyse eller litt mer action gutt. Det er jo forsket på det, og 37% barn spiller spill med 16 års grense og 30% 18 men 17% av foreldrene vet ikke at de spiller det. men det er voldelig okey liksom, men det er bare et SPILL! HELO. la barna deres få prøve. sett litt strenge krav på det f.eks: Kan bare spille det maks ditten og datten timer eller bare spille vis forskjellige dager eller ja;) Men ja, det er opp til dere;);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...