Gå til innhold

Hvordan gå frem ved lån mellom privatpersoner?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Forslag på kontrakt?

Hvor mye renter tar man?

Hva skjer hvis lånetakeren ikke betaler for seg?

Er skriftlig kontrakt 100% sikkert med vitner?

 

Fortell meg gjerne mer jeg trenger å vite om lån mellom private personer.

Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tar man renter når man låner av venner da? Virker smålig, synes jeg.

 

Jeg har lånt bort penger til 3 venner.. 2 av de holdt jeg på i årevis for å få tilbake pengene.., men fikk de til slutt, men måtte ringe moren til hun ene for å utøve press, siden hun hadde sluttet å svare på tlf da jeg etterlyste dem.

Har sluttet å låne bort penger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigeste er at det blir gjort et eksigibelt gjeldsbrev, og at det kommer frem at gjeldsbrevet er eget tvangsgrunnlag, det er dette du trenger vitner til.

 

Når det gjleder renter, kan du jo ta så mye du vil. Tilsvarende boliglånsrenta di er jo passende, om du har boliglån, for det er jo det det koster deg å låne vennen din penger. Om du har boliglån. Og dette ikke er noe du skal tjene på.

 

Du trenger ikke så mye mer enn gjeldsbrevet, og kan google opp eksigible gjeldsbrev å ta utgangspunkt i det.

 

Du bør ha noe om nedbetalingstid, og gjerne om misligholdsvirkninger. Hva skjer om betaling blir mislighold, skal hele lånet forfalle? Skal det da utsettes?

 

 

 

Om lånet blir misligholdt, og dere ikke har skrevet et eksigibelt gjeldsbrev, må du ta vedkommende inn for forliksrådet, tingretten, for å få tvangsgrunnlag, og så ta saken inn for namsmannen. Har dere skrevet et eksigibelt gjeldbrev (at gjeldsbrevet er eget tvangsgrunnlag) slipper du runden med forliksrådet.

 

Må du til namsmannen, kan namsmannen ta pant/tvangssalg av eiendeler, så lenge det er noe å hente. Eller namsmannen kan legge ned trekk i inntekt, så lenge det er noe å hente. Namsmannen kan også si at det er intet til dekning.

Namsmannen har et førstemann til mølla system. Er telenor, eller kjøpekortet først ute, så får de ha trekk før du får noe, da kan de ta pant før du får tat ut noe.

 

Hvorfor har vedkommende behov for lån av deg, og ikke fra bank, er det fordi han/hun har betalingsanmerkninger, trekk i lønn, lav lønn med intet til dekning, tvangspant i bil og hus allerede. Da er det egentlig temmelig verdiløst å ha gjeldsbrev. Riktignok løper de over ti år, men er vedkommende i en gjeldsspiral er det ikke særlig gunstig å gi privatlån.

 

Skal vedkommende ut i gjeldsordning, nå eller senere om noen år, blir du behandlet på lik linje med alle andre kreditorer og det er ikke skjeldent at kreditorer får en symbolsk dividende, eller til og med null og niks. Da vil lånet ditt aldri bli innfridd. Og kontrakt og gjeldsbrev har null verdi.

 

Ville styrt unna, og sluttet å tenke på det.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...