Gå til innhold

MME-barn: Når begynne med velling/grøt?


Maiblomst2010

Anbefalte innlegg

Og hva anbefaler dere?

 

Min lille snuppe er 2,5 mnd, og får kun NAN. Hun veier 5900g, og er helt på gjennomsnittet (tror jeg). Men da jeg var på helsestasjonen, sa helsesøster at det kunne lønne seg for meg å begynne med velling/grøt litt tidligere enn morsmelksbarn, i og med at hun bare spiser NAN. Hmm... Tenker litt forskjellig om det, og har mange spm:

- Anbefalte hun dette fordi væskemengden ikke bør overskride en liter i døgnet? (Hun drikker nå 800 ml)

- Er det fordi den vanlige grensen på 4 måneder er hovedsakelig for å opprettholde ammingen hos de som får morsmelk, og dette da ikke er så farlig for oss som kun gir flaske?

- Eller tar hun rett og slett feil, og jeg bør vente til hun er 4 mnd?

 

Hun drikker per i dag 150ml fire ganger i døgnet, pluss 200ml en gang i døgnet. Mye?

 

PS: Blomstre: Du er bare en fantastisk ressurs inne på disse sidene, takk for alle svar du gir. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke begynt med velling før 4 måneder hvis hun virker fornøyd og ikke drikker mer enn 1 liter pr. dag. Rart noen helsesøstre anbefaler det før 4 måneder. De vil jo helst at barna skal vente med fast føde til 6 måneder. Jeg selv ga velling rett før 4 måneder da mitt barn drakk utrolig myr MME, ca 1200 i døgnet. Helsesøster var ikke helt "glad" for det, men hun sa at det var jeg som måtte ta det valget. Men hvis det ville skade nyrene med så mye MME, syns jeg det var bedre å gi litt velling til kvelds. Det hjalp litt, kom ned på ca. literen. Etter 1 uke ga jeg velling på 2 flasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... det er altså slik at barn som ernæres på morsmelk, anbefales ikke å intoduseres for fast føde før de er 6 mnd, mens mme-barn kan introduseres for fast føde etter fylte 4 mnd. Da er det mulig å begynne med moste grønnsaker, most frukt eller grøt. I Norge er det vanlig å begyne med grøt. be om å få heftet "Mat til spedbarn" på helsestasjonen. Eller google det og last det ned på nett. Det utgis av helsedirektoratet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Høres ganske likt ut hva jeg erfarer/har erfart.

Min nummer to ble foret på flaskemelk, og jeg startet med velling til henne da hun var 3,5 måneder. Ikke noe forskjell på ammebarn og mme barn når det gjelder intro til fastere føde- det er modenhet i tarm etc som er avgjørende her. Du finner fort ut om det funker for din lille- om han får mageknip og blir uvel av det merker du det etter et par dager. Og det er jo ikke farlig å prøve litt heller, men jeg synes det er rart at hun anbefalte deg å prøve velling så tidlig uansett.

 

Min nummer tre er nå 7 uker og veier ca 5500 g. Han får i seg mellom 7-9 dl daglig gjennom cirka 7 måltider (spiser 120 ml hver tredje time cirka, sjeldnere på natta). Fremdeles er dette helt ok altså, men jeg kommer til å introdusere velling for ham når han er 3-4 måneder for å strekke natta enda lenger. Jeg synes ikke det virker som om babyen din drikker for mye, du er jo under 1 liter og grensen er ikke absolutt. Hadde det vært kjempefarlig å gi barnet mer enn 1 liter hadde det stått mer om dette flere steder. Jeg snakket med legen om dette på 6 ukers kontrollen, og hun ga meg det svaret ihvertfall. Og gulper hun? Min gutt gulper en del, så jeg tenker at det kroppen hans ikke fikser kommer, om noe ihvertfall, opp igjen. Og veldig ofte er det en skvett igjen i flasken, som gjør totalinntaket noe mindre enn flasketilbredningen sier.

 

Lykke til uansett:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står også dette i brosjyren

 

"Det anbefales at brysternærte barn som har

behov for tilleggsnæring, får fast føde fremfor morsmelkerstatning fra fire måneders alder."

 

Men det står jo ingenting om hvorfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lille snuppa her er 4 mnd og veide 5960 i forrige uke. Helsesøster sa at siden hun var så fornøyd og sov godt om natten, skulle vi snakke om grøt neste gang vi kom ti lhelsestasjonen. Ved 5 mnds kontrollen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...