Gå til innhold

Vaginal fødsel etter 2. keisersnitt


the78

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt to tidligere hastesnitt, første gang fordi fødselen ikke kom ordentlig igang etter vannavgang og andre gang fordi lillegutt var stresset i magen, han tålte ikke sterke rier.

 

Venter nå mitt 3. barn i september og har hele tiden hatt et ønske om å føde vaginalt... Har lyst til å slippe en stor operasjon til og slippe flere uker hvor jeg er avhengig av hjelp etterpå..

 

Jeg har vært til samtale på to forskjellige sykehus i tillegg til å snakke med den gynekologen jeg går til og jeg har fått forskjellig beskjed fra alle tre...

 

Gynekologen min fortalte skrekkhistorier om hva som kunne skje hvis jeg valgte å føde vanlig og jeg kunne ikke regne med å få epidural fordi de måtte hele tide følge med på hvor sterke smertene var (i tilfelle ruptur av livmor). På det ene sykehuset var tonen en helt annen... De mente jeg kunne få føde vanlig, det var ingen problem, heller ikke å få epidural hvis jeg trengte det. Det eneste var at de ville følge ekstra godt med og ha lav terskel for ks.

 

På det andre sykehuset var prosedyrene sånn at 2. ks alltid ks... og de anbefalte ikke vaginal fødsel. Men de sa at de ikke kunne skjære i meg hvis jeg ikke ville...

 

NÅ ER JEG FORVIRRET!!! Hva er det rette valget? Jeg vil jo ikke utsette hverken meg eller babyen for risiko... Samtidig sier de jo på det ene sykehuset at det ikke er så stor risiko og det ikke er noe problem å føde vanlig...

 

Hvem skal jeg tro på?

 

Noen som har noen tanker å dele med meg rundt dette? Eller noen med erfaring?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Interessant! Frustrerende å få så forskjellige beskjeder, da! Hm. Utifra det du skriver har du ikke endt med KS pga mekaniske forhold. Jeg vet om 3 som har født sitt 3. barn vaginalt, etter to stk KS. Tror det burde gå greit, faktisk! MEN: du burde ikke settes i gang, og du burde vel kanskje heller ikke tøyes/strippes for å komme i gang. Dette gir slitsomme maserier, uten så mye dokumentert effekt. Du burde komme tidlig til sykehuset, og være forberedt på at det kan ta litt tid. Kanskje burde du ikke ha epidural, men er ikke sikkert du trenger det heller - siden du har vært i fødsel før kan åpnigstiden gå ganske fort.

 

Tror det er viktig at du velger det sykehuset der du føler deg mest trygg, at de hører på deg. Hva som er det rette valget kan ingen forutsi, men så lenge du blir passet godt på underveis i fødselen tar du ingen store risker. Livmorruptur er skummelt, men oppstår ikke helt plutselig - personalet på fødeavdelingen vet hvilke tegn de skal se etter.

 

Lykke til - håper du holder oss oppdatert på prosessen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg anonym..kas sjukhus har desse 3 damene født på?

 

Eg har to ks bak meg og ønsker så inderleg å fø normalt.

har et stort ønske om å få fleir en 3 barn.

 

1 mann var haste snitt..lang fødsel..og smalt bekken.30,2

4kg...

 

2 mann var planlagt pgr av barnet ville bli stort..dei tippet 4600...han var 4200 ei veke før termin..

 

eg har så lyst å bli gravid nå, men vil ikkje nå for eg er redd det blir det siste barnet vist det blir ks:(

har så lyst å ete døds sundt og kansje få et mindre barn neste gang og prøve å fø vaginalt..

men her er det at etter 2 snitt så blir 3 og ks..og det blir kun 3 snitt..

 

veit du om noken som har tatt fleir snitt?

 

beklager at eg ikkje har noken svar,men lurer på det samme som deg:)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for informativt svar:)

 

Jeg bare spør meg selv... hvorfor vet ikke legene om de historiene hvor folk har født normalt og alt har gått bra?! Legen jeg snakket med som anbefalte ks, refererte til statestikk fra en undersøkelse gjort i afrika!

 

Og jeg lurer på hvor mange kvinner har blitt skremt til å ta keisersnitt fordi så mange leger er konservative og låst i sine prosedyrer? For dem som veldig gjerne ønsker ks har mange ganger problemer med å bli hørt og argumentene er at vanlig fødsel er det beste for mor og barn... Men nå når jeg har et ønske om vanlig fødsel, da blir argumentene brukt helt motsatt... Unnskyld min frustrasjon, men jeg føler meg nesten umyndiggjort i denne prosessen...

 

Har kommet til at jeg helgarderer meg... Søker ks til termin og håper fødselen starter naturlig før det.... Skal til legen 19.08 så vet ikke helt hvordan det blir enda og håper de går med på å vente med ks til termin (er jo vanligvis ca 10 dager før), men jeg skal oppdatere så fort jeg vet noe mer.

 

Og jeg skal helt klart dele min erfaring hvis jeg føder normalt... er tydeligvis flere som har de samme spm som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Har hørt om folk som har hatt både 5 og 6 keisersnitt... så hvis du får et tredje snitt, trenger det nok ikke bli det siste barnet av den grunn.

 

Lykke til videre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei.. Anonym nr 1 her;)

 

Når det gjelder hvor de kvinnene jeg refererer til har født, så fødte iallefall to av dem på Ahus.

 

Hvorfor er legene konservative? De ønsker å beskytte seg selv, for går noe galt, faller det tilbake på dem selv. Dessuten finnes det såvidt jeg vet lite forskning på fødsel etter flere keisersnitt - tidligere operasjonsmetoder gjorde både følgende svangerskap og fødsler mye mer risikable. Undersøkelser fra Afrika kan ikke overføres til Norge uten videre, fordi fødselsomsorgen de fleste steder i Afrika ikke kan sammenliknes med her. Kun de færreste føder på sykehus, og selv om de gjør det blir de sjelden passet godt på. Dessuten er det en business, der som i andre steder i verden. Legen tjener mer penger på KS! Ei jeg kjenner jobbet litt på sykehus i Malawi, der sa de "ett KS, alltid KS", og hvis barnet døde i mors liv ble de fortalt at de måtte ha KS. For våre, eller iallefall mine, ører er det mye som skurrer her, og som jeg VET er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

synest det er så dumt at ikkje leger og jordmødre kan sei det samme.

Eg har blitt fortalt at eg kun får 3 ks(har 2)

og at det blir ks 3 gangen også.

 

blei glad nå når eg såg at ei har tatt 6 snitt.er det her i norge?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var gynekologen min som fortalte at han hadde utført keisersnitt både nr 5 og 6 på pasienter, så regner med at det er her i norge ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal føde vaginalt etter 2 ks. første var haste og andre var planlagt.

Men det er lav terskel for ks om noe skal skje. jeg har pratet med en spesialist på feltet. hun sa at hun ville ikke anbefale det, men om det var mitt største ønske var det et sundt ønske pga barnet har best av en vaginal fødsel.

men jeg som pasient må passe på at jeg blir fulgt gått opp.

 

-burde ik bli satt igang

-ikke gå mye over termin

-ikke epidural fordi jeg må kjenne smertene pga evt ruptur

-ikke vannfødsel

-se til at en fødselege følger hele fødselen

 

 

men jeg i mitt tilfelle må bli satt igang en stund før pga fare for store barn. fordi jeg har to store, så vil de ikke latt det bli et nytt hinder.

ble et lite dilemma fordi jeg ikke skal gå over termin og ikke skal bli satt igang. men men.. jeg tar heller sjansen på¨å bli satt igang fordi jeg vet jeg får store barn. dette er på sykehuset buskerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er det som skjer om enn før vaginalt etter 2 ks og får ruptur?

 

kor farlig er det med ruptur og kan mann få fleir unger etter det?

er det farlig for mor og barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ruptur vil i denne sammenhengen si at livmora sprekker i arret etter ks. Et arr vil være svakere enn vevet rundt. Rupturen skjer vanligvis etter at riene har startet, men det *kan* også skje underveis i svangerskapet.

 

Dette er farlig, ja. Ved vaginal fødsel etter ks (selv om man har hatt bare ett) vil man som regel ha kontinuerlig CTG, fordi plutselige endringer i fosterlyden (lav) kan være et tegn på livmorruptur. Da vil det bli tatt ks straks. Det kan også være farlig for mor, i alle fall hvis det ikke blir oppdaget raskt, men det er vel barnet som er i fare først og fremst. Det er en reell fare for at barnet kan dø.

 

Livmorruptur skjer sjelden, men det er en fryktet komplikasjon. Det skjer stort sett bare hos kvinner som har et arr i livmor etter tidligere operasjoner på livmor, f.eks. ks eller fjerning av myomer/muskelknuter. Dette er en av mange årsaker til leger er restriktive til å innvilge ks uten medisinsk indikasjon.

 

Jeg vet ikke om man kan få flere barn etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å bli fulgt godt opp ja, man skal kunne føle seg trygg:) Det skal bli spennende å se hvordan det går med oss og om en naturlig fødsel går etter planen:) Da har vi erfaring å dele med andre, noe jeg tror er viktig da leger/jordmødre har liten erfaring med ks etter to snitt:)

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt 2 hastesnitt tidligere. Å ska ha planlagt nå, ene å alene fordi at æ ikkje får åpning. Hadde ett så stærkt ønske om å føde vaginalt me nr 2. Men etter 2 døgn me konstante rier og drypp og ikkje 1 cm åpning (vannet gikk før riene kom), så kom legen og sa at æ ikkje hadde noe valg. Det kom ei salig læksa til ho, som man har beklaga i etterkant. Va IKKJE klar for KS der og da. Men nån har bare ikkje valg.. :(

 

Men har hørt om folk som har tatt 4 og 5 KS. Dæm ser ann arret om det e "sunt" å få fleir..Men dæm kan jo ikkje nækte dæ å få fleir unga, men e det værd det om det kanskje står om livet til både mor og barn?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
På 1 August 2010 den 14.34, the78 skrev:

Jeg har hatt to tidligere hastesnitt, første gang fordi fødselen ikke kom ordentlig igang etter vannavgang og andre gang fordi lillegutt var stresset i magen, han tålte ikke sterke rier.

 

Venter nå mitt 3. barn i september og har hele tiden hatt et ønske om å føde vaginalt... Har lyst til å slippe en stor operasjon til og slippe flere uker hvor jeg er avhengig av hjelp etterpå..

 

Jeg har vært til samtale på to forskjellige sykehus i tillegg til å snakke med den gynekologen jeg går til og jeg har fått forskjellig beskjed fra alle tre...

 

Gynekologen min fortalte skrekkhistorier om hva som kunne skje hvis jeg valgte å føde vanlig og jeg kunne ikke regne med å få epidural fordi de måtte hele tide følge med på hvor sterke smertene var (i tilfelle ruptur av livmor). På det ene sykehuset var tonen en helt annen... De mente jeg kunne få føde vanlig, det var ingen problem, heller ikke å få epidural hvis jeg trengte det. Det eneste var at de ville følge ekstra godt med og ha lav terskel for ks.

 

På det andre sykehuset var prosedyrene sånn at 2. ks alltid ks... og de anbefalte ikke vaginal fødsel. Men de sa at de ikke kunne skjære i meg hvis jeg ikke ville...

 

NÅ ER JEG FORVIRRET!!! Hva er det rette valget? Jeg vil jo ikke utsette hverken meg eller babyen for risiko... Samtidig sier de jo på det ene sykehuset at det ikke er så stor risiko og det ikke er noe problem å føde vanlig...

 

Hvem skal jeg tro på?

 

Noen som har noen tanker å dele med meg rundt dette? Eller noen med erfaring?

 

Hei bruker du forum ? Vil snakke med deg om fødselen din hvordan gikk det fødte du vaginal?😊😊

Anonymkode: 94029...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...