Gå til innhold

Er det vanlig at seteleie gjentar seg i flere svangerskap?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to barn. Den første kom i hodeleie, den andre i sete.

For meg er det viktig å ha en så naturlig fødsel som mulig. Derfor sier jeg at seteleiet til nummer to "heldigvis" ble oppdaget for sent til at noen rakk å "blande seg inn", gullgutten ble født helt naturlig med bare jordmor og far tilstede, uten bedøvelse, klipp og tangforløsning som jeg har lest er standard prosedyre ved setefødsler.

Alt i alt var det en grei og rask fødsel, og jeg var i mye bedre form etter denne enn etter den første.

 

Nå er nummer tre på vei, og dersom denne også skulle ligge i seteleie, ønsker jeg jo definitivt ikke å gå gjennom "rutinefødselen" som beskrevet over, dersom det ikke er medisinsk nødvendig.

 

Er det noen som vet om det er vanlig at man har flere setefødsler etter hverandre?

Og forstå meg rett, jeg er ikke redd for selve fødselen, men for at noen skal blande seg for mye inn uten at det er grunn til det. Jeg skjønner at sykehusene har rutiner som de mener er til det beste for mor og barn, men selv ønsker jeg ikke å være en del av "samlebåndet" når jeg tror jeg får det til på egen hånd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg har to barn født i seteleie. Den første kom "overraskende" den veien, de merket det først da fødselen var godt i gang. Gjorde klart for mulig keisersnitt ved å tilkalle overlege, men alt gikk supert uten bedøvelse og legen satt i en stol og slappet av.

 

Med nr 2 fikk jeg bekreftet seteleie 3 uker før fødsel. Det ble da bestemt at jeg skulle føde med epidual og lege/anestesi tilstede. (var på Haukeland nr 2 og i Førde nr 1) Fødselen gikk greit her også men det var et større apparat i sving. Ikke bruk av tang eller andre inngrep.

 

Prøver nå å bli gravid igjen og gyn har sagt at "faren for" seteleie er stor ettersom jeg har hatt det begge gangene før. Gruer meg ikke av den grunn og synes det er greit nok å ha trygge rammer rundt i tilfelle noe skulle skje fort. Men roen over fødsel nr 1 var helt klart bedre enn nr 2.

 

Lykke til med nr 3 enten han/hun kommer med hode eller rumpa først:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Vil bare si at det ikke finnes noen fastsatt rutine under setefødsler heller..jeg fødte uten noe smertelindring og uten klipping..det gikk kjempefint alt sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg og på?? Min jente kom også i sete, 3 uker før termin, fant det først ut et godt stykke inn i fødselen. Lurer på noe annet også kan man snu alle barn inni magen? Og er det en Max vekt for barn som kommer i sete før det blir KS? Er 21 år, jenta mi veide 2765 da hun ble født, gikk greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Jeg er tredjegangsfødende, begge de to første lå i seteleie.

 

Men denne gangen er det faktisk hodeleie! Første junior som skjønner forskjell på opp og ned her i verden :)

 

Nå har det ingenting å si for min fødsel, her blir det keisersnitt for jeg får ikke lov å føde etter de forrige keisersnittene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger av sykehuset og fødelegen (og deg) hvis de ønsker å prøve å snu babyen. Den fødselslegen jeg hadde på Ullevål tok aldrig opp snuing som et alernativ (jeg hadde heller ikke ønsket det). Har hørt at flere andre sykehus også har sluttet med det.

 

På Ullevål (vet ikke hva som er standard andre steder) vekstestimerer de babyen via UL i uke 37 ved seteleie, sjekker hodestørrelsen og røntger dine hofter - for å vite om det er "forsvarlig" å rekommendere naturlig fødsel. Da kan de også vurdere hvis du trenger å bli igangsatt før termin. Jeg valgte dog planlagt ks (har epilepsi i tillegg) og fikk en nydelig gutt for fire dager siden. Hjemme nå og formen er fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...