Gå til innhold

Skal gifte meg i Albania


Albina

Anbefalte innlegg

Hei dere =) så...vet ikke hvor jeg skal begynne :P har truffen drømme gutten, han er fra albania...(desverre) vanskelig land å komme vekk fra...

planen er at jeg skal til albania og gifte meg med han i september, han har aldri vert i norge, men vi skal bo her, har fast jobb å nettopp fått leie en leilighet, med god plass, så alt dette er iorden.. men hva må jeg gjøre før og når jeg gifter meg i utlandet? må jeg innom politiet her hjemme først? eller vente med det til jeg er gift? hvor lang tid vil det ca ta før han kan komme til meg? vi tenkte dra til ambassaden i albania etter vi var gift å vise oss sammen mens han søker. åsså reiser jeg hjem.. men håper jeg ikke trenger vente maaange mnd... noen som kan skrive til meg? her eller på inbox =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hei...jeg er også sammen med en fra Albania, men er like langt som deg, men det er av forskjellige grunner. skulle sende melding til deg på innboksen, men det gikk ikke, tenkte vi kunne snakke sammen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei:)

 

Jeg er gift med en albaner fra Kosovo,det er nabo landet som du sikkert vet men jeg kan jo fortelle hva vi måtte gjøre før og etter vi ble gift.

Aller først må du gå på folkeregisteret og hente papirer som skal fylles ut om deg og din fremtidlige mann.spør de som jobber der om hvilke papirer dette er,og de vil vise deg:)Det står "skal du gifte deg i utlandet" utenpå de,men spør så du er helt sikker på at du får med alle papirene du trenger.

Her skal det fylles inn informasjon om deg og din fremtidlige mann,og hvem som skal være forlovere/vitner under vielsen.Der skal forlovere/vitner signere så du må få de til å skrive under.

Når papirene er fyllt ut,må du levere de til folkeregisteret igjen og etter 14 dagers tid vil du motta en prøvingsattest.Prøvingsattesten er en dokumentasjon på at dere har lov til å gifte dere,derfor får dere ikke gifte dere før denne er mottatt.be også folkeregisteret om å få den tilbake med apostille stempel,så slipper du å måtte ordne dette selv.

Prøvingsattesten er gyldig i 4 mnd,men når du skal gifte deg i september så er det ikke noe problem:)

Du må også ha fødtselsattest og en attest som viser at du er ugift(hvis jeg husker riktig),og det får du også ved å henvende deg til folkereg:)

 

Når du så kommer til Albania må du få disse dokumentene oversatt til engelsk eller albansk(med mindre folkereg i norge kan gi deg dem på engelsk).

Mannen din må nok også ha ugifte attest og fødselsattest,men det fr han tak i lett der nede(var hvertfall det min mann måtte.)

 

Etter det er det vel bare å gifte seg:)

 

Etter dere er viet får dere en vigselsattest.be om å få den på engelsk også om det er mulig,så slipper dere å måtte oversette den igjen for registrering i norge.

Apostille stempel fra Albania tror jeg dere må ha på vigselsattesten

for at den skal være gyldig i Norge.Hør for sikkerhetskyld med Norske ambassaden der nede når dere skal dit for å søke familiegjenforening.finn også ut om dere må være registert gift i norge også før dere søker om familiegjenforening.

Familiegjenforening har en behandlingstid på 12 mnd fra søknaden kommer til Udi.Men hvis Albania blir Visum fri som planlagt i slutten av 2010,har han lov å komme etter og vente på svar på Udi her i Norge sammen med deg:)

 

Håper jeg kunne være til hjelp,ønsker deg all lykke med ekteskapet og håper alt ordner seg uten for mye vente tid:)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

mener ikk eå være kristisk, men du skal gifte deg med enn mann som aldri har vært i norge? har du da bodd i albania?

 

ikke gift deg med han mens du er ny forelsket og ikke har fårr prøvd ut hverdagen med ham

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...