Gå til innhold

Sykemeldt og utlandet??


Esther30

Anbefalte innlegg

Er 100% sykemldt, svangerskap relatert. Og vi vurderer en ferietur til Sverige. Må man da ha "godkjenning fra lege?? Står jo på sykemld at man skal krysse av hvis man skal oppholde seg utenlands, men vet ikke om det er hvis man skal litt lengre?

Noen som vet?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du har vel ikke lov til å oppholde deg utenlands når man er sykemeldt nei,

Men når det er sagt så var jeg flere ganger i Sverige mens jeg var sykemeldt i svangerskapet mitt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har du lov til å oppholde deg i utlandet når du er sykemeldt, men du har som regel ikke krav på sykepenger da. Ved enkelte tilfeller tror jeg du kan få en godkjenning fra lege, men jeg ville heller spurt legen din eller evt. NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må søke om opprettholdelse av sykepenger mens du er i utlandet. Det gjør du ved å få en bekreftelse fra legen din som sier at det ikke er noe medisinsk hinder for at du foretar reisen. Den bekreftelsen fra legen sammen med et skjema du fyller ut selv som du får av legen din, legger du ved sykemeldingen. I tillegg så må du krysse av at du oppholder deg i utlandet på sykemeldingsblanketten. Så gir du dette til arbeidsgiveren din evt sender det til NAV selv. Så vil du få brev i posten om at søknaden din er innvilget og at sykepengene opprettholdes. Jeg har gjort dette ved to anledninger denne sommeren; den ene søknaden gjaldt 3 dager i Nice og den andre gjaldt 5 dagers biltur i Sverige. Begge gangene har svaret om at det er innvilget kommet lenge etter at jeg har kommet hjem, men hvis jeg hadde havnet på sykehuset i Frankrike eller i Sverige uten å ha søknad inne, hadde jeg vært ille ute. Da bryter man i prinsippet lovverket og misbruker trygdeytelsene. Når man har en så fin ordning at man kan gå sykelmeldt og allikevel reise, så syns jeg det er vitkig å følge reglene. Hvsi du ikke vil søke når du reiser, må du ta ut lovbestemt ferie evt. Da trenger du ingen bekreftelse fra legen, men du krysser allikvel av for utenlandsreise i tillegg til avvikling av ferie. NAV stopper da sykepengene i den aktuelle perioden. Tok noen tlf til NAV for å sjekke dette og de satte pris på at folk var ærlige:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!:)

Har ringt NAV, og man kan oppholde seg i utlandet selv om man er sykemeldt, men da må legen sende en bekreftelse til NAV om at tilstanden ikke forverres med en utenlandsreise. Og da man har ferie og er sykemeldt så kan man oppholde seg hvor man vil så lenge man har skrevet på sykemld at man har ferie det tidsrommet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar zigzag, så ikke svaret ditt før etter j hadde skrevet et nytt innlegg!:) Tror nok mange er utenlands når de er sykemldt uten å opplyse det noe sted, men jeg tenker som deg hvis at det skulle skje noe... Og med 8 uker til termin kan det jo plutselig bli behov for legehjelp!:) (selv om jeg håper jeg slipper det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 100% sykemeldt svangerskapsrelatert. Jeg er for tiden i Danmark, men har iløpet av ferien vært innom sverige og tyskland også. Jeg reiser hjem igjen i helgen. Jeg krysset ikke av for noe, vet ikke om det en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mente jo ikke at det var strengt forbudt da... men at det er en haug med regler, du må søke osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg tenkte også! Utrolig kjipt om det skulle skje noe og jeg hadde liksom ikke slappet helt av heller hvis jeg visste at ikke alt var i orden. Husker godt en polsk pasient jeg hadde som var på besøk hos slektninger her i Norge. Hun måtte ha en blindtarmsoperasjon og siden hun ikke hadde forsikring heller så måtte tanten hennes punge ut med 33 000 kr i sykehusutgifter. Jeg vet ikke om det er forsikringsselskapet eller Nav som dekker utgiftene, men Nav får garantert beskjed om dette og da kan man bli straffet for å ha unnlatt å oppgi at man har befunnet seg i utlandet. Tar ikke den sjansen jeg altså! Husk å ta med det europeiske helsetrygdekortet også (E111) for det gir deg rett på lik behandling som det du ville hatt krav på som innfødt i landet. Når det gjelder attest fra legen så har jo legen har sånne standard skjemaer som de fyller ut og som du bare fester fast til sykemeldingens siste del og leverer som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har krysset av på noe så får du heller ikke sykepenger, så da er det jo ikke noe problem at du har oppholdt deg i utlandet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...