Gå til innhold

Noen flere her inne med beskjed om at barnet har TGA(hjertefeil)?


bettymor

Anbefalte innlegg

Var på ultralyd i uke 18, der oppdaget de at barnet har transposisjon av de store karene i hjerte. Ble henvist til Nasjonalt senter for fostermedisin på st.olavs i tr.heim. Fikk mye god info der som beroet oss noe, men kunne tenke meg å høre fra noen som har opplevd d samme. Må føde på rikshospitalet og være der i god tid i forveien, gruer meg for hva som venter meg fremover.Barnet må jo opereres i hjertet ganske fort etter fødselen. Har fått svar på hurtigtest av fostervannet og de var fine, venter fortsatt på den som ville ta ca. tre uker, gruer litt for svar på den.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

hei der ;0)

ser det er en god stund siden innlegget ditt nå, kanskje du allerede har fått mange gode svar fra fagpesonell?

 

har ikke tga, men hvhs dvs ett halvt fungerende hjerte. barnet mitt var fem dager v første operasjon, så var det 6 mnd ved nr to og to år ved nr tre.

ser du hører til i trøndelagen, det å kommer på riksen vil kanskje bli en lettelse håper jeg for deg. de sitter på god fagkunnskap og alle legene som jobber der er flinke på å gi deg god informasjon. pluss att dere blir satt i kontakt m sykepleier for hjertesyke barn.

 

ta også gjerne kontakt med ffhb allerede. der finnes det mange som har barn med tga og kan gi deg utfyllende svar. men husk, att selv om en diagnose er den samme, så er hvert hjertebarn unikt. det er fort gjort å trekke sammenligninger. "deres barn var sånn og sånn, så hvorfor er ikke mitt det?" det er av egen erfaring altså og vil spare deg for mange unødvendige bekymringer...

 

masse lykke til i tiden som kommer, uansett hva alle prøver viser.

og det aller beste rådet jeg kan gi, husk å være kjærester midt oppe i alt dette, dere kommer styrket ut av det sammen.

 

stor klem!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har ikke vært ute for dette selv, men jeg kjenner noen som fikk et barn med TGA. I motsetning til dere visste de det ikke på forhånd, og det ble heller ikke oppdaget før barnet var mer enn en måned gammelt. Da var det kritisk, og barnet måtte i hui og hast flys til Riksen for øyeblikkelig operasjon. Alt gikk bra, han er frisk i dag, men det var selvsagt dramatisk. Han var det eldste barnet de hadde operert med denne hjertefeilen på Riksen. Andre barn på samme alder med samme hjertefeil var enten allerede operert, eller de hadde dødd.

 

Jeg har ikke noen spesifikke råd, jeg har som sagt ikke vært borte i dette selv... Men jeg vil ønske dere lykke til, og vær GLADE for at dere fikk vite om dette før fødsel! Nå kan alt legges til rette for at alt skal gå bra, helt fra første minutt, og dere har god tid til å forberede dere på hva som skal skje. De er flinke på Riksen. Benytt dere av fagpersonellet og deres ekspertise, og ikke vær redde for å be om hjelp eller mer informasjon!

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Hvordan gikk det med barnet og operasjonen og alt? Jeg har akkurat fått beskjed om at veslejenta i magen har tga.. er 31 uker på veg nå og livredd for hele greia.. merker at jeg gruer meg til hun kommer ut.. hun har det jo så fint der hun er nå..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...