Gå til innhold

Hvilken migrene medisin er best?


solei

Anbefalte innlegg

Jeg må etter mange år med migrene og ibux gå over til medisin. Ibux har dårlig effekt og tar bare bort smertene.

jeg vil ha en medisin som tar bort anfallet effektivt. Jeg vil og ha noe som ikke er så sterkt at jeg ikke kan kjøre bil o.l. Er det mange typer på markedet idag? Hvilken bruker du? Har vært skeptisk til migrene medisin, men nå har jeg ikke annet valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest irismor

Jeg bruker Maxalt smeltetablett (rød trekant). Hvis jeg tar den på riktig tidspunkt i anfallet kan jeg bli kvitt anfallet på 15 minutter. Bivirkning på meg av den er at huden blir veldig følsom. Så og dusje rett etter et anfall gjør vondt i huden. Etter 20 år med migrene er det den eneste medisin som er effektiv på min migrene. Brukte Imigran i mange år men jo mer jeg brukte Imigran (subkutant) jo oftere fikk jeg anfall.

 

Så hør med din lege da han/hun har oversikt over hvilke typer medisin som kan være effektive for deg og dine anfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yunie

Jeg er svært glad i Imigran 20mg nesespray. Men det er ikke sånn at man kan si at den og den migrenemedisinen er best. Mange jeg kjenner elsker maxalt men den fungerer ikke på meg overhodet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Naramig, og den er fantastisk. Veldig dyr, du får den på blå resept. Den tar bort hele anfallet, gjør noe fysisk inne i hodet (trekker sammen blodårene) slik at årsaken til anfallet forsvinner. For meg betyr den medisinen forskjellen på en vanlig dag og en dag i et mørkt rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpoxen? Er det en type som ligner på ibux, siden den er reseptfri?

Jeg skal til lagen mandag og skal høre med han hva han synes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

zomig nesespray er den aller beste synes jeg, også Imigran som en over her nevnte. Bruker også relpax (tabletter) men synes ikke de har så god virkning lenger.

 

Ellers går jeg på Topimax daglig. Inntak av magnesium tabletter daglig hjelper også til med å få færre anfall i tillegg til å kutte ut light brus, sjokolade, div melkeprodukt som hvitost osv. Dette må du nesten se selv om du reagerer på noe. Solbriller er et must om sommeren.

 

Håper du finner noe som hjelper deg, for migrene er forferdelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plaide å gå på imigran penne sprøyte.

men brukte ikke noe da jeg var gravid og ammet.

Skal nå prøve ett eller annet på S (husker ikke navnet..=P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker selo-zok forebyggende(tar hver dag) og så bruker jeg almogran ved anfall. De medisinene er best for meg hvertfall :)

Jeg fungerer ikke uten forebyggende, da har jeg anfall 4-5 dager i uka, så kan omtrent ikke leve uten de. Noe negative bivirkninger får jeg, men de veier opp mot det å ha migrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Maxalt smeltetablett, den virker veldig bra hvis jeg tar den når jeg merker at jeg får anfall. Helt optimalt virker den hvis man da legger seg til å sove etterpå. Jeg blir trøtt av den. Hadde en anna tablett også, men det hjalp ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste ett sted at botox er en veldig bra mot migrene. Var vel opprinnelig det den ble brukt til også. Men koster mye penger da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Relpax + betablokker forebyggende.

Har også høyt blodtrykk da.....

 

Har forsøkt både Imigran og Maxhalt, men de fungerer ikke like bra på meg.

 

Er overrasket over at noen i det hele tatt klarer seg på Ibux ved migreneanfall..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har begrensa erfaring, prøvde migrenemedisin for første gong like over nyttår. Har berre prøvd Sumatriptan (først Teva og så Bluefish, men etter det eg kan sjå på www.felleskatalogen.no er det visst det same). Er ikkje heilt fornøgd. Migrenesmertene forsvinner etter ganske kort tid, men eg får eit plagsomt trykk i hovudet, nesten som tension headache (kom ikkje på kva vi kallar det), så eg må ta to paracet (eller legge meg til å sove i eit par timar) for å bli kvitt det.

 

I det minste forsvinner aom regel anfallet greitt, har dette trykket i hovudet eit par timar kanskje, og det er jo heilt klart bedre enn migrene i 2-3 døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff. Kvir meg til å prøve medisin. Det er så mange forskjellige erfaringer og bivirkninger. Ibux har alltid hjulpet og har ingen bivirkning som jeg merket. Men nå må jeg av og til ta tre ganger daglig og jeg blir ikke helt bra av det heller. Får håpe han foreslår noe som mange blir bra av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

maxalt smeltetabletter!

Har du virkelig migrene, så fjerner dette anfallet om du tar det i starten av det. Har hatt migrene fra fødsel av og dette er det eneste som jeg har funnet at virker.

 

Du bør ikke være skeptisk ifht f.eks. denne ifht å ta mye smertestillende. Sistnevnte kan gi deg mage/nyre-problemer. En migrenetablett har ikke så mye skadevirkninger som det. Dessuten virker det - det betyr jo rett medisin til riktig diagnose samt økt livskvalitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
På 12/11/2017 den 16.16, Nybaktmama skrev:

Skal fortelle min situasjon jeg har blitt gravid med kjæresten min og har født min første barn for to uker siden, mannen min kommet med Frankrike visum til Norge for å være med under fødsels men dessverre barne mitt blitt syk å måtte han være med og visum er  over nå...kan du hjelpe i dette situasjon og hva loven sier hvis han har barn som bor i Norge ?( foresten jeg ble født her og har norsk statsborger og barne blitt registeret i skatteetaten med far etternavn 😔

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Maxalt smeltetablett. Den virker nesten bestandig, men blir forferdelig trøtt av den. Ellers har jeg oppdaget at Paracet Duo tabletter virker noen ganger når anfallet ikke er så kraftig eller når jeg tar tablettene tidlig. Det er vanlig paracet med koffein. Kjøpte de først fra USA og brukte det mye før. Nå har de begynt å selge det i Norge også. I utlandet selges det som migrenemedisin.

Anonymkode: 7caaf...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...