Gå til innhold

Hvordan pusse sølv uten sølvpuss?? Krise!


tiamor

Anbefalte innlegg

Har selvfølgelig glemt at bunadsølvet må pusses. Kom på det nå og har ikke noe sølvpuss. Hva gjør jeg? Finnes det noe annet jeg kan bruke?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tannkrem og en myk tannbørste ;o)

Sånn gjør jeg det hvert år når jeg 16. mai finner ut at jeg har glemt sølvpussen i år også :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! det har jeg aldri hørt om før.. Får prøve.

Men hvordan pusser jeg de sølvdingsene som er sydd fast i "vesten" . De man trer sølvlenka gjennom.. (herregud, mangler endel ord i hodet mitt akkurat nå. Håper dere skjønner hva jeg mener.)

Blir jo stygt på vesten hvis jeg søler tannkrem utenfor de små dingsene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller koker opp varmtvann heller i en balje og har i et par t-sjeer med bakepulver...det funker..både på stål og sølv. Bruker det når jeg skal gjøre rein vannkokeren også jeg.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål. Kanskje det holder å sette litt teip på stoffet rundt og gni veldig forsiktig på hektesølvtingenpåkjolensomikkejeghellerhuskerhvaheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gullsmed som var på God Morgen Norge her om dagen sa at man skulle bruke vann med Zalo og Salmiakk. Jeg bruker det og det er like bra som sølvpuss til bunadssølv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IKKE bruk tannkrem på emaljert sølv.. da risikerer du at sølv emaljen detter av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips:

Ta litt aluminiumsfolie og dekk ei skål,

ha i lunkent vann og endel salt, legg sølvet oppi,

og VIPS

sølvet er blankt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke noe VIPS da jeg prøvde dette for et par uker siden, men mulig vi tok litt for lite salt i da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
  • 2 måneder senere...

Annonse

Vær så snill å IKKE BRUK vann med aluminiumsfolie og salt! Du ødelegger sølvet med mindre det er helt blankt. Hvis du har sølv med snirkler eller oksidert sølv blir det ødelagt. Jeg ser det er en gammel tråd så regner med HI sitt problem er løst, men for dere andre. Kjøp pasta og puss forsiktig. Ikke med tannkrem med slipemidler (som lager riper) eller med salt og aluminium som fjerner all oksidering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...