Gå til innhold

Normal/gjennomsnitt lønn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Årsinntekt for 100% stilling

Hva er egentlig normal/gjennomsnitt lønn i Norge?

Hva regnes som mye?

Hva regnes som lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner jeg blir veldig irritert her nå!!

Leser at gjennomsnittslønn i norge er 463.477

 

og her sitter jeg med 9 års ansinitet som fagarbeider på luse 279.000

 

Hvorfor tenker man ikke så mye på lønn når man velger yrker??

Kommunearbeid suck!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk det er forskjell på gjennomsnittslønn (der trekker jo rikingene godt opp) og median/middellønn, det vil si hva flest folk tjener. Jeg har inntrykk av at en vanlig lønn for vanlige folk ligger på rundt 350 000 +/- hvis ikke man har spesielt lav eller høy utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går jo ikke ann å se på gjennonsnittslønn, de som tjener fra 1 mill og oppover trekker jo det snittet veldig opp, og de kan ikke vi vanlige arbeidere sammenligne oss med!

 

Vanlig arbeiderlønn i Norge ligger på mellom 300.000,- og 350.000,- kroner i året brutto. Det kan de fleste med littegranne utdanning klare, de med litt ekstrautdanning trekker snittet opp.

De helt uten utdanning, som butikkpersonale, assistenter i barnehager osv trekker snittet litt ned, de ligger som regel under 300.000,- selv med full ansenitet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så må vi tenke på at det ikke er likelønn her i landet. Kvinnedominerte yrker er dårligere betalt. Jeg har høgskoleutdanning og tjener 346.000 i året. Min mann har "bare" tekningsk fagskole (3 år vg) og tjener over 600.000 i året. Ganske provoserende men slik er det.

Jobbet tidligere i kommunen. Da jeg begynte å arbeide hadde jeg en lønn på 281.000 i 2008. Heldigvis fikk vi et bra lønnstillegg så da jeg sluttet i august 09 tjente jeg 310.000. Nå har jeg fått jobb i staten og 36.000 mer å rutte for. Skal vel ikke klage over økningen i lønn da. Tenk på det 281.000 med høyere utdanning?!? Jaja, skulle vel heller blitt ingeniør i stedet for sosionom da.

Men skal du se på normal lønn bør du faktisk velge kjønn som faktor. Kvinner tjener bare 80% av hva menn tjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske mange flere som har luselønner enn antall menensker som tjener en mill og oppover. Ergo er gjennomsnittslønnen av alle fulle stillinger 400 og ett eller annet uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

463.477 er gjennomsnittet???? For et sykt samfunn Norge er. "Alle" skal liksom tjene enormt mye, selv om de f,.eks. ikke har utdannelse.

Jeg har mastergrad og tjener 420.00.Blir så irritert nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

< "Norge er vel et av de landene i verden hvor høyere utdanning er minst lønnsomt...."

 

Vel... Ja det er enkelte uten høyere utdanning som tjener enormt. Røkke f.eks. men hvis du tar bort de ekstreme er det helt tydelig at det lønner seg likevel.

 

Ja vi lever på "luselønn" som i tillegg er lån når vi studerer. Men ALLE mine venner der begge i parene har hovedfag/mastergrad/profesjonsutdanning har som par over en 1mill i inntekt. Mens de jeg kjenner som ikke har det bare kan drømme om slike lønninger. Men ja vi skal jobbe en del år for å dekke tapet vi hadde som studenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om dere lever på "luselønn" og har venner med høyere utdanning som har over 1 mill i inntekt er ikke dette nødvendigvis representativt. Anbefaler deg å sjekke opp fakta.

Sjekk ut tariffsatsene for bachelor/master/hovedfag i kommune eller stat så får du se. Nå er det slik at flertallet arbeider i det offentlinge, noe som gir lavere lønn enn det private.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...