Gå til innhold

Gravid og har angst og depresjon :(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er 13 uker på vei. Og har startet opp med antidepressiva. Har fått forsikringer om av legen min, psykiatrisk overlege og gynekolog om at det kommer til å gå bra. Har slitt mye før, men medisiner har alltid hjulpet meg. Sluttet med medisinene fordi vi ønsket barn. Ble gravid og så begynte angsten, har slitt nå i 6 uker. Føler meg og veldig deprimert og ser ikke noe håp fremover. Begynte på medisinene for en uke siden. Er redd for å skade barnet, men er og redd for at medisinene ikke skal fungere......litt av noen tanker. Går til psykolog, og har mye støtte av de nærmeste. Men har det forferdelig tungt, føler ingen glede over noe som helst :(

 

Noen som vil dele erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Det er trist og høre hvor vondt du har det. Jeg har slitt med depresjon i ca 2 år nå, så bestemte vi oss for og bli gravid, og psykologen anbefalte anti-dep. Men jeg var redd dette kunne skde barnet. Så jeg gikk til apoteket og spurte om vi kunne ha en samtale om hvordan anti-dep kunne ha bivirkniner i svangerskapet. Han sa det ikke var regnet som noe farlig, med mindre man hadde hatt spontanaborter. men at i 3 trimester måtte mann bli mer forsikig med slike medisiner..

Jeg Håper virkelig at det ordner seg, og at medisinene vil fungere. Det er forferdelig og ikke kunne glede seg over noe du ellers ville blitt kjempeglad av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har selv ikke hatt angst og depresjon i mine svangerskap, har fått det etterpå:/ Men jeg har ei venninne som har hatt en kraftig svangerskapsdepresjon. Hun ble også rådet til å ta antidep.noe hun gjorde hele svangerskapet. De hjalp litt men ikke så mye, det var en svært tøff tid for henne. Men for 4 mnd siden fikk de en nydelig liten jente og hun har det mye bedre nå, koser seg med den lille.

Dette er ting som tar tid og det er ikke alltid medisiner virker, ikke på meg hvertfall. Men du blir bedre uansett, du må bare smøre deg med tolmodighet. Jeg vet det er vondt og vanskelig å se lys i tunellen, men det er der et sted. De gode dagene vil komme til deg igjen og det er greit at du har det slik nå, selv om du er gravid, det er ikke din skyld.

 

Jeg har hatt svært mye angst og to kraftige depresjoner etter jeg ble mor, har to barn. Siste 8 mnd har vært et helvete for å si det mildt, håper på dette er siste runden. Ikke mist motet og håpet, det er vondt og forferdelig vanskelig men du er ikke alene.

 

God klem og lykke til. Vær åpen og ta imot den hjelpen du kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Det setter jeg stor pris på :) Det er en stund siden jeg skrev innlegget og jeg kjemper meg fortsatt gjennom dagene. Føler meg helt virkelighetsfjern når jeg må ut. Vil helst bare være hjemme bak gardina. Uff. Men i dag har jeg vært på butikken og jeg har gått meg en tur. Blir kjempe sliten etterpå men gir ikke opp :) Får håpe det bedrer seg etter fødsel og at jeg ser litt annerledes på ting. Ønsker dere lykke til også!

 

God klem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Håper virkelig at ting endrer seg når du får barnet. Det er så fantastisk å bli mor, og barnet vil gi deg uendelig glede. Jeg sliter litt med depresjoner selv, men pga min lille skatt klarer jeg å holde motet oppe, han er virkelig alt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har slitt med depresjon i en rekke år. Jeg gikk på antidepressiva i et år og så ble jeg plutselig gravid. Det var vi glad for, selv om det ikke var planlagt, men legen anbefalte meg å slutte med medisiner. Det har vært veldig vanskelig, jeg ble dårlig og deprimert igjen. Måtte kjempe meg videre hver eneste dag, taklet ikke stress på jobben, og klarte ikke å være sosial eller glede meg. Nå er jeg i uke 33 og er 60 % sykemeldt, ting går sakte men sikkert bedre, fikk hjelp av en psykolog på Tøyen DPS i Oslo men hun droppet meg etter 3 ganger så nå er jeg alene igjen. Det virker nesten som om de ikke bry seg noe særlig om deg hvis ikke du har selvmordstanker....Så jeg tar en dag av gangen. Fikk enorm hjelp av samboeren min, han er gull. Håper du har noen snille mennesker rundt deg!

Lykke til, sender deg varme tanker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

 

 

Jeg hadde det slik som deg i hele første trimester, vurderte antidepressiva, men plutselig i uke 15 forsvant angsten og jeg ble lettere til sinns.

Håper du får det bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Om man har hatt depresjoner under svangerskap og etter fødsler spesielt. er det gjerne et tegn på en hormonell forstyrrelse. Jeg slet med dette selv helt fra puberteten og ble ikke tatt på alvor av noen leger. De har jo kun anti-depressive å tilby. Takket være en venninne, ble jeg overtalt til å prøve naturlig progesteronkrem. Jeg tok dette daglig i mye større doser enn de vanligvis anbefaler og hadde det ganske py i 3 måneder før alt snudde. Jeg ble helt meg igjen! Progesteronterapi reddet livet mitt og jeg har ikke hatt en eneste depresjon siden jeg begynte med dette for 3 år siden. Jeg blir forskrekket over hvor lite interessert leger er i dette som verken har bivirkninger eller skader på sikt. Dette hormonet er helt rått og bio-identisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Les Presence and positivity the new energy sources of the 21st century av Victor hagen, får den på amazon. Er relativt ny bok med masse forskningsbacking og fjerner masse stress du ikke skulle tro var mulig....! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...