Gå til innhold

Solbrent i barnehagen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal reagere egentlig. Har ei lita jente på litt over 2 år som var helt rød i ansiktet da vi hentet henne i dag. Da snakker jeg ikke "hun er litt rød og har fått for mye sol". Hun er skikkelig rød/brent i kinnene og ned mot halsen. Ørene er røde og hun har prikker bak ørene og ned på halsen. Hun har hvit ring rundt munnen hvor hun tydeligvis har hatt sutt. Vi har tenkt tanken at de kanskje har latt henne ligge i sola og sove fordi hun ikke pleier å gå rundt med sutt.

 

Det var bare en på jobb da vi hentet henne og jeg ville ikke ta det ordentlig med henne. Vi snakket om at hun var rød og hun sa at de hadde smurt henne og det så jeg på håret hennes. Men når de har smurt henne vites ikke.

 

Lurer på å holde henne hjemme i morgen for å skjerme henne for sol til huden heles litt. Er det overreagering? Eller kan jeg forvente at de kan skjerme henne litt for sol og være mer i skyggen med henne. Vi må jo også ta dette opp for det kan jo ikke være sånn. Hun er jo skikkelig brent stakkar!

 

Hvordan hadde dere håndtert dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sørget for at ungen hadde HØY solfaktor i bhg og gitt beskjed om at hun skal smøres annenhver time når hun er ute. Jeg hadde også smurt selv før levering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er solkremen ny, eller har den stått fra i fjor? Den taper faktor veldig fort. jeg var ikke klar over det, så barnet mitt fikk også for mye sol til tross for at hun ble smurt. Har lært nå, solkrem er ferskvare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde levert imorgen med beskjed om at ungen ikke kan være i solen- Det burde jo uansett synes godt.

 

Solkremen er ny ikke sant? Solkrem er ferskvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg hadde dratt til bhg neste dag med innsmurt unge og sagt til dem at hun skal smøres ofte fordi i går ble hun brent.ta med solhatt til henne slik at hun slipper å få sola rett i ansiktet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du leverer eller ikke i morgen må jo avhenge av om ungen i fin form og om hun kan være med på de vanslige aktivitetene i barnehagen. Du kan ikke levere og forvente at de skal holde henne inne/borte fra solen en hel dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan forventer du at de skal holde en 2-åring unna sola? Binde henne fast?

 

Smør henne hjemme før levering, så skal det holde at de smører henne på nytt før/etter lunch.

 

Ikke forvent at personale skal sørge for at 2-åring ikke er i sola. 2-åringer er aktive..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis HI jobber da? Du mener vel virkelig ikke at hun skal ta en sykedag fra jobben pga solbrent unge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhhh....

om ungen ikke kan være i barnehagen så er det vel HI's oppgave å finne ut om hun vil ta fri uten lønn, si at ungen er syk, håpe på å få tatt ut en feriedag, ta med ungen på jobb, levere hos bestefroeldre/nabo etc.

Kan ikke barnet vært med på de vanslige aktivitetene i barnehagen, så kan heller ikke ungen leveres i barnehagen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig mener jeg ikke at de skal binde henne fast. Men jeg synes kanskje at de får ta litt ansvar for at de faktisk har latt et barn bli skikkelig solbrent. De gjorde ikke jobben sin i dag. Så kanskje de bør holde et ekstra godt øye med henne i morgen så hun ikke blir eksponert hele dagen? Jeg går ut i fra at sola ikke steker absolutt overalt i barnehagen hele tiden og det går an å aktivisere henne utenfor den verste solen.

 

Kjenner jeg er skuffet over at de ikke har passet godt på datteren min idag. Man må vel kunne forvente at hun ikke ender om med skikkelig forbrenning i barnehagen. Ser jo ut som en tomat, stakkar!

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på folks jobber, tydeligvis. Er jeg borte fra jobben går det ganske hardt utover mine kolleger, så jeg skal ha en ganske god grunn til å helt plutselig ta en feriedag..

 

Jeg synes en stor hatt som dekker ansiktet og hyppig påsmøring med solfaktor bør holde. Ja, det er ille å være solbrent, men det er IKKE grunn til å holde seg hjemme fra jobben. Det er min mening iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke ta dette som kritikk, men jeg bare lurer. Datteren din har kanskje spesielt ømfintelig hud? Mulig personalet passet på henne på samme måte som med de andre men at de ikke var forberedt på at hun skulle bli såå brent? GI dem en sjanse til. De skjønner nok tegninga når de ser henne i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg har noen solhatt som passer jeg. Den fra i fjor tror jeg er blitt for liten. Har ikke kommet så langt at jeg har kjøpt solhatt i år enda. Og da har hun jo ikke noe over ørene da..

 

Jeg får se an hvordan hun ser ut i morgen også se hva jeg gjør. Men jeg skal uansett ta opp med barnehagen at dette ikke er OK.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har egentlig 2 åringen din vært i sola? jeg mener.. hvis du smurte om morningen og de sier de har smurt? De har da ikke 2-åringer ute en hel dag i sterk sol.. Og uansett. Om barnet ikke kan være med på vanlig aktivitet, må det holdes hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke ømfintelig hud. Faktisk aldri hatt problemer med huden sin. Ut i fra hvordan hun ser ut er det helt tydelig at de ikke har ivaretatt henne i dag, dessverre. I tillegg var hun jo fortsatt ute i sola når jeg kom og da var hun skikkelig solbrent. Ikke til å unngå å se. Så de burde skjermet henne da, synes jeg. Det var da henne og 1 barn til igjen i bhg og en assistent. Det hadde vært mulig å gå inn med de to barna. Ikke for å være vanskelig altså.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistanken er at de har lagt henne til å sove i sola, dessverre. Kan ikke skjønne at hun har blitt så brent ellers. Hun har aldri blitt solbrent før så det er ikke slik at hun blir det lett.

 

Dersom vi må være hjemme med henne i morgen fordi bhg ikke har gjort jobben sin så må vi i hvertfall ta dette skikkelig opp med dem. Det kan ikke være sånn at de ikke passer godt nok på henne også skal vi måtte være hjemme gang på gang. Og vi må være trygge på at de ivaretar henne på en god måte. Men selvfølgelig er vi hjemme med henne om vi må i morgen. Som sagt; vi skal sjekke henne i morgen tidlig.

 

Men det må da være lov å reagere når man henter et skikkelig solbrent barn? Eller hadde dere ikke reagert på det? Det har jeg egentlig litt vanskelig for å tro.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk også ditt ansvar at barnet er smurt før det kommer i barnehagen. Spesielt siden hun har blitt unaturlig mye brent i dag, Kanskje sola har vært sterkere enn vanlig? Det er ikke så lett å se om barn har blitt brent npr man har vært ute sammens med de hele dagen.

 

Dessuten, barn burde ha solhatt i tillegg til at det blir smurt.

Solkrem med høy solfaktor er faktisk ikke noe man burde bruke for ofte på små barn, da stoffene i disse også er giftige. Så heller lavere solfaktor og solhatt. Barn trenger å danne seg naturlig brun beskyttende farge i huden sin mot sola, og det gjør de ikke når man burker solfaktor 30, som nesten er som en blokk.

 

Det er nok et uhell at hun er blitt brent i dag, men hvis hun ikke kan være i solen i morgen, kan du ikke levere henne i barnehagen og kreve at hun skal få være inne, det har ikke barnehagen kapasitet til, selv om du føler det er barnehagen sin feil.

 

Hun kan også ha hatt varmeutslett og vært ekstra rød i ansiktet pga hun har rast masse og vært varm. Hvis hun derimot er veldig rød i ansiktet i morgen, får dere heller se an saken da.

 

ps: Fest lapp på garderobeskapet hennes om at hun må smøres når de går ut, slik at det ikke blir så lett å glemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt skikkelig sur og snakket med de om det.

Om hun ikke har feber ville jeg nok sendt henne. Men er hun skikkelig forbrendt ville jeg holdt henne hjemme. Det er jo en brannskade hun har stakkars..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22:43 her..

 

Om de har lagt henne til å sove i sola er det jo såklart skikkelig ille. Barna skal sove et sted skjermet for sol og som helst er litt "kjøligere". Synes det er merkelig om de ansatte i barnehagen din ikke overholder dette. Synes såklart du skal påpeke i morgen at du vil de skal smøre oftere. Og noe skurrer jo om hun er så solbrent etter en vanlig dag på småbarnsavdeling. På vår barnehage er vi veldig opptatt av å ikke ha barna for lenge i sola om gangen, la de hvile huden inne iløpet av dagen og få mye drikke.. og såklart smøre smøre smøre..

 

Da jeg jobbet på småbarn, hadde vi barna ute 1 times tid før lunch, så sovetid og inne til etter frukt.. skjermet de for sola på den varmeste delen av dagen.. mellom 12 og 14.. så ut litt igjen før hentetid 1 times tid. Litt lengre for de som ble hentet seint såklart. Og solhatt på de små.. og på igjen.. hver gang de ble kastet av :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...