Gå til innhold

Født med for mange fingre og tær?


libe81

Anbefalte innlegg

Hei:) Jeg bare lurte på om det er noen her som har født barn som ikke har bare de vanlige ti fingrene og ti tærne? Min første gutt ble født med 12 fingre og 13 tær! Etter dette hørte jeg om andre som hadde flere enn normalt, og at dette faktisk ikke var så uvanlig som jeg hadde trodd. Min andre gutt hadde ti av hver og nå er jeg gravid igjen og lurer på om det er noen som har vært borti dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei så di det på ultralyden foresten? bare lurer jeg..mener å huske at de tellte 5 på hver hånd åsså videre...

ikke det at det har noe å si,men når du ikke vet om det så kan jeg tenke meg at en blir litt paff...

har ikke vert borti dette,så kan desverre ikke hjelpe der ..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei:) de så ikke det på ul nei. Fingrene og tærne hadde negler og sånne rynker, men ikke bein inni seg, bare brusk. Har vært på 3d ul denne gang og vi prøvde å telle men det var ikke så lett.

Jeg fikk ganske sjokk ja... men alt annet var i orden:: de tok masse prøver av indre organer for å sjekke at det ikke var noe annet galt.

 

Kjempespennende om neste kan ha ekstra deler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min ultralyd time ble vi fortalt at hun (jordmora) ikke tellte fingre og tær.. Nå husker jeg ikke hovrfor, men hun gjorde det bare ikke.. Er det egentlig vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ene tantebarnet mitt ble født med 12 fingre og 12 tær.(d sees ikke på ultralyd i og med at d er bare brusk.) men hun var også født med et syndrom i tillegg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

libe81

 

Jeg må bare spørre. Er gutten din operert?

Hvor ble dette gjort isåfall? Snuppa ble operert på riksen, men de er så ubrukelige at jeg skal lete etter folk i utlandet som er flinke nok.

Snuppa hadde forresten 16 fingre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei:) På ultralyden første gang telte vi ikke fingre og tær i den forstand, men syns tydelig han vinket til oss med fem fingre:) Forrige graviditet prøvde vi å telle fingre og tær men det var vanskelig. De sa jeg kunne be om en ny ul hvis jeg bekymret meg fælt, men det gjorde jeg ikke. Denne gangen prøvde vi på 3d ul å telle fingre og tær, vi så ei hand med hvertfall fem fingre på;) bedre med for mange enn for få:)

 

Han ble operert på UNN i Tromsø da han var 7 mnd. To team som opererte hver sin hand og fot for at det skulle gå fortest mulig og kortest tid i narkose for lillemann:) Han var veldig kvikk og tidlig ute med alt, så samme kveld som operasjonen var over sto han oppreist på føttene og var i kjempeform:) De var veldig flinke i Tromsø. Han har sammenvokste tær på begge bein, men det opererer de ikke fordi arrene vokser saktere enn resten av foten, og han vil kanskje da få bøyde tær. Han er veldig stolt av sine spesielle tær i dag;) Arrene vises ikke på hendene, små arr på føttene.

 

Han hadde en ekstra lillefinger på hver hand, og en ekstra stortå på hver fot samt en ekstra lilletå på den ene foten. Hvordan har jenta di sine ekstra fingrer plassert?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var derfor de sjekket indre organer sa de, for å sjekke at ingenting annet var galt. Kan jeg spørre hvilket syndrom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at vi var interessert i dette var jo at vi har fått en gutt med for mange fingre og tær. Grunnen til at jordmor ikke vil telle, kan kanskje være for å ikke skremme de vordende foreldre unødvendig, og hvis det er som en annen sier her så kan man visst ikke se det på ul:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snuppa har vært gjennom 2 operasjoner på riksen.

 

Hun hadde en ekstra som stakk ut på lillefingeren (uten bein), denne knyttet de tråd rundt og den datt av.

Så hadde hun dobbel tommel (to fingre med bein som hang sammen)

Andre hånda hadde hun en merkelig "tommel"

 

de 4 første fingrene på begge hendene har altså vært normale (med unntak av utveksten som datt av da)

 

Etter de to operasjonene så er jeg absolutt ikke fornøyd. Ene tommelen er helt skjev og hun kan ikke bøye den som hun kan med de andre fingrene. De har gjort en dårlig jobb rett å slett.

 

Hadde din gutt bein i fingrene? eller "bare" brusk?

 

Jeg har forresten vært på UL i dette svangerskapet. Og fått bekreftet at han har dobbel tommel på begge hender

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei han hadde ikke bein, bare brusk. Ser at din jente har litt mer kompliserte operasjoner ja... skjønner veldig godt at du ikke er fornøyd! vet du hvorfor det skjer på begge dine barn? jeg vet bare at en i slekta til mannen min hadde en ekstra finger for ørten år siden, ellers har jeg ingen peiling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært til genetikker, men finner ikke ut hvilket gen som gjør det.

Har tatt blodprøver osv som ble sendt til oxford eller hva det heter :P

 

Siden jeg har et barn som er født med 10 fingre også, så skal vi inn til genetikker igjen å sammenligne, men venter til knotten kommer så han kan være med så de kanskje lettere finner svaret.

 

Jeg tar nok ikke like lett på dette som deg, så du er flink der :) . Jeg synest det er ganske tøft. Så du må gjerne fortelle meg hvordan jeg kan bli litt mindre bekymra og slik :P

 

Håper å finne et sykehus i verden som har kompetanse nok til å fikse fingrene til frøkna og mini i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutts ekstra deler byr liksom ikke på like store problemer som dine gjør, så det er nok kanskje derfor jeg ikke tar så tungt på det... Selv om tærne ser litt rare ut, og vi plages litt med neglevekst som ikke er helt som de skal så er det liksom ikke de store problemene siden han ikke plages nevneverdig med dette. I starten tenkte jeg mye på hva andre unger ville si, om de ville mobbe han med svømmehuden mellom tærne etc. Men fant etterhvert ut at det er lite man kan gjøre med andre ungers oppdragelse, men heller lære egne unger opp til å ikke peke på andres "feil", og ufarliggjøre de morsomme tærne i stedet. Prate positivt om dem og få han til å være stolt av å ikke være helt som alle andre med sine 10 fingre og 10 tær.

 

Er barna dine friske ellers?

 

Vet ikke helt hva jeg skal si for å lette dine tanker, men positive tanker og innstilling bruker å hjelpe:) Det kunne vært ganske mye verre..

 

Det må da vel finnes sykehus som er flinke nok til å fikse fingrene, de kan jo operere alt mulig nå til dags, til og med skifte kjønn på mennesker, og operere siamesiske tvillinger fra hverandre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beundrer deg :) Prøver hver dag å forandre tankene mine rundt dette, for det vil jo påvirke barna om jeg ikke gjør det. SÅ jeg prøver hardt.

 

Barna er superfriske ellers., SÅ bør jo være fornøyd med det egentlig :)

 

Må bare lete opp og ned, google og spørre så skal jeg nok finne et godt sykehus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra de er friske ellers!!! Det er jo det aller viktigste!! Tenk så mange som ikke er like heldige, å egentlig er det jo bedre å ha for mange enn for få av både fingrer å tær:) Lettere å operere bort enn å sy på noen nye...

Vi satser på at du finner et sykehus som opererer slik at datra di får fullt funksjonable tomler:)

 

Når har du termin forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...