Gå til innhold

hei:-) tenkte at det ville vært greit hvis vi skrev litt om rutinene (soving, spising osv) litt kjekt å se hvordan andre gjør det og få litt tips også


ღprinsesse&prins&prinsesseღ

Anbefalte innlegg

hvor mange mnd er babyen:

min sjønnas er 4 mnd (født helt i begynnelsen av november)

 

Soving:

har ikke helt faste rutiner ennå, men prøver. våkner ca 7-8 om morgenen. sover flere ganger i løpet av dagen. pleier være våken i ca to timer før neste dupp som varer alt fra 35 min til 3 timer. Sovner for kvelden alt fra 20.00-23.00

pleier å kjøre i vogn til hun sovner, men har hendt enkelte ganger når hun legges i senga at hun sovner selv

 

Spising:

får mm på flaske

ca kl 10.00, 14.00, 18.00, 2130, 04.00 (pleier vanligvis å være nan i denne flaska for det går så fort å varme i micro)

tidene er ikke alltid like, sliter veldig med mating, vil ikke spise, så blir melka kaldt så er det varming osv, mens enkelte dager tar hun og spiser med en gang. pleier å drikke 160-210 ml. (ca 700-900 ml i døgnet)

 

har begynt med smaksprøver, begynte med risgrøt, gikk både bra og dårlig, begynte med maisgrøt i dag, ser ut som om det falt mer i smak, får se om det kun var engangstilfelle. får kunn 3-4 ts. får se det litt an når vi får greid å komme oss til full porsjon.

 

smaksprøve i 10 tiden eller 14 tiden- kommer an på humøret

 

Annet:

 

vil veldig gjerne få litt bedre rutiner, spes ang soving. når vi ikke treffer helt tidspunkt for soving blir hun overtrøtt og da blir det en del grining, finner ikke roen. så det blir spennende å se hvordan alle dere har det.

 

 

kopier inn og svar:-)

hvor mange mnd er babyen:

 

Soving:

 

Spising:

 

Annet:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

hvor mange mnd er babyen:

Min gutt er 4.mnd, fylte nylig:)

 

Soving:

Sover til kl 7-8 om morgenen. Deretter er han våken i ca en times tid, før han er trøtt igjen. Sover stort sett ikke mer enn 30-45 min. Kan sove lenger når vi er på tur. Rekorden er 1time, så han sover ikke akkurat lenge på dagtid.

Han er kjempetrøtt rundt kl 18/18.30 og er sjelden i seng senere enn det. Da sovner han ganske raskt, med et godt tak rundt kosekluten sin;)

 

Spising:

Min gutt får MME. På dagtid spiser han hver 3.time. Om natten kan første soveøkt vare i alt fra 5-9 timer før han vil ha mat igjen. Deretter går det 3-5 timer før han vil han mat igjen. Han spiser mer på natten (ca 165 ml) og mindre på dagen (70-100ml)

Vi har også såvidt begynt med smaksprøver. Planen er å prøve å lage maten selv....., så får vi se hvor lenge det går... Nå har han fått smake kokt potet, og det så ut til å falle i smak. Gir måltidet ca 11tiden. Vil gi det på dagtid, for å ha kontroll med magen og sånn. Vi har begynt med en teskje og økt på med en teskje for hver dag.

 

Annet:

Føler egentlig at det meste går ganske bra for tiden:) Eneste hadde vært om han hadde sovet mer på dagtid, men føler han tar det igjen på natten for da sover han veldig godt:)

Et lurt tips angående å unngå overtrøtte barn er å skrive ned når de sover og når de begynner å bli sutrete. På den måten vil man etter hvert se om det er noe "system", og kan legge barnet litt i forkant av overtrettheten. Det har i alle fall vi hatt god erfaring med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mange mnd er babyen:

4 1/2 mnd

 

Soving:

Hun legger seg mellom 18 og 19 hver dag. Har fast rutine på stellebordet og avslutter den med å synge "når trollmor har lagt sine 11 små troll" mens jeg tar på bleie og pysjen. Da vet hun at det er natta straks :-)

Sier natta til pappa og storesøster så går vi inn og legger henne i sengen. Synger en vuggesang og sier en liten regle (alltid det samme) nusser henne på pannen og sier god natt. Da snur hun hodet til siden inn i koseteppet og sovner tvert :-)

På dagtid er det ikke noen særlig faste sovetider, legger henne ned når hun virker trøtt og sover alt fra 20 min til 1 time. Triller vi tur sover hun lenger

 

Spising:

Spiser ca kl 08 - 11 - 14 - 17 - 00 og 05.

På ettermiddagen får hun flaske med mme (mest for trening på flaske) og grøt til kvelds etter pupp i 17 tiden. Ikke så stor porsjon grøt men det er den med banan og fersken som duger her i gården :-) Resten går i pupp.

 

Annet:

Er veldig fornøyd med at hun sovner så greit om kveldene, og hun sovner også igjen kjapt etter mating på natten :-)

Hun er utrolig fasinert av storesøsteren sin og smiler fra øre til øre så fort hun ser henne :-) Og storesøster er også utrolig snill med henne, bare koser og leker med henne :-)

På dagtid er jeg kjapp med å legge henne om hun virker sutrete eller gjesper, da er det som regel fordi hun er trøtt og trenger hvile. Hun er våken 1 - 2 timer før hun må ha en dupp.

Ellers så har hun funnet ut at å snakke med skje med grøt i munnen er tingen, til mammas store fortvilelse for da spruter det grøt alle veier hehe....men spiser med stor lyst likevel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

født 3.november her :)

 

Soving:

Våkner kl.08-09. Legger seg igjen rundt kl.10. sover da 30-60min. Legger seg igjen ca.kl.12 sover da alt fra 1-3timer. Noen ganger blir det en liten ettermiddagsdupp rundt kl.16, avhengig av hvor lenge hun sover formiddagslur. Legges for kvelden ca. kl.19. Ligger i egen seng på natten, bortsett fra ammingen på kveld og natten. (legges over i egen seng med det samme hun er ferdig spist). På dagtid sover hun i lekegrinden i stua, bortsett fra formiddagsduppen, da sover hun i vogna mens vi gå tur :D

 

Spising:

Får 1.måltidet (ene puppen) i sengen ca. kl.08. Etter det er det amming ca kl. 11, 13:30, 16:30 og så igjen kl.18:45 (da får hun begge puppene)

Først kveldsstell, så amming i sengen. Våkner for mat igjen ca. kl.03-04. (eneste måltidet på natten).

Har begynt med litt smaksporsjoner, men hun brekker seg av det meste. Men fortsetter å prøve så får vi se hvordan det går :D

 

Ellers er hun en kjempe glad unge som stortsett er fornøyd. Å sover bedre jo mer bråk hun har rundt seg på dagtid :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mange mnd er babyen:

Lillegutt blir 5 måneder 31. mars.

 

Soving:

Står opp kl. 9, og av og til kl. 10. Langlur ca. kl. 12. Går vi tur, kan han sove i 3-4 timer, sover han i ro blir luren mellom 1 og 3 timer. Så en kort lur på 20-60 min. i 17-tiden (avhengig av lengde på den forrige). Leggetid blir alt mellom kl, 20 og 22. Samsyn og jeg har ganske like leggerutiner, ser jeg. Jeg synger også "Når trollmor.." og kysser han på panna. Og så har han en lyseblå sutteklut som ligger over halve ansiktet...

 

Har sluttet å bysse eller kjøre vogna (vel unntakstilfeller, men han finner stort sett søvnen sin selv).

 

Spising:

Får kun morsmelk. Spiser kl. 8-9, kl. 11-12, kl. 16-17, kl. 19, kl. 23, kl. 3, kl. 6.

 

Annet:

Høres veldig rutinepreget ut, men er ikke det. Dette er et forsøk på oppsummering, da mor ikke er så flink med klokka. Aller minst legging for kvelden...

 

Han er så rolig, så noen ganger glemmer jeg å legge han. Da sovner han på skulderen, teppet sitt eller i vippestolen (= dårlig mamma). Nå skal det sies at han liker å følge med, så han vil helst ikke sove på dagtid. Med unntak når han er på kjøretur, enten godt nedpakket i vogna eller sitter i bilstolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er veslejenta 4 mnd + en uke.

 

Soving:

Går opp og steller henne kl 18, da har vi en koselig stund der jeg synger og hun prater og koser seg. Annenhver dag bader hun. Så får hun på seg pysj og jeg ammer på soverommet hennes og legger henne ca 18.45.

 

Det er ingen tvil her i gården om at søvn avler søvn. Har hun sovet bra på dagen sovner hun med en gang, men hvis hun har sovet dårlig kan hun skrike opp imot en time. Det er tøfft, men jeg prøver å ikke la meg psyke ut og "gi etter". Det jeg gjør, er å gå inn til henne ca hvert 4/5 minutt og roer henne ( tar henne opp også, men gir henne ikke masse kos og oppmerksomhet). Dette funker ganske bra.

Så sover hun i 12 timer uten mat. Helt fantastisk, er så glad og takknemmelig for det :-)

 

Så våkner hun ca 6.30. Er så trøtt etter to timer, og da legger jeg henne i sengen. Hun sover da ofte bare 30-45 minutter.

Så er resten av sovingen på dagen litt avhengig av hva vi skal. Orker ikke ble helt opphengt i klokka, men hun trenger en 2-3 timers soveøkt i løpet av dagen. Enten fra 11-14 ( optimalt med 3 timer), men da må hun ha seg en liten halvtime/time i 16 tiden i tillegg, eller fra 14 til 16.30.

 

Spising:

Får kun mm. Har ikke noen faste tider, men tror det er ca hver 2/3 time så lenge hun ikke sover den lange søvnen. Vekker henne aldri for mat, hun er over kurven sin når det gjelder vektøkning.

Hun vil alltid ha pupp, selv om jeg har ammet kl 17.30, vil hun ha pupp før legging 18.30.

 

Annet:

Hun hadde kolikk da hun var rundt 1 mnd, men kiropraktor hjalp heldigvis. Da hadde vi lagt oss til mange "dumme vaner" som å trille henne i søvn, amme i søvn. Til slutt orket jeg ikke alt det tullet, og innførte disse rutinene. Synes det er deilig å legge henne tidlig, da blir det tid til storebror som legger seg 19.30/ 20 ( han er 4 år), og vi får voksentid. Dessuten trenger hun jo å sove. Begynte forresten å sove rundt da jeg la henne på eget rom da hun var litt over 2 mnd).

Hun er tjukk og blid- ler høyt og har begynt å rope/hyle utrolig høyt, tester stemmen. Og hun roterer rundt når hun ligger på gulvet.

 

Vi hadde det slitsomt da hun hadde kolikk i jula, men nå synes jeg tingene virkelig går fint. Håper bare det varer, har hørt at man bør passe på at de får i seg masse mat på dagtid nå, når de begynner å bli distrahert av alle mulige inntrykk. Hvis ikke er det mange som begynner å spise mer på natten..

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gutten er født 21. november og er altså 4 1/2 måned gammel.

 

Vil først bare begynne med å si at jeg er noe misfornøyd med rutinene våre for tiden. Har hatt en god periode før påske, men nå er det blitt mye rot. Reising, blandet med at han har utviklet seg en del den siste måneden, gjør at jeg har lyst til ta en skikkelig opprydning i rutinene snart. Vi har nesten ingen skikkelige rutiner her i huset...

 

Soving: Han legger seg mellom 19.00 og 20.00 og sover til rundt midnatt, gjerne også litt lengre. Da får han smokk eller bryst, alt ettersom hvor lenge det var siden sist måltid. De siste nettene har han brukt litt tid på å sovne igjen etter dette måltidet. Jeg har gitt han smokk, men den plukker han raskt ut av munnen igjen, og så blir han liggende å prate litt. I natt gadd jeg bare ikke rett og slett å gi han smokken igjen etter at han hadde tatt den ut et par ganger, men etter omtrent 5 minutt med litt prating/roping (ikke gråt), sovnet han av seg selv. (Litt kjedelig for oss voksne å høre på bare...)

 

Dagsovingen har blitt et problem etter at han har lært seg det smarte trikset og ta smokken ut av munnen selv. Vi må ligge ved siden av ham og holde den inne, for fingrene hans går den veien med en gang han kjenner den er inni munnen. Så trekker han den ut og ser på den med store øyne, prøver å stikke den inn igjen (aldri riktig vei), og det ender med at han mister den og begynner å gråte. Kan innrømme at jeg begynner å bli ganske lei av det nå... Han våkner som regel om morningen rundt klokka 07.00, og pappaen står opp med han 07.30. Så kommer han tilbake til meg i senga rundt halv 9, og der sover vi til 10.30-11.30, alt ettersom hvor heldig jeg er. ;) Har i tillegg kanskje en eller to små dupper, men problemet vårt i det siste har vært at han våkner fra den siste duppen rundt 1600, og da er han stuuuptrøtt rundt klokka 18.30 og sovner ved brystet mitt når jeg gir han kveldsmåltidet hans.

 

Spising: Spisinga har vært et stresselement siden han var rundt 3 måneder gammel. Han får bare bryst, men vi ammer nesten bare utelukkende liggende, og litt for ofte blir det en litt for mye kaving og sutring involvert i spisinga. Men-men. Han sovner jo ved brystet om kvelden, noe jeg ikke synes er bra, og nå vurderer jeg sterkt å ta kveldsmåltidet ut av soverommet, og generelt bare øve på å spise sittende med ham. Så spiser han mellom 00.00-og 02.00 og mellom 05.00 og 07.00. Morgenmåltidet mellom 08.00 og 10.00. Ellers spiser han etter behov på dagtid, jeg har ikke helt oversikt. Vi har lenge hatt problemer med å spise ute på kafé og lignende, så om vi skal ut må jeg alltid prøve å gi han et lite påfyll slik at han holder ut i 3-4 timer.

 

Annet: Prøver å fylle dagene hans med noe spennende. Det virker som han kjeder seg litt om dagene om vi ikke finner på noe. Han er veldig glad i å kikke ut av vinduet av leiligheten, men siden han veier rundt 8 kilo klarer jeg ikke å holde han så altfor lenge. Derfor går vi gjerne turer i manducaen! Da får han kikket seg mye rundt og tilfredstilt nysgjerrigheten sin, og så sovner han når han har fått nok.

 

Akkurat nå gleder jeg meg litt til vi kan begynne å gi han litt annen føde. Vil vente til han nærmer seg 6 måneder...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...