Gå til innhold

Venninne døde under fødsel


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mistet venninna mi for et par år siden. Hun var 25 år gammel gravid med sitt andre barn. Nå sitter far og datter på 4 igjen alene.

Jeg er gravid med mitt andre barn nå og tenker mye på alt som kan gå galt under fødsel og svangerskap. Vet jeg ikke skal det og at det er mikroskopiske sjanser for at det skjer men når man opplever det så nært blir det bare sånn. Hun døde av fostervannsemboli. Var glødene og full av liv. overlykkelig for å vente sitt andre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Huff hvor grufullt. må bare spørre, skjedde dette på kirkenes sykehus?

Som du selv skriver er det mikroskopiske sjanser for at det skal skje deg, men skjønner at du har det i tankene. Kondolerers så mye med venninnen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette skjedde i Narvik. Forsøker å ikke tenke på det men er klart det dukker opp nå som jeg er gravid. Man får sjokk når noe slikt skjer plutselig uten forvarsel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

hadde å en nær person som døde under fødsel. både mor og barn gikk bort. det var på kirkenes sykehus. tenker mye på dette nå som jeg selv er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

oi, herregud, den saken husker jeg! det var i den tiden jeg gikk gravid med gutten min, så jeg kan love deg jeg var bekymret :s bor selv i narvik og har bodd her i 5-6 år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig trist sak som jeg tror mange ble veldig opprørt av. Og vi som jobbet med henne har mange tanker om dette enda. Spesielt vi som har barn men også mange andre prater om denne saken enda og er fremdeles helt sjokkerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg mistet søsteren min (svangerskapsforgiftning/legetabbe)! Ble selv gravid kort tid etterpå, og har nå fått to barn!

Tungt og vanskelig, men ikke mye annet man kan gjøre enn á prøve å se fremover! Forsøk å ikke fokuser på det skumle ( da blir man bare sprø, trust me) kanskje du kan ta kontakt med en jordmor på sykehuset du skal føde på?

Selv måtte jeg fokusere veldig på at jeg selv fikk verdens beste oppfølging og at sjangsene for at det samme skulle skje meg var mikroskopisk! Men det var veldig vanskelig til tider å holde fokus på det positive.......

 

Lykke til da:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har jobbet på fødeavdelingen som barnepleier (er sykepleierstudent) og der leste jeg tilfeldigvis om fostervannsemboli.

Jeg syns det hørtes helt forferdelig ut.

En tid etter dette kom jeg i snakk med overlegen for kvinnebarn avdelingen på sykehuset, og vi begynte å snakke om fostervannsemboli, dette var noe som hadde gått innpå meg, og da hun tok det opp så jeg mitt snitt til å spørre om det jeg lurte på.

 

Det hun fortalte var at dette var ekstremt sjeldent, ved en stor fødselsavdeling så hendte det en gang på rundt 7-10 år, og tilstanden er 100% dødelig for mor.

Barnet kan reddes, men det er minimale sjanser for dette, og mange ganger blir barnet hjerneskadet.

 

Det trengs en virkelig dreven fødselslege til stede for å vite hva han/hun skal gjøre for å ha sjans til å redde barnet.

BArnet MÅ ut innen 3 min,max 4 min. Det er noe spesielt å skjære ut et barn når man ikke ersikker på hva som egentlig har hendt med mor. Det er ikke tid til bedøvelse, barnet må ut, men mor har ingen puls og ingen hverteaktivitet. Det sier seg selv med dette, at det er vanskelig å redde disse barna.

Det tar også tid å skjære et barn ut.

 

Dette er ikke ment som noen avskrekking i det helatt, dette er bare litt kort om en sværtsjelden fødselskomplikasjon. 1:8000-1:80000fødende rammes i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...