Gå til innhold

Grensa er på 38 år !


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør du her inne egentlig babyjentemars?

Å poenget ditt er?

Hvem har bedt om din mening?

Jeg har selv 3 barn som er 15, 18 og 20 år. Jeg var 18 da jeg fikk min første. Å for å si det sånn så var jeg vel ikke akkurat voksen.

Jeg ser på "unge mødre" å tenker HJELPE seg hvis jeg var som mange av de unge som er med der, å det samme tenker jeg når jeg leser det du skriver. Jeg blir rett og slett lei meg.

Er akkurat kommet meg på 39 tallet og føler meg absolutt IKKE gammel.

Jeg og min kjære som er 9 år yngre ønsker oss barn, å vi krysser alt for at det skal klaffe.

Ønsker alle andre der ute lykke til også uansett alder, det stopper av seg selv, og frem til det stopper av seg selv, ja så ser jeg ikke noe i veien for å få barn sent i 30, 40 årene.

Kjærlighet og omsorg har ingen alder :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og her sitter jeg på 41 1/2 og venter på det mine to siste barn (tror jeg) og leser på ulike forum for å få tiden til å gå. Selv har jeg vært 35, 37 og 39 da jeg fikk de tre andre barna mine. Med unntak av førstemann har det alltid gått på første forsøk. Og hadde det ikke vært for at nå er det nok (og det hadde det nok vært hvis jeg var 29 også) hadde jeg nok fått to-tre barn til. (formødrene mine hvis man går tilbake til oldemødre hvor det var litt mindre prevensjon holdt det alle gående til 44-48).

 

Så jeg vil bare ønske lykke til til alle de som prøver og håper det går fint for dere! Jeg føler meg slettes ikke gammel. Klart det er litt mye med fem små barn, men pytt.

 

Og som hovedinnlegger hadde jeg også noen tanker tidlig i tyveårene om at det var litt trist at jeg ikke skulle oppleve det nye årtusenet som et ungt menneske, men sitte der med villa, vov vov og veldig etablert. Der er jeg vel ikke helt enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Det som er bra er å leve livet og utfordre seg selv litt før man får barn. Biologien blir litt unødvendig å trekke frem. Vi mennesker er litt mer enn biologi. Vi lever i et høyt teknologisk utviklet samfunn. De fleste får barn etter kortere eller lengre tid 20-35 årsalderen. Noen må sef streve litt lenger i denne alderen også - og det gjelder ikke minst 24 åringer. De fleste får barn greit i 38 års alderen. Noen må ha litt lenger tid og benytter seg av prøverør, fertilitetsmedisin. Men det store flertall blir honorert med et barn da også. og hva spiller det egentlig for rolle om man må bruke 1/2 år lenger for å få det mest dyrbare. Får man overhodet ikke barn i søutten av 30 årene så tror jeg kanskje ikke det hadde skjedd i 20-årene heller. fruktbarhet er også individuelt. kvinnner med pcos har større sjanser enn andre kvinner til å bli gravide i moden alder. Jeg tror imidlertid det mest negative med å prøve sent er stresset og det psykologiske presset. Det gjør at det for mange kvinner blir en vondt opplevelse å prøve.

 

Jeg studerer psykologi og i mine bøker blir det tvert om trukket frem hvor stor fordel det er å få barn sent.. Og også det å tenke igjennom hvem man får barn med. Det er vel litt slik at jo yngre du er, des mindre vet du om deg selv og des mer tilfeldig blir valgene.

 

Det å ta en utdannelse er en naturlig del av et moderne samfunn, og det kan ta endel tid. Særlig om man ønsker en lang utdannelse. Det er egentlig ikke egoistisk. Et samfunn der ingen kvinner jobber eller jobber i lavtlønte yrker pga lav utdannelse og ansvar hjemme er et samfunn som vi ikke kan ha. Du nyter vel selv godt av permisjonsordninger så du er vel enig i det?

 

Det som er pur egoisme derimot - er å få barn. Ingenting kan vel sies å være mer selvdyrkende og mer narsissistisk enn det?:) - for oss alle. Det å få barn er vel litt "fordummende" og vi blir veeeldig selvopptatte og inni vår egen boble. Det er også naturlig, da vi som mennesker er biologiske vesener og barnet er helt avhengig av oss. Men igjen - vi er ikke biologi på to ben. Vi kan tenke, reflektere, skaffe oss livserfaring, kunnskap og evne til å se nyanser. Et barn av foreldre med disse egenskapene vil nok etter mitt skjønn få det best.

 

Ikke alt kan planlegges heller. Noen ønsker å leve et liv som er ekte og ikke alle har livsløpet fullstendig klart. Mange ønsker ikke å få barn bare for å få barn - med hvem som helst. Og det er faktisk individuelt når man møter en mann som kjemien er god med, og som man kunne tenke seg å dele viktige begivenheter og oppg som barn og barneoppdragelse.

 

Det har vist seg å være en korrelasjon mellom ressurssvake mennesker (kognitivt så vel som økonomisk og sosialt) og antall barnefødsler. De mest ressurssvake får flest barn. Dette er jo noe man kan se på som synd. Det burde jo heller bli født flere barn med oppegående foreldre. Men man kan som sagt ikke kontrollere alt her i verden - noe TS også burde tenke over:)

Endret av Jonsi84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Make your words sweet. You may have to eat them! Jeg tenker med en viss skam på dette ordtaket og hva jeg selv mente som ung mor.

 

Fikk min førstefødte som 19 åring, planlagt og ønsket. Husker da hvordan jeg fnøs av gamle mødre og hvor desperate jeg tenkte de måtte være. Samtidig hvor sikker jeg opplevde min viten å være. At min svigermor fikk tre barn etter fyllte førti, regnet jeg som unntaket som bekreftet regelen. Jeg var også skråsikker på at jeg bare skulle ha ett barn for jeg skullle utdanne meg herfra og til evigheten, og da var ett barn nok.

 

Hvor annerledes jeg ser på det hele nå, og får en flau smak av hvor lite nyansert jeg så på verden. Her sitter jeg som snart 38, med tre skjønne barn- vel en nærmest voksen og to små. Og ønsker meg så inderlig,inderlig en siste. Flokken føles ikke helt komplett før sistemann har kommet til oss. Jeg føler meg som en romsligere, roligere mor nå enn da jeg var 19 og familien har virkelig rom og kjærlighet til sistemann.

 

ønsket om en siste sitter dypere og sterkere nå siden jeg nettopp og helt ufortåelig mistet barnet mitt i uke 14. Det føles som en tragedie for oss og jeg nekter å la min frukbare periode ende i sorg og død.

 

Vel det jeg ville fram til er at jeg tror godt foreldreskap sitter i hodet uansett alder, og at jammen kan man møte seg selv i døra ettersom tiden går. Jeg har også vært som HI, men spiser nå mine ord, tro du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, må nok svelge en del kameler jeg som alle andre, og ikke bare i de neste 10-15 årene..Jeg har vel lov til å uttrykke mine meninger som alle andre, og det gjorde jeg nettopp her..Men av alle tilbakemeldinger fra dere over 35 så skjønner jeg at jeg trykker på noen følsomme punkter som gjør at dere sier mye barnslig tilbake !

 

Her inne er det mange som ikke har det like enkelt og flere som ikke velger å ha passert over 35 før de får barn. du kunne noe så enkelt som å holde deg inne på de sidene som passer deg uten å snakke nedlatene til andre. håper du slipper å oppleve det samme som enkelte her inne har vært igjennom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg fikk mitt første barn som 18 åring så Nr 2 og 3 da jeg var 20 og 22 så jeg har var det de sikkert kaller en " ung mor." Jeg byttet bleier og matet barn mens venner tok utdannelse og reiste verden rundt. Heldigvis kom jeg igjenom skolegang etterhvert men det var tøffe år som alenemor, student og 3 små barn. Nå er jeg 36 og gravid med fjerdemann og ser bare positivt på det :-) Mini i magen får 3 flotte søsken som gleder masse, økonomien er grei og jeg har en man å dele regninger og ansvar med og ikke minst har jeg massevis av erfaring som jeg ikke hadde da jeg var ung. Jeg har absolutt vært og er en god " ung" mor og jeg er sikker på at jeg også blir en god " gammel" mor også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Utrolig hvor mye dumt som kan skrives. Det er jo mange ulike årsaker til at noen av oss ikke får barn før etter fylte 38 år. Mange er nevnt - min er at jeg ikke traff noen jeg ville få barn med før jeg nesten var 35. Da dukket bare "mannen i mitt liv opp". Du er heldig du BabyjenteMars at du har funnet din så tidlig. I min familie er det normalt å få barn sent og jeg tenkte alltid at jeg skulle ikke vente såå lenge som min mor og bestemor..... Men det ble bare slik. Første kom når jeg nærmet meg 37, nummer 2 kom to måneder før jeg fylte 40. Tredjemann kommer når jeg nesten er 41,5. Ja,vi har hatt vår historie med noen tidlige spontanaborter. Med 3.mann tok vi duotest og vet du hva? Min risiko for å få ett barn med downs er lavere enn ditt utgangspunkt. Jeg har en risiko som en 22-åring... Jeg kjenner mange modne mødre. Alle har tid og overskudd til sine barn.

Ingen av disse har heller ikke fått barn som det feiler noe. Den eneste jeg kjenner som fikk barn med downs var under 30 når det skjønne barnet kom til verden. Kom deg ned fra din høye hest og ikke døm andre for tidspunktet de får barn på...... Som noen sier - du vet ikke selv hva situasjon du er i om 10-15 år.....kanskje du da har ønsker om å få barn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulte med to små

Hovedinnlegget er nesten tre år gammelt, tror ikke hun leser svarene deres...

 

Godt! Da er hun blitt litt eldre og forhåpentligvis litt mere klok og empatisk! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Stakkars lille dumme pike! ""Det skulle ikke vært noen aldersgrense, men påbudt IQ-test av mødre. Der hadde du garantert ikke passert.""Nå ler jeg av deg!""Om du er like selvgod om nedlatende som det du gir uttrykk for i denne tråden syns jeg nok mer synd på dine barn enn på de som får ressurssterke foreldre, kanskje til og med med en god utdanning, om foreldrene nå enn er litt høyere opp i alderen."Dette er noen av kommentarene jeg har fått av dere "voksne" damer.. Selv synes jeg det er veldig umodent og barnslig skrevet. For det denne tråden handler om er at når man runder 38 år så øker man sjansene for kromosonfeil og andre skader på forsteret, og man kan gå gjennom mange vonde ting som en så "voksen" mor... Det er ikke bare en mening jeg har, men noe som faktsik er bevist !!Derfor ytrer jeg min mening om at er man over 38 bør man innse at man er for gammel for barn ! Jeg synes det er helt sykt at dere utsetter barn og dere selv for dette.. Er jo en grunn til at det tar tid for at dere blir gravide og at mange av svangeskapene ender i spontanaborter !!!?Som en sa her tidligere "Plutselig står du der selv, under forumet "over 35 år og prøver". Nei, det gjør jeg ikke! Enten så får jeg prøve å få de barna jeg ønsker før fyllte 35 (38), eller så må jeg innse at nå er det for sent.. Og du som skriver at du synes mer synd på mine barn enn de som får ressurssterke foreldre, kanskje t.o.m med en god utdanning : Hvordan kan du vite om vi er ressurssterke eller ikke og om vi har en god utdannelse eller ikke??

 

Det er nesten som jeg lurer på om du er en av de barna med en liten kromosonfeil siden kansje din mamma var over 38.

Ja, man har ytringsfrihet, men noen gang må og bør man bare holde kjeft.

 

Anonym poster: 5288618f5b81ec9833bfe8e6251d62bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sant så sant, kan jo bare la være å kikke på denne siden når det er så provoserende.. Men så er det nysgjerrigheten som gav etter...Nå heter faktisk gruppen "Over 35 og prøver", men som tidligere sagt så synes jeg den skulle hett "Over 38 og prøver".. Fordi jeg faktisk synes det er OK å få barn i en alder av 35, og det er de over 38 jeg synes kan la være.. Hva med å prøve å adoptere? Hva er grunnen for å vente så lenge?Egoismen som seiret, som oppleve "livet" eller lang utdanning?Sykdommer og ufrivillig barnløshet er utrolig synd og veldig trist.... Og ja, å få barn er en velsignelse ! Uansett alder, men jeg mener fortsatt at man bør ikke sette et barn til verden etter fyllte 38 uansett årsak..Og det mtp, skader !!

så leit at du bare er provoserende! leser mellom linjene at du er nysgjerrig også, og jeg håper du lærer mer av livserfaring.

er du klar over hvor mange som f.eks får barn med Downs syndrom, som er i 20 årene?? Greit at du har dine meninger om hvem som skal få barn og ikke i denne verden, men du er faktisk bare provoserende i et forum som dette! få deg noen år til eller mer erfaring på nakken så håper jeg du er mer reflektert enn du gir uttrykk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

Ja, en IQ test hadde ikke vært så dumt nei... Dere vet at risikoen for skader på fosteret øker fra 35 år ? Dere vet at det er en risiko i å ta fostervannsprøver o.l ?Jeg tenker ikke bare på det å være "utdatert". Jeg tenker på helheten i å være over 38 år. Selv føler jeg meg sikkert fortsatt ung som 35 åring, men å ha noen fler barn da vil være uaktuelt...Bare det at det finnes en egen gruppe for de over 35 sier sitt !!!

 

Litt fordomsfull du ser jeg. Min mor fikk barn både i 20-årene, 30-årene og 40-årene. Hun sa hun ble like lett gravid alle gangene. Og ingen av oss fikk downs. Hvis det går an å bli gravid i 30-40 årene så er det vel naturlig? Selv har jeg tatt en lang utdanning og begynner prøvingen nå snart i en alder av 28, selv om jeg skulle ønske jeg hadde begynt tidligere, så har det dessverre ikke blitt slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle damer, dette er jo forumet for damer over 35. Er jo en grunn for at det er et sånt forum, nettopp fordi dere er gamle. Synes det burde vært "over 38 år og prøver".Har man ikke fått barn før 38 år burde man bare innse at man er for gammel.Tenker dere aldri på det???Selv er jeg 24 år og venter nummer 2. Vi har 1 1/2 år mellom våres og velger å bli en mor som kan stille opp hele veien, og ikke en mor på 50 som har 12 åringer.. Da er jeg faktisk selv 35 år og plenty av energi til oppfølging !!

 

At du gidder... Som du sier: dette er et forum for de over 35 år.. Når du er 24 og gravid med nr to, så skjønner du ikke en døyt av hva mange på dette forumet har gått igjennom... og ditt bla bla bla om hvor ung du er osv er jo oss ganske ubetydelig, siden vi ikke er 24 år og fortsatt ønsker oss barn. Jeg er forresten 41 og sliter med å få nr to. Hvem er du som kan si at andre skal la vær å få barn fordi de er over 38? Jeg synes at det å få barn nr to når man er 24 er altfor tidlig, og er sjeleglad for at jeg har levd et liv m utdanning, jobbing, festing osv før jeg ble mor! Men du om dine valg og oss andre om våre. Pass dine egne saker og drit i å sleng dritt til oss andre!

Endret av selma07 og engel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvis grensa er 38, så bryter jeg den glatt :) Jeg fylte 39 i april, og venter min etterlengtede nr 2 om 19 dager :) Gleder oss vanvittig mye :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke alle som har mulighet til å bli mor i 20 årene..

Man trenger jo en partner å få barnet med.Ikke alle som er heldig å finner kjærligheten tidlig..

Vil være sikker på et trygt og godt forhold før det kommer et barn til verden.

Mener barnet er best tjent med det. Da spiller alder liten rolle for da er i hvertfall barnet ønsket :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kjenner jeg blir flau av å være 23 år, når jeg leser slike innlegg fra "jevngamle" søstre.. Off. Dette innlegget må jo være skrevet for å provosere, for man kan da umulig være så dum!! Hører ikke til her, men måtte bare lese gjennom.. Stå på damer, det er INGENTING i veien med å få barn etter fylte 35. Min mor fikk tvillinger i en alder av 38. Og, hun er fremdeles like sprek ;)



Anonymous poster hash: 0e96e...eac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei alle damer, dette er jo forumet for damer over 35. Er jo en grunn for at det er et sånt forum, nettopp fordi dere er gamle. Synes det burde vært "over 38 år og prøver".

 

Har man ikke fått barn før 38 år burde man bare innse at man er for gammel.

 

Tenker dere aldri på det???

 

Selv er jeg 24 år og venter nummer 2. Vi har 1 1/2 år mellom våres og velger å bli en mor som kan stille opp hele veien, og ikke en mor på 50 som har 12 åringer..

 

Da er jeg faktisk selv 35 år og plenty av energi til oppfølging !!

Nå fikk jeg førstemann med min x-mann når jeg var 20 så jeg har vært ung mor og.

Joda en har kanskje mer energi, eller har mann det?, fordelen med å få barn når en er etablert er at en da har bedre økonomi.

 

12-åringer er foresten barnemat imot å ha flere tenåringer i hus selv om det har gått greit så langt.

 

 

Det er mange grunner til at folk får barn når de er godt voksne.

Ikke truffet den rette før

Ny partner som ikke har egne barn, og som ønsker barn.

Utdanning/karriere

Prøvd i mange år uten hell.

M.m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Ja, må nok svelge en del kameler jeg som alle andre, og ikke bare i de neste 10-15 årene..Jeg har vel lov til å uttrykke mine meninger som alle andre, og det gjorde jeg nettopp her..Men av alle tilbakemeldinger fra dere over 35 så skjønner jeg at jeg trykker på noen følsomme punkter som gjør at dere sier mye barnslig tilbake !

Hvorfor må du på død og liv uttrykke din mening om dette da? Du har jo ikke noe med når noen velger å bli foreldre og hvorfor enkelte ikke har blitt det før de er over 35 år? Preger det deg på noen måte?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

haha... for et gammelt innlegg - at du zondaar svarer på det? tenk å bruke ressurser... hahah

 



Anonymous poster hash: 597cb...a79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en IQ test hadde ikke vært så dumt nei... Dere vet at risikoen for skader på fosteret øker fra 35 år ? Dere vet at det er en risiko i å ta fostervannsprøver o.l ? Jeg tenker ikke bare på det å være "utdatert". Jeg tenker på helheten i å være over 38 år. Selv føler jeg meg sikkert fortsatt ung som 35 åring, men å ha noen fler barn da vil være uaktuelt... Bare det at det finnes en egen gruppe for de over 35 sier sitt !!!

Selv om risikoen øker, er det veldig, veldig sannsynlig at det går bra. Selv når man er 45 er sjansen for downs kun 1:30. Og selv som 25-åring er risikoen 1:1200, noe som ikke er voldsomt lavt. Og i disse dager man kan finne ut om fosteret har downs og andre kromosomfeil kun utifra en blodprøve av moren og UL. Man trenger ikke å ta fostervannsprøve.

 

Og selv om man har økt risiko for enkelte ting, er det også enkelte ting som er mye bedre når man er eldre (ikke "gammel"), f eks bedre økonomi, stabilt forhold, mer livserfaring, mer tålmodighet, osv. 

 

Det er heller ingen grunn til at man skal føle seg noe eldre som 38-åring enn som 25-åring. Jeg er 34 og føler meg ikke noe annerledes enn da jeg var 20. Jeg spiser sunt og trener regelmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

haha... for et gammelt innlegg - at du zondaar svarer på det? tenk å bruke ressurser... hahah

 

 

Anonymous poster hash: 597cb...a79

 

oops, så ikke at noen hadde svart på gammelt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...