Gå til innhold

Er det bare vi som må ta opp lån for å holde bryllupet??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi er ikke i den situasjonen at vi får pengestøtte fra våre foreldre (har også noe med at vi er voksne og har vært i arbeidslivet en stund), men vi har allikevel ikke penger til å betale for bryllupet nå.

 

Vi skal ha et lite bryllup og regner med at vi kan holde oss godt under 100.000 kr.

 

Men, er det bare vi (i hele verden?) som tar opp et lån for den store dagen?

Jeg føler plutselig at vi er det... :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde aldri brukt 100 000,- på et bryllup hvis jeg ikke hadde hatt penger på bok. Om dere må låne noen få tusen, så greit nok. Men hadde aldri tatt opp lån på 100 000 til bryllup.

 

Vi kommer vel også opp i det beløpet, men jeg tenker ikke at jeg har et lite bryllup... Akkurat passe stort:)

 

Så hvis jeg skulle hatt lite bryllup hadde jeg nok ikke brukt 100 000,- Men vet dere at dere kan spare opp videre for å betale ned lånet fort...bare at dere ikkke har på bok nå liksom, så er det jo ingen problem å ta opp lån til et bryllup sånt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryllupet blir på ca. 60.000 for 26 personer.

Det er nok mer det at vi ikke rekker å spare opp dette til bryllupet til sommeren. Men, vi kan nok klare å betale det ned i løpet av et år.

Det er forøvrig ikke et forbrukslån, men refinansiering på huset ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tatt opp lån for et bryllup. Finito.

 

Vi kommer til å bruke litt over 100.000 kr og skal ha ca 45 gjester. Får ikke noe hjelp av foreldre. Bruker mannens feriepenger til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror dette var vanligere for noen år siden, så kom finanskrisa og det ble mer trendy å tenke økonomisk.

 

Men 60000 for 25 gjester....? Unnskyld at jeg spør så frekt, men hvordan greier du det :P

 

Du må jo ha bestilt alt og ikke gjort noe selv? hvor er festlighetene i det? det morsomste med bryllupet er jo at du har laget en fest for hele familien! Ikke at du flasher med penger, og skal ha flott restaurant med treretters og korrekt antrukket servitører... i hvertfall IKKE hvis du må LÅNE penger til det

 

Vårt bryllup kommer også på rundt 60000, men det er for dobbelt så mange gjester og reisen etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan noen klarer å få det til noe billigere? Vi skal riktig nok ikke ha noe koldtbord, men det blir

19.000 for mat (inkl leie av sted, servering, rydding), åpen bar, dessert for gjestene.

4500 i leie av kirken,

7000 fotograf

3500 kjole til meg. Bare der har du en del store utgifter...

Og så kommer aaaalt det andre. Jeg lager til og med invitasjonene selv! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har utsatt bryllupet noe for å få spart opp nok.... Tar ikke lån for å holde en dag. Nå har foreldre og besteforeldre ymtet frempå at de vil hjelpe til litt, men har ikke fått noen tall og har derfor ikke tatt det med i beregningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,.

 

100.000 er mye penger.

 

jeg og min mann giftet oss i fjor sommer.

vi brukte 35000 kr alt sammen,.. (kjolen betalte min mor)

 

vi hadde tre retters på hotell. jeg pyntet og lagde all dekor og kaker selv,..( hadde 4 slag kaker)

 

på hotellet brukte vi 23000 for mat og leie av lokal..

 

brukte ca 4500 på fotograf.

 

og resten på smoking og dekor..

 

tenk billigere. burde ikke måtte ta opp lån for å kunne ha en slik dag. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var det mye smalhans ute og gikk!

 

Dere er slettes ikke de eneste som tar opp lån for bryllupet - jeg ha en venninne som gjorde dette. Hun angrer ikke et sekund, og to år etter sier hun at det var den beste dagen i hennes liv.

 

Det er jo det det hele handler om, å få gifte seg med sin kjære. Og får å få det drømmebrylupet du ønsker deg, så synes jeg ikke det gjør noe å låne noen kroner.

 

Min samboer og jeg slipper å ta opp lån, men jeg dømmer ingen som tar opp lån til dette. Jeg tror heller ikke at de fleste ser tilbake på bryllupet sitt 50 år etter og godter seg over at de fikk spart noen kroner. Å nyte dagen, DET er det viktigste.

 

Kos dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret anonym rett over :)

 

Av en eller annen grunn begynte folk å henge seg opp i 100.000, men jeg presiserte at det lå et stykke under, nesten halvparten.

Men, uansett - vi har nå vært i banken og fått refinansiert boligen vår og tatt opp et lån til bryllupet. Lånet er på halvparten av summen til bryllupet og resten tar vi av lønnen vår og feriepenger.Vi angrer ikke på at vi gjorde det! Nå kan jeg slappe av og kose meg med planleggingen i stedet. :D

 

Godt å høre at vi ikke er de eneste!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi og bestemte oss for å ta opp et lån slik at vi kunne arrangere drømmebryllupet vårt nå sist høst akkurat slik vi ville. Det var ikke noe overdådig luksus men vi valgte å invitere 85 gjester til middag, orginal kjole til meg og ellers andre ting som koster peng når man skal ha et fint bryllup. Tok opp et lån på 100.000 og brukte vel opp mesteparten ja. Synes det var vell verd pengene selv om det nå svir litt å betale 2500 kr hver mnd tilbake;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne dagen får du oppleve bare en gang. Gjør hva du kan ut av den sier jeg. Vi giftet oss i høst, og klarte å få det veldig billig, men vi sparte ikke på noe av det som var viktig for oss. Klart, vi hadde ikke så mange gjester heller, men det var i tråd med det vi ønsket oss, og ikke på grunn av økonomi. Hadde festen på forsamlingslokale og laget koldtbord selv. Vi sparte nok en del der...

 

Vi hadde heller ikke så mye alkohol, av den grunn at vi har store barn som vi ville skulle være med hele kvelden (og fyllefest er de ikke store nok til å være med på enda...) og at jeg var gravid. Alle fikk riktignok drikke det de ville, men det var ikke lagt opp til mer enn "kosedrikking"

 

Ellers var vi heldige med at min søsters samboer er flink og glad i å ta bilder, så vi sparte mange tusen der....

 

En må ta det ut fra sin situasjon synes jeg. Klart det kan være surt å betale tilbake over mange år dersom man må låne mye, men for min del har jeg kommet fram til at jeg måtte finne ut hva som var viktigste for meg, og så sparte vi penger på det som var mindre viktig. (så kjolen min kostet 9500, mens fotoseansen var gratis og søskenbarnet mitt var frisør....)

 

Kos deg masse meg planlegging og ikke minst den store dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4500 for leie av kirken? Da må det være snakk om en helt spesiell kirke på et sted dere ikke har tilknytning til, Deres lokale kirke er nemlig gratis! Det er mulig å finne laaaaangt rimeligere fotograf.

 

Lager til og med invitasjonene selv? Det er faktisk veldig vanlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

 

Alle som har gjeld er jo egentlig i den situasjon at de har lån for å feire bryllup, selv om de sparer opp på forhånd. Det blir jo en prioritering - enten betale ned på lån, eller betale bryllup. Dere refinansierer jo huset, og kan betale ekstra ned på lånet i etterkant, så det høres ut som en forsvarlig økonomisk løsning i mine ører:)

 

Bryllup kan være så mangt, og koste all verden eller svært lite, det er et personlig valg og kommer stort sett an på prioriteringer og økonomi.

 

Personlig synes jeg den beste måten å spare til noe som helst på, er å betale ned lån på hus. Så når dagen kommer kan man, som dere, refinansiere, så får man pengene når man trenger dem, heller enn å ha dem på bok i lange tider, lånerenta er som kjent mye høyere enn innskuddsrenta!

 

Kos deg med bryllup! Og lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våres bryllup blir å komme på ca 50 000 kroner. Dette er inkludert en 3 retters middag og all drikke til 90 gjesta.. Har aboslutt ikkje tenkt økonomi under planlegginga, men har heller ikke overdrevet. Så det er alt etter hvordan man vil gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Spør hvilket lån dere tar opp. Utvidet boliglånet, ja, dyrt forbrukslån, helt klart ikke. Da ville vi spart først.

ser nå at tråden er fra 2010😱

Håper ikke paret betaler på bryllupet fortsatt!

Endret av Mrs Smith
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8. mars 2010 den 8.13, Anonym bruker skrev:

Vi er ikke i den situasjonen at vi får pengestøtte fra våre foreldre (har også noe med at vi er voksne og har vært i arbeidslivet en stund), men vi har allikevel ikke penger til å betale for bryllupet nå.

 

Vi skal ha et lite bryllup og regner med at vi kan holde oss godt under 100.000 kr.

 

Men, er det bare vi (i hele verden?) som tar opp et lån for den store dagen?

Jeg føler plutselig at vi er det... :S

Dere "må" ikke ta opp lån. Dere VELGER å leve over evne og holde en fest dere ikke har råd til. Deres valg. 

Anonymkode: 257a5...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...