Gå til innhold

Noen som ikke er førstegangsfødene som kan fortelle litt om det å få klystèr??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Lurer litt på dette med å få klystér når man kommer inn på sykehuset. Hvordan foregår det? Jeg har nemlig helt angst for at jeg skal "gjøre" på meg mens jeg føder... så vil veldig gjerne ha klyster. Men samtidig har jeg litt småangst for det, for har vært plaget med hemoroider de siste månedene, så vil jo helst ikke at noen skal ned der og "ordne".

Noen som vil dele sine erfaringer med en førstegangsfødende??? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk klyster når jeg kom inn på sykehuset, hadde da 4-5 cm åpning. Klysteret settes ved at jordmor på et par sekunder sprøyter en væske inn i endetarmen, så må du vente noen minutter også kan du sette deg på do og la det stå til. Klysteret bidrar ofte til sterkere og mer effektive rier, og har sånn sett en positiv bieffekt i tillegg til at tarmen tømmes og "unødig plass" ikke lengre opptas. En annen veldig bra bieffekt er at avføringen også de neste dagene er ganske "myk" og lett å få ut, noe som absolutt er en stor fordel når man er øm etter en fødsel. Har du hemoroider må jo dette være et stort pluss på alle måter. Anbefaler klyster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk klyster på ca 3 cm åpning og vil absolutt ha det denne gangen også... da slipper du å tenke på at du skal gjøre på deg under fødsel... merket nesten ikke at det ble satt... og du kan helt sikkert få sette det selv hvis du ikke vil at jm skal gjøre det... så er det bare å hive gubbe og jm ut av rommet og la det stå t på nærmeste do:)

 

(når du først har fått skikkelige rier så blåser du nok i om jm setter det, hemorider og alt anna... merkelig det der, jeg offret ikke en tanke på om at jeg skulle gjøre på meg, eller at jm skulle sette det...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke klyster, ikke tilbudet engang. Tenkte ikke noe på det i det hele tatt. Men så skjedde det ikke noe uhell heller da ;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk klyster, men hadde likevel uhell. Fødselen varte jo i 10 timer etter at jeg fikk klysteret.

 

Du kan jo alltids ta klyster hjemme, før du drar på sykehuset. Det kommer jeg ttil å gjøre denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dette er ingenting å gruve seg for. Det er forskjellig fra fødested til fødested tror jeg, om de setter klyster. Dette er mitt 4 svangerskap og har fått klyster 1 gang, og det var første gangen. Andre og tredje gangen ordnet kroppen dette selv. Jeg er også redd for å gjøre ut meg under pressriene, og dette har jeg sagt til jordmor, men da har hun bare beroliget meg med at det går bra. Jeg har vært plaget med hard mage under alle svangerskap og blir derfor plaget med hemorider. Pakk med deg stikkpille og salve for dette i fødebagen så er du sikker, det skal jeg. Men tror nok sykehusene skal ha slik tilgjengelig også. Jordmødrene er vant til slike uhell, så ikke gruv, det går bra alt sammen. Jeg fikk skikkelig utbrudd 3 uker etter fødsel sist, så ille har jeg alldri vært, men fikk stikkpiller og salve. Så det er mulig å få det så lang tid etter også.

Det går bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jordmor sa før min forrige fødel: "Det er som å tråkke på en kaviartube uten kork, og vi jordmødre er vant til det." Så det er nok kjekt å ta i mot tilbudet ;)

 

Jeg fikk tilbud om klyster, men jeg hadde allerede vært på do tre ganger, så da mente de at det ikke var nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk klyster en stund etter at jeg kom inn på sykehuset sist. Som noen skrev så forsterket det riene og for meg var det en veldig dårlig opplevelse å fly på do og har rier samtidig. Tarmen var superaktiv og riene var veldig tøffe mens jeg satt på do. Denne gangen har jeg et klyster klart hjemme som jeg kan ta med en gang alt begynner. Da håper jeg med å være ferdig med do flyingen før latensfasen er ferdig slik at jeg slipper samme opplevelsen som sist. Jeg vil heller ikke ha et uhell under fødsel og synes det er veldig greit å være tom i tarmen slik at alt der nede får en hvil før det skal bli normalt igjen. Lykke til! : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg fikk lov til å sette klysteret selv. De bare ordna til "sprøyta"... jeg gikk på do og satte det... Litt etterpå rumla det i magen -og var det bare å springe på do. Hadde ingen uhell under fødsel, så klyster tar jeg gjerne igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastbeholder. Lang tut på den. Føres 1-2 cm opp i åpningen og gel klemmes ut. Man kan få gjøre det selv, men jeg synes det er kronglete å komme til så jm må gjerne få sette den. Ikke vondt å sette inn (kanskje med masse hmmoroider men...er ikke stor tykk sak liksom. Litt som sugerør kanskje...

 

Så ligger man der og holder igjen så lenge man klarer. Så er det full tømming på do:D

 

Anbefaler ft etter fødsel og jeg. For med evt sting og ømt og alt så kan det være greit det er tomt der første dagen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...