Gå til innhold

innavl på KATT!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

kan noen fortelle meg HVORFOR dette ikke er bra? :) jeg mener det ikke er det, men har ingen "beviser" som dekker meningen min ;)

er det noen som vet noe om dette? har bare en liten diskusjon, og finner ikke så mye på nettet om dette.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er nå det samme som på mennesker det da. Genetiske svakheter som blir forsterket og dominant, når de egentlig hadde vært ressesive dersom ett friskt gen hadde "matchet". Man ser jo det gjennom mange år med innavl på forskjellige dyreraser, at de får diverse problemer med tiden. Noen får lettere øyesykdommer, rennende nese, mye gurba i ørene, hofteproblemer, spesielle for mer for kreft, etc

 

Dårlig forklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får prøve å forklare enkelt, dette har jeg lært om under studiene...

 

Et individ har x antall tusen gen-par på kromosomene sine, som representerer ulike egenskaper. Alle individer har noen genfeil, men da brukes det friske genet og ikke det dårlige. Når man reproduserer seg får barnet stort sett det friske genet, et fra hver av foreldrene.

 

Hvis man har to individ som kommer fra samme slekt, er det større sannsynlighet for at disse har de samme genfeilene, og da kan det lettere oppstå misdannelser.

 

Uff, ble litt rotete dette her, lenge siden den undervisningen ja...:)

men sånn ca.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar!!! jeg skjønte godt hva du mente, det er slik jeg også trodde det var :)

 

og hva med når noen har to katt"unger" som er søsken, ikke har kastrert/sterilisert de og de parrer seg og de bare ler av det? jeg blir visst nesten irritert av det! hormonell for tiden ja :/

 

men når noen ler av det og syns det er vittig, så tenker jeg ; hvor barnslig er ikke du da? du ler ikke av ting som ikke er "riktig". det er ikke normalt i den forstand at det er greit syns jeg.

kanskje jeg overreagerer, det er mange som er uenige med meg i denne debatten her i heimen! :P

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med deg jeg, da. Ser ikke humoren i sånt. Synes de som eier dyrene må ta ansvar og gjøre det de kan for å at slikt ikke skal skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Annonse

Uhell kan skje. Mine to hokatter går på p piller foreløpig men begge har klart å bli drektige med hannkatten vår allikevel på tross av p pille fast dag i uka :S 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnieropptatt
11 minutter siden, mammaspiren skrev:

Uhell kan skje. Mine to hokatter går på p piller foreløpig men begge har klart å bli drektige med hannkatten vår allikevel på tross av p pille fast dag i uka :S 

Bedre å sterilisere de da, da slipper man uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en katt en gang som var innavlet.. fant ut det senere..den hadde forkjørelse nesemidd. Øremidd og hemoroider. Og var i tillegg livredd.. ble aldri bra

Anonymkode: fc716...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...