Gå til innhold

Livet etter kolikk


Sprellesmamma

Anbefalte innlegg

Min gutt, som nå er fem mnd, hadde kolikk. Ikke den verste har jeg forstått, men nokså klassisk med tiltakende uro utover kvelden for så å toppe seg et par timer rundt midnatt. Jeg har prøvd alt, uten å finne noen magisk mirakelkur. Men jeg ønsker likevel å dele mine erfaringer, for de som ønsker noen tips. Skulle ønske jeg hadde funnet en slik liste..

 

Jeg ammet for det meste. Prøvde å kutte all slags mat. Kolikkmassasje. Varme bad. Drakk ammete. Prøvde paracet verste kvelder, varierende effekt.

 

For det første; det vil gå over!! Og ikke ta det personlig, det er ikke din feil og du er ikke no dårligere forelder enn andre!!! Dessuten glemmer vi fort :)

 

Sukkervann, to ss sukker pr dl vann (detter er den strekeste blandingen, prøv gjerne m en ss først, sterkere enn to er ikke vits). Jeg prøvde med skje og sprøyte, effekt vart det først når jeg gav det på flaske(ca 10 ml), ofte umiddelbar stopp av skrik. Ikke noe effekt å gi forebyggende!

 

Fennikkelte, lukter godt smaker ille. Hele frø skal knuses før koking.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Evt kjøp teposer på helsekost. Jeg lagde te av fenikkel, kamille og karve. Gav på flaske 10- 20 ml før og mellom måltider. Det er absolutt verdt å prøve et døgn eller to!

 

Kiropraktor; Tja... Var det første jeg gjorde. Hjalp på nakken, han ville kun ha hodet til ene siden. Mener at skrikingen avtok litt totalt, men jeg følte meg veldig skuffet etter våre trte eller fire behandlinger var avsluttet og beskjeden var at dette måtte jeg bare holde ut de neste seks ukene. Sukk.

 

Osteopat; Ja, det var bedring. Først og fremst på bæsjingen, som gikk fra å være konstant og rennende, til å bli nettopp bæsj :) Mer regelmessig, "riktig" konsistens og den var ikke så ofte grønn lenger. Det er visstnok ofte en trang overgang (invaginasjon) mellom tynn og tykktarm hos kolikkbarna, så massasje på riktig punkt kan hjelpe.Vi var to ganger. Kostet 450 pr gang tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akupunktur; se www.spedbarnskolikk.no de pågår nå en undersøkelse som det er mulig å delta på. Satte nål på punktet stomach 36 tre dager på rad. Gutten reagerte ikke på stikket, smilt til behandleren mens det pågikk. Jeg oppdaget dette tilslutt, så det kan like gjerne vere alderen som gjorde det, men etter den uka med akupunktur så vart gutten stadig bedre, mindre intense og kortere skriketokter for hver dag. Kostet ca 500 første gang og så 150 de neste tre.

 

Det har kostet endel penger, men jeg har ment det var verdt forsøket.

 

Andre ting som kan være verdt å prøve er tummy tub, grip water(dillvann) og manuellterapeut (gratis). Jeg har ikke gjor det. Minifom er det verdt å prøve også, her hjalp det ikke detr aller minste.

 

Mini likte å bli reivet, jeg fann en video på you tube. Han roet seg også ofte når han låg på siden på litt hardt underlag, og jeg rugget ham lett.Je har også vært ute å trillet sene kvelder, men kulden har begrenset det, og det er litt pinlig når alle naboene hører ulinga idet vi kommer ut døra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da kolikken endelig var over meldte det seg nye "vansker"... Mini var blitt vandt til å bli bært i timesvis og dullet med, ikke sovne av seg selv i senga. Jeg var selvsagt redd for sukkeravhengighet mens dette sto på, men det var ikke noe problem, for jeg gav etterhvert mer te og mindre sukker (nedtrapping). Verre var det for armer og rygg... Og jeg visste ikke hva jeg kunne forvente videre. Rutiner var det jo lite av fra tidligere... Men det er ikke forsent å begynne med det selvom det blir sagt at rutiner bør etableres i tidlig. Nå legger han seg kl 19, spiser en gang eller tre ila natten og vi står opp ca 08.

 

Og forresten, grøt eller velling kan det vere verdt og prøve. etter at grøt en kom inn i mini's liv vart alt enda bedre .)

 

Som tidligere sagt så glemmer vi fort, jeg har glemt mye allerede, og jeg synes ammetåke er en fin ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 2 år senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...