Gå til innhold

5. mnd kontroll og sånn


Frøkna vårbarn 2014

Anbefalte innlegg

Ja, her inne var det liv ;)

 

Hvordan gikk det på 5. månederskontrollen? Snuppa her var 70cm og 8740g :) Vaksina gikk helt ok, og HS var ellers fornøyd, vi måtte bare øve litt mer på å ligge på magen *kremt*

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

Ja ikke mye liv her inne hehe. Hedda var 67cm og 7600gram, HS sa hun følger sin egen kurve helt fint. Selve vaksinen gikk jo fint, men hun reagerte litt på den om ettermiddagen, så vi gav henne en paracet og da ble alt så mye bedre. Snuppa fikk i hjemmelekse på 3 mnd kontroll å ligge mere på magen, og det har hun gjort siden vi kjøpte lekematten. Så nå må hun bare trene på å rulle og gripe. Føler hun ligger litt etter andre på samme alder når det gjelder å gripe og holde ting. Men men, de er jo så forskjellige disse babissene.

 

Hvordan går det med mat og sånn da? Hedda spiser nå svært lite på dagtid, og har istedet begynt å spise 2 nattmåltider samt stå opp kl 5... Men får bare ikke i henne mere mme, kan jo ikke tvinge heller. Hun spiser et frukt og et grønnsaksmåltid per dag og liker virkelig godt fast føde, så kanskje vi skulle begynne med fast føde 3 ganger da... Begynner å bli grådig lei av nattmatingen. Før jul drakk hun 210ml per måltid, nå er hun nede i 80-90 på dagen, og 170 om natten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Snuppa mi var 65,5 cm og 7330g. Vaksinen gikk fint, men hun ble sutrete etterhvert. Hun har sovet hele natten siden hun var en 4 uker gammel, men for ca 6 uker siden begynte hun å trenge mat om natten. Nå er vi oppe i to-tre måltider om natten og opp kl. seks,syv. Jeg prøver å gi henne grøt to ganger om dagen, ett lite måltid kl. 13.00 og et litt større 18.00. Men hun sover ikke noe lenger av dette. Vi er også igang med å teste frukt og grønnsaker. Jeg håper hun etterhvert finner roen om natten, for det tar på å kun sove tre timer i strekk over tid.

 

Ellers roper og "synger" hun, drar seg 360 grader rundt i sirkel etter leker, holder hardt! fast og har snurret fra mage til rygg 5 ganger (mistenker det foreløpig er temmelig ubevisst).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kirsty.

 

Så synd med sovninga, får håpe det er en fase! Her spiser faktisk Vesla mindre om dagen enn da hun hadde sin værste vokseperiode. Tror jeg da. Jeg holder ikke helt oversikten, men for en stund siden virket som hun spiste HELE tida om dagen, men nå kan hun gå ganske lange perioder uten mat om dagen.

 

Hun sover fortsatt det meste av natta, men våkner en gang mellom 5 og 7 og vil ha mat. Da spiser hun opptil 250ml mat og sovner igjen og sover da til et sted mellom 8.30 og 9.30 uansett når hun våkna før på natta. Faktisk så våkner hun til samme tid om morgenen uansett om hun har sovnet 22.30 eller 20.00 kvelden før... Noen ganger våkner hun kl 01 også, men som regel sovner hun igjen av seg selv uten mat. Hun sover forresten på eget rom nå og det er deilig for en mamma med lett sovehjerte, men har jo dørene åpne (hun ligger i rommet ved siden av vårt).

 

På dagen sover hun nå 2 ganger. Vi var i en periode nede i en søvn, men da ble hun så fryktelig trøtt. Så nå sover hun 1-2 timer fra ca kl 12-14 og så legger jeg henne en gang til på ettermiddagen, men da sover hun kanskje bare 30 min.

 

På kvelden prøver vi å legge henne tidligere, men det blir som regel til at hun sovner ca kl 21.

 

På dagen spiser hun da altså første gangen hun våkner om morgenen og så litt og litt utover dagen. Får 1-2 måltider med mat, som regel grøt med noe frukt i. Har også begynt å gi henne små smakebiter av vår mat og hun får være med ved middagsbordet, men hun er ikke spesielt flink med skjea ennå. Gir henne ofte grøt og sånn som velling på flaske, men skal bli flinkere å øve oss med skje!

 

Ang rulling og griping så var jeg en liten stund bekymra for dette med gripinga. Hun virket veldig tafatt og jeg syntes liksom ikke hun tok tak i noe på en bevisst måte. Men den siste uka har hun blitt mye flinkere. Holder GODT fast i ting, bytter hånd og kan plukke opp leka igjen hvis hun mister den!

 

Er også blitt mye flinkere til å ligge på magen. Kan ligge opp til 10 min av gangen på magen og løfte hodet/overkroppen. Som regel får hun også fint til å snu seg fra mage til rygg, men det hender hun er sliten og bare blir grinete om hun ikke får det til. Men jeg ser tydelig framskritt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...