Gå til innhold

Hva gjør overformynderiet og hvorfor?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har skjønt at overformynderiet trer inn dersom et barn under 18 år har formue på over et visst beløp, men ellers vet jeg særdeles lite... Er det noen som har peiling og kan sette meg litt inn i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beløpet er 75.000,-

 

Men det du nevner er en veldig liten del av det overformynderiet gjør, hovedoppgaven deres er å ivareta interessene til hjelpetrengende. Det er de som oppnevner en formynder til de som er umyndiggjort, f.eks demente, psykisk utviklingshemmede osv.

 

De skal også passe på at f.eks arv ikke misbrukes. Hvis f.eks ditt barn arver 200.000,- av en slekning skal de passe på disse pengene til barnet blir myndig så ikke du sløser de bort ;)

 

Mitt barn har fått en erstatning pga feilbehandling på sykehuset, disse pengene er også satt under overformynderiet. Det er ikke meningen jeg skal ha tilgang til dem, det er en erstatning til barnet som de passer på til barnet er myndig.

 

Det er veldig sjelden de tar kontroll over oppsparte midler. Hvis f.eks du sparer på en konto i barnets navn og beløpet kommer over 75.000,- er det ingen automatikk i at overformynderiet får beskjed om dette. Egentlig er det banken sin oppgave å oppgi det, men siden det er du som sparer pleier de ikke gjøre det om det ikke begynner bli fryktelig mye penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...