Gå til innhold

Fikk ikke morkakeprøve!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Å nå er jeg lei og frustrert! Jeg er 41 år og ønsket mkp istedet for fostervann ettersom en da får vite før det har gått 12 uker om fosteret har Downs + trimosomi og kan få "vanlig" abort. FIkk bryskt til svar at en måtte være 44 år eller ha barn fra før med genfeil!!!!!

 

Hvordan fikk dere andre "grått dere til mkp" som dere skriver?

 

 

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Vil tro at hvis du nærmer deg 44 år kan de gi mkp istedenfor, men det er nok ikke så lett å gråte seg til som noen gir inntrykk av her. Hvertfall på ullevål virker de å være strenge på regelverket, og det sier jo grense 44 år-

Lenke til kommentar

Det var på Ullevål jeg var i dag, og at jeg har mistet flere ganger før spilte ingen rolle... Hvis jeg hadde mistet seint i svangerskapet ville det kunne ha betydd at jeg fikk mkp nå. Nå er fly bestilt og jeg reiser til det store utland for å få mkp om 1 1/2 uke - ufattelig at vi bor i et så tungrodd, gammeldags u-land når det gjelder hva som er tillatt innen genforskning! Vi trenger ikke å reise lengre enn til Sverige eller Danmark for å få det der, men det gjelder jo bare dem som har ressurser til det.

Lenke til kommentar

Huff, de er strenge på ullevål ja:( Og bare tenk på de under 38 år som ikke engang får noe tilbud utover ord UL:( Trodde forresten de var lempeligere på prøvene nå du har hatt historie før:(

 

Ønsker deg lykke til med både prøven og resultatet!!

 

Hilsen anonym som svarte deg over:)

Lenke til kommentar

Fikk bare lyst til å kommentere dette.

Jeg har tatt morkakeprøve på Ullevål pga. mistanke om kromosomfeil fordi de fant mye galt på ultralyd. Fikk ganske riktig påvist kromosomfeil og det endte i senabort. Da jeg ble gravid igjen fikk jeg tilbud om mkp, men måtte inn til flere undersøkelser fordi det var vanskelig å ta den - de fant ikke noe godt sted å stikke. Alt er selvsagt veldig følsomt, og de må være veldig forsiktige. Da jeg kom til den dagen den endelig skulle tas, oppdaget de i stedet at fosteret var dødt, så det ble ikke noe av.

 

Men det er ingen fornøyelse å ta denne prøven. Og den er veldig ressurskrevende, det er minst en lege og en jordmor på deg, siste gangen jeg skulle til pers var det to leger. Det sier seg selv at de ikke kan gjøre dette med alle "bare" fordi den kan tas tidligere enn fvp, men nå forbeholdes de tilfellene der det virkelig er grunn til å tro at det er noe galt. Den er mer komplisert enn fvp, mer ubehagelig, også.

Lenke til kommentar

Jeg har tatt mkp på privatklinikk i København og det var ikke komplisert overhode, så jeg har ikke samme opplevelse som Tobarnsmamma neste år?. Jeg har ikke prøvd fvp, men vil nok tro at det ikke er mindre eller mer komplisert! Håper det ordner seg med prøven i utlandet.

Lenke til kommentar

Annonse

Jeg har hatt begge deler. Først fv etter at alvorlige misdannelser ble funnet under ordinær ultralyd, deretter mk i denne graviditeten da jeg hverken åt eller sov noe særlig grunnet bekymringer over det som hadde skjedd tidligere.

Fv var endel enklere å gjøre enn mk, under mk var 3 stk i rommet i tillegg til meg og var mye styr for å få det til, så det stemmer nok at det er noe mer omfattende. Det er jo viktig å treffe AKKURAT riktig siden det ikke er svære greiene:)

Synes jo et var litt rart at du ikke fikk noe valg...Jaja, krysser uansett fingrene for at du får friskt barn :)

 

Lenke til kommentar

Jeg fikk ta morkakeprøve pga at en blodprøve/hormonprøve viste svar på at jeg hadde høg risiko for å få et barn med trisomi 18. Da hadde jeg først tatt ul og det hadde blitt sjekka mot downs/trisomi 21. Den hadde ikke downs, men svar på morkakeprøva viste trisomi 18. Hadde ikke fått ta morkakeprøve dersom jeg ikke hadde tatt blodprøven som viste risken for dette. Spør først om duotest og at de tar blodprøver av deg. Da får du mkp dersom noe tilsier en risk.

 

Som de skriver over her var det vanskelig å finne riktig plass å stikke på meg også. Der var fire stykker inne hos meg. Det er ikke store område de har å stikke på.

 

Men lykke til i utlandet:-) Krysser fingre for deg og håper alt er bra med den lille!

 

Klem:-)

Lenke til kommentar

Jeg bor i utlandet, og her kan man velge morkakeprøve eller fostervannsprøve om de oppdager forhøyede verdier på duotesten som tilbys alle.

 

Jeg hadde øket sannsynlighet for kromosomfeil etter duotesten og valgte å ta en morkakeprøve. Det gikk veldig greit, det var en lege og en legeassisten til å holde ultralydapparatet tilstede. Alt var unnagjort på ca 10 minutter.

 

Såvidt jeg kan forstå er grunnen til at det er så vanskelig med morkakeprøve i Norge, at det er så få som tar det (har hørt ca 160 i året), ikke rart at de knoter litt når de gjør det så sjeldent.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Tok du duo testen i Norge? ..og evt hvordan fikk du til det med tanke på alder på 24? Trodde de var så fryktelig strenge her på sånt... Men det er kanskje muligheter selvom man ikke er 38? Det gir jo håp.:)

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Så rart. Veldig sent svar, men skriver i tilfelle andre senere lurer på det samme.. Jeg er 24 år og fikk ta morkakeprøve pga tykk nakkefold og lite neseben.. Får kanskje svar på det i dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...