Gå til innhold

Ut i vogn...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg leste en plass at man ikke skulle ta de nyfødte med ut viss det var -10 grader.. men jeg syns det er veldig kaldt da... Jeg kommer til å holde meg inne viss det er mer enn -4 - -5 grader... Det er ganske kaldt for de skulle man tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på formen din og babyen sin, samt været(temperatur og vind) Var vel ute på første trilletur en liten uke etter fødsel sist. Fødte i slutten av November.

Føles alt greit og det ikke er for kaldt skal vi ut så fort jeg orker, for jeg er drittlei av å ikke kunne gå noe sted nå(dårlig form, vannet kan gå når og hvor som helst, har vært svinkaldt ute i lengre tid...)

 

Bruk sunn fornuft og vurder været, så kommer du deg nok snart ut på trilletur med lille :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm... temperaturer er vist noe man ikke enes om. Selv synes jeg -10 ar en altfor lav grense, jordmora er helt enig men ikke helsesøstera. Jeg kommer ikke til å ha noen betenkeligheter ned til -15 men vil nok vurdrer kaldere om det ikke er vind. Hvis ikke frykter jeg for at vi må sitte inne nesten fram til påske! Men -5 på kysten er temmelig mye kaldere enn -10 på innlandet.

 

Vi må nok bruke sunn fornuft alle sammen, jeg har investert i en voksipose og en stor vogn så det er bare å kle på. Selv har jeg ridd hesten på tur i over 30minusgrader så det er vel litt med hva man selv legger opp til også skulle jeg tro. Og i jula var den "varmeste" dagen da det var -24 og vindstille (hadde ca 12-18 minus og mye vind resten av jula) Gjett om jeg la ut på "langtur" i kulda! (ehh ca 4km defineres som langtur nå for tiden)

 

Men alle må vel vurdere selv :-) Jeg antar jeg er ute på trilletur så snart formen tilsier det (går vel på veggen etter en uke he he)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel litt om hvor kald luft lungene til barnet er i stand til å tåle. Det anbefales visst fra kommunelegen å ikke ha barn (opptil tre år faktisk) lenge ute når det er under -10. Og det er fordi det ikke er bra for lungene. Vil tro at man må tenke realtemperatur, i forhold til fuktighet i lufta. Barnet til en jeg kjenner fikk alvorlig bronkitt etter å ha sovet ute i -15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer anonym, og i barnehager er ikke barn under 3år (småbarnsavd)ute hvis det er -10 og kaldere, nettopp for at dette ikke er bra for lungene og pusten deres, (storavd) 3-6år er ikke ute når det er -15 og kaldere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk vite i går at barnet ikke skal sove eller være ute de første to ukene, samt at grensa gikk på -10 grader. Dette akter jeg å følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor på KK her i Bergen sa at - 10 grader er det kaldeste det kan være. Videre sa hun at man måte se allmentilstanden til babyen og den som tar med seg babyen (dersom han eller hun ikke er i form da....) an. Babyen trenger å venne seg til kaldt vær, så begynn med 10 min og øk på etter det, så lenge det er kaldt. Sommerbarn trenger ikke tenke så mye på det. :) Dette var samtale etter fødselen min, nå den 14. januar. Lykke til alle sammen. Jeg vet at jeg vil i allefall vente med å trille ute til snøen er gått vekk. Enkelt og greit fordi det er lettere å trille når det ikke er snø på bakken.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...