Gå til innhold

hull i ørene til ei lita jente... skal - skal ikke???


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hos oss sto jordmoren klar med sånn øredobbpistol da datteren vår kom ut, skjøt feil først, så jeg har pierscing i klitten også, men hun ble veldig fin med hull i ørene altså! Angrer ikke et sekund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativene var skal eller skal ikke? Stryk det første.. Siden det var det, og ikke meninger du ville ha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det kan jo faktisk sammenlignes, ingen av inngrepepe (omskjæring og hull i ørene) er nødvendig, i begge tilfellene KAN det bli infeskjon, (myyye større infeskjonsfare og lenger tid til å gro ved omskjæring!!!) men alikevel er det mer akseptert å omskjære enn å ta hull i ørene..... barna burde jo ha valget selv, omskjære eller ikke. dobbene kan man ta ut, men man kan ikke sette forhuden på plass igjen...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den alderen piller de på alt mulig, hva om hun greier å pille en ut og putte den i munnen, og dermed stikker hull på tarm eller magesekk med øredobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler jo om din forfengelighet ikke barnets, for hun har ingen ennå. Og hvorfor vil du la henne lide for din egen forfengelighet? Egoistisk.

Forøvrig er hull i ørene på babyer bunnløst trashy og harry, det synes de fleste, bortsett fra de som er trashy og harry selv. Og ofte temmelig unge.

Registrerer at de som er for i denne tråden, knapt kan skrive. Sier meg noe om ressursene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde vært HELT UAKTUELLT! Når hun er gamel nok til å begynne med sminke (14-15) så kan vi snakke om det. Det går for gutten min også (14-15)

 

Et barn kan per def. ikke ta selvstendige valg.

Du gjør selvfølgelig som du vil. Har bodd flere år i sydlige strøk der jentebabyer skulle ha hull i ørene og dolles opp mest mulig slik at de kunne formes til flotte underdanige husfruer som voksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må jo bare si at de som er harry, er de som virkelig går løs på andre her inne! jeg er ikke ung, ikke jålete selv og langt ifra harry. jeg jobber selv i bhg, og har flere små med hull i ørene. er det noe de "unge" kan, så er det å slenge dritt! akkurat som deg selv...

 

men jeg vet bedre, så jeg klarer fint å heve meg over deg. spm var om råd fra de som hadde erfaring, ikke de som bare sitter her inne for å halshugge andre. noe du, som tydeligvik ikke er så ung (ifølge seg selv og det du skriver) er helt fantastisk flink til å gjøre...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du svare på dette spørsmålet: Hvorfor vil man ta hull i ørene på så små jenter?

Hvis svaret er "Fordi jeg synes det er søtt", bør du tenke deg grundig om. Da er du temmelig ubevisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikter til innleggene over som handler om omskjæring vs hull i ørene.

 

Hvis dere syns det er forkastelig å omskjære små guttebarn, hvordan er det bedre å ta hull i ørene på små jentebarn? Babyene kan ikke si nei verken til omskjæring eller hull i ørene, og sidestilles i mine øyne, på det grunnlag at begge deler er et overtramp mot individets rett til å bestemme over egen kropp. Jeg er imot å ta hull i ørene på babyer på samme måte som at jeg er imot å omskjære babyer. Kanskje dere ikke angrer på at dere tok hull i ørene på døtrene deres, men i det hele og det store er det vel ikke dere det hanler om? Det er ikke deres ører. Hvilken garanti har dere for at barnet kommer til å være takknemlig når det blir eldre? Dere kan på ingen måte vite om hull i ørene er et ønske fra barnets side, og for meg fratar dere barnet retten til å bestemme over egen kropp. Dere frarøver også barnet muligheten til å si nei - og hvilke signaler sender det? At du kan gøre som du vil, så lenge personen du gjør det mot ikke kan si nei?

 

Jeg ville tenkt meg om et par ganger, og stilt meg selv spørsmålet: Hvorfor vil jeg ta hull i ørene til datteren min? Ikke "bare gjør det", men tenk deg om. Det er ikke din kropp. Hvordan hadde du reagert hvis noen piercet en av dine kroppsdeler mot din vilje?

 

For øvrig syns jeg du får tåle at man ytrer meninger. Du spurte, og da må du forvente svar - selv om svarene ikke er på linje med de du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har takknemlig for svarene jeg har fått, som du sa: jeg spurte.

 

men er på en annen side oxo veldig glad jeg ikke har like kort lunte som mange andre her inne. stiller noen meg et spm, svarer jeg på det. enten for eller imot. men jeg trenger ikke gå så langt at jeg nesten kaller det misshandling... ei her inne som mente at de som var for hull i ørene sikkert var unge mødre, og at de nesten ikke kunne skrive... hva har det med denne tråden å gjøre? det blir så mye drittslenging her inne når noen opplever at alle ikke har samme perspektiv og meninger som dem selv. og jeg må bare si at jeg syntes det er smålig!

 

 

men igjen, takker for alle svar. nå har jeg hørt flere sider ang dette, og tenker at det skader ikke å vente noen år:)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres fornuftig ut, ville ha ventet selv:) For min egen datter tror jeg nok ikke hun kommer til å få lov før hun begynner på skolen. (dersom hun ber om det da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man burde ta hull i ørene på babyer eller små barn. Det er fordi det er unødvendig å påføre dem smerte bare for utseendes skyld og fordi øredobben kan bli revet ut under kløing eller voldsom lek.

 

Selv fikk jeg øredobber da jeg var noen måneder gammel, fordi mamma synes det var søtt.I vill lek når jeg var 3-4 år ble den ene revet ut. Ikke bare var det grusomt vondt, men øreflippen er ikke akkurat lekker den dag i dag. Jeg fatter ikke hvorfor noen skal pynte barn på denne måten.Kjøp en pen kjole til henne i stedet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vært inne på tanken om å ta hull i ørene på datteren vår, hun er 1 år. Heldigvis har jeg ombestemt meg, og kommer ikke til å gjøre det før hun er gammel nok til å ville det selv. Og er hun fire år når hun vil det, skal jeg si at nei, du får vente til du er 8-10 år. Tok selv hull i ørene da jeg var i den alderen og synes det er mer passelig enn å gi en baby på noen bittefå uker/måneder hull i ørene. Jeg har virkelig ikke samvittighet til å påføre henne den smerten det er å ta hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...